Wiadomo było iż to nastąpi, bo były przecieki, ale oto na rynku eMTB robi się coraz ciekawiej. I o dziwno to nie Forbidden przedstawił pierwszy seryjny rower z DJI Avinox – poza chińskim AM Flow – tylko hiszpańskie Unno! Tu nie ma taniej wersji, a szkoda, ale taki np. nowy S-Works Levo 4 zyskuje mocnego (dosłownie) konkurenta, grającego w tej samej lidze. Ciekawostka – w Srebrnej Górze spotkaliśmy ekipę NS Bikes, testującą rower z silnikiem DJI…. Może już niedługo i nasz producent dołączy do awangardy?!?
UNNO MITH to rower, który ma zmienić sposób, w jaki patrzymy na e-bike’i. Na pierwszy rzut oka trudno powiedzieć, iż to elektryk – wizualnie przypomina klasyczne enduro. Technicznie? To czysta inżynieria high-end: carbon najwyższej klasy, unikalna kinematyka zawieszenia i system napędowy DJI Avinox, który bije konkurencję na głowę.
Karbonowa rama, której nie pomylisz z żadną inną
UNNO wraca do korzeni – MITH Factory i Pro mają wykończenie z włókna typu twill weave (bardziej odporne na uderzenia niż standardowe UD), znane z pierwszych ram produkowanych w Barcelonie. Cała konstrukcja została przeprojektowana pod napęd DJI Avinox – najlżejszy i najmocniejszy system dostępny w tej chwili na rynku.
- Waga roweru: 21,2 kg (z oponami DH)
- Bateria: DJI 800 Wh (ładowanie 0–100% w 2h 25min)
- Silnik: DJI Avinox – 250W (nominalnie), 1000W (max), 120 Nm (Boost)
- Wyświetlacz: 2” OLED, dotykowy, jasność 800 nitów, pełna personalizacja
Geometria: nowoczesna, progresywna, dostrojona
MITH oferuje dwa ustawienia SAG – 30% (standard) lub 35% (Race Mode). Przy drugim ustawieniu rower staje się o 0,5° bardziej płaski – idealne na stromizny i techniczne zjazdy. Oto najważniejsze dane geometrii dla rozmiaru S2 (w ustawieniu „Low”):
- Reach: 465 mm
- Stack: 630 mm
- Kąt główki: 63,5° (64° w standardzie)
- Kąt rury podsiodłowej: 77,5°
- Chainstay: 445 mm
- Wheelbase: 1255 mm
- BB drop: -25 mm
- Długość rury podsiodłowej: 420 mm
- Standover: 690 mm
Do tego: 155 mm korby, co przekłada się na świetny prześwit i bardziej centralną pozycję ciała w zakrętach.
Zawieszenie z głową
UNNO postawiło na własną kinematykę Virtual Pivot Suspension. Progresja rozkłada się nietypowo:
- pierwsze 30% – wysoka czułość na drobne nierówności,
- dalsze 70% – mniejsza progresja, stabilna platforma i dobre tłumienie przy dobiciu.
Tylne zawieszenie jest łatwo dostępne, kompatybilne z damperami sprężynowymi i łatwe w regulacji.
Szczegóły – nie takie drobne
W MITH-ie nie zabrakło rozwiązań, które realnie wpływają na komfort jazdy i obsługę. Zintegrowana prowadnica łańcucha z gumową wkładką skutecznie tłumi hałas i ogranicza ryzyko spadania łańcucha. Nowy system osłon tylnego zawieszenia z gumowymi wypustkami jeszcze lepiej redukuje dźwięki uderzeń i chroni ramę. Zacisk sztycy jest całkowicie zintegrowany z ramą, a mimo dużego akumulatora w dolnej rurze znalazło się miejsce na pełnowymiarowy bidon 750 ml. Przewody nie są już prowadzone przez stery – to ukłon w stronę łatwiejszego serwisowania. Łożyska zastosowane w zawieszeniu są czterokrotnie bardziej odporne na obciążenia niż poprzednio i objęte dożywotnią gwarancją. Czujnik prędkości zintegrowano bezpośrednio z tylną tarczą hamulcową 200 mm, co eliminuje dodatkowe elementy mocujące. W zależności od rozmiaru ramy, zastosowano sztyce teleskopowe o skoku: 150 mm (S1), 180 mm (S2) i 210 mm (S3).
Komponenty – wersje PRO i RACE
MITH Pro (11.995 €):
- Koła: Newmen Phase 30 Carbon
- Zawieszenie: FOX 38 + Float X2 Factory
- Napęd: SRAM X0 Eagle AXS T-Type
- Hamulce: Formula Cura 4
- Dropper: OneUp V3 180 mm
MITH Race (9.995 €):
- Koła: Newmen Performance 30 Alloy
- Zawieszenie: FOX 38 + Float X Factory
- Napęd: SRAM S1000 Eagle AXS T-Type
- Hamulce: Formula Cura 4
- Dropper: OneUp V3 180 mm
Obie wersje mają: kierownice OneUp, opony Schwalbe Magic Mary (29” Ultra Soft / 27.5” Soft), siodło Fizik Terra Aidon, zębatkę przednią UNNO 36T i mocną ładowarkę DJI.
UNNO MITH nie jest rowerem dla wszystkich – to maszyna stworzona dla riderów, którzy wiedzą, czego chcą. Ma wyglądać jak analog, jeździć jak zawodowiec i dawać 1000 watów mocy, gdy trzeba.