Test Goodyear XPLR Inter – najlepsze opona do Zipp 303 XPLR

magazynbike.pl 9 godzin temu

Uniwersalna opona do gravela, ale z jednym haczykiem… Na początek nieco rozczarowująca informacja – Goodyear XPLR Inter jest kompatybilna wyłącznie z dwoma wariantami kół: Zipp 303 XPLR S i SW. To świetne opony, ale ograniczona kompatybilność sprawia, iż nie każdy będzie mógł z nich skorzystać. jeżeli jednak masz te ultraszerokie koła Zippa, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – XPLR Inter to najbardziej wszechstronna opona stworzona specjalnie do nich.

Test opony Goodyear XPLR Slick – idealne dopasowanie do kół Zipp 303 XPLR

XPLR Inter kontra Slick – które lepsze?

Po teście modelu Sllick, czas na XPLR Inter. Już na pierwszych kilometrach zaskoczyła mnie większą przyczepnością dzięki drobnemu, diamentowemu bieżnikowi, a jednocześnie sprawiła, iż rower stał się bardziej komfortowy. Co więcej, pomimo szerszego profilu (45 mm vs. 40 mm) opona nie wydaje się znacząco wolniejsza.

Goodyear Xplr Inter
Goodyear Xplr Slick

Jeśli zastanawiasz się, który model wybrać, oto najważniejsze różnice:

Goodyear XPLR Slick – stworzony do ścigania, tylko w wersji 40 mm, minimalne opory toczenia, brak wyraźnego bieżnika na środku.

Goodyear XPLR Inter – szerszy (45 mm), bardziej uniwersalny, zapewnia lepszą przyczepność w różnych warunkach.

Dlaczego Goodyear XPLR Inter to nietypowa opona?

Opony te zostały zaprojektowane specjalnie do kół Zipp 303 XPLR, które wyróżniają się największą wewnętrzną szerokością na rynku – 32 mm szerokości wewnętrznej i 4 mm szerokości samych rantów. To sprawia, iż większość standardowych opon nie nadaje się do montażu, przynajmniej oficjalnie – standard ISO zaleca przy tak dużej szerokości opony szersze niż zwykle stosowane w gravelach.

Goodyear i Zipp wspólnie opracowali dwa modele opon kompatybilne z tymi wyjątkowymi kołami, Zipp przeprowadził testy także z innymi producentami, np. Schwalbe. Przed zakupem warto jednak upewnić się, czy wybrane opony pasują do Twoich obręczy, aby uniknąć problemów z montażem i bezpieczeństwem.

Czy XPLR Inter działa na innych obręczach?

Teoretycznie tak, ale producent tego nie zaleca. Moje testy wykazały, iż Slick uszczelniał się dobrze na innych szerokich obręczach (np. Bontrager Paradigm Pro, o szerokości wewnętrznej 29 mm), natomiast Inter okazał się zbyt luźny i nie dało się go prawidłowo zamontować.

Technologia i budowa – co kryje XPLR Inter?

• Mieszanka gumowa UHP Dynamic, znana z szosowego wyczynowego modelu Goodyear Eagle F1R – niskie opory toczenia i świetna przyczepność. Potwierdzam, mieliśmy tę oponę w teście

• Osnowa 120 TPI – zwiększona elastyczność i komfort jazdy.

foto niedamrady.cc
foto niedamrady.cc

Montaż i ciśnienie – na co zwrócić uwagę?

Na obręczach Zipp 303 XPLR 303 S montaż XPLR Inter jest bezproblemowy – wystarczy założyć, użyć mleka uszczelniającego i napompować. Brak wycieków, brak spadków ciśnienia.

Jednak ze względu na szerokie obręcze należy stosować niższe ciśnienia, niż w standardowych oponach gravelowych. W moim przypadku, przy wadze 75 kg i rowerze ważącym 9 kg, zgodnie z kalkulatorem Zipp, było to:

• Przód: 26,8 PSI (1,85 bar)

• Tył: 28,5 PSI

Dla porównania, choćby Slick wymaga wyższych wartości – ponad 31 PSI. Dlaczego tak niskie ciśnienie? Zipp twierdzi, iż szerokie obręcze + niskie ciśnienie filtrują wibracje, co poprawia komfort i prędkość jazdy. I tak jest w istocie.

Jazda w terenie – gdzie XPLR Inter sprawdza się najlepiej?

Testowałem je w różnych warunkach:

  • Szosowo-gravelowe przejażdżki – stabilne i wygodne
  • Szutry i piach – świetna przyczepność
  • Mokre nawierzchnie i błoto – lepsza kontrola niż w wersji Slick

Subiektywnie, opony nie wydawały się dużo wolniejsze od Slicka, ale zapewniały zdecydowanie większą kontrolę na trudniejszych nawierzchniach. W każdej sytuacji gdy pojawiała się w akcji woda, Inter był lepszy. Dotyczy to w szczególności błota i kolein.

Wady Goodyear XPLR Inter

  • Waga – o 100 g cięższe od Slicka (ok. 440-450 g).
  • Mniejsza odporność na przebicia ze względu na wrażliwe boki – cieńsza ścianka boczna, co może być problemem w trudnym terenie z duża ilością kamieni.

Testy na bicyclerollingresistance.com potwierdzają, oprócz tego iż rzeczywiście opory toczenia są tylko minimalnie gorsze niż Slicka, sama konstrukcja opony jest inna niż Slicka – ściany boczne są cieńsze. Co oznacza, iż opony są bardziej podatne na uszkodzenia w terenie górskim. Ten fenomen potwierdza przeszukanie sieci, o złapanej gumie donosił m.in. DC Rainmaker (zobacz tutaj – dcrainmaker.com/2024/08/sram-red-xplr-2024-gravel-groupset-power-meter-review.html). Podobny problem mieliśmy jednak także z oponą Schwalbe G-One Allround o tej samej szerokości – producenci starają się najwyraźniej zachować niską masę szerokich opon, odbywa się to kosztem ścianek.

Czy warto kupić Goodyear XPLR Inter?

TAK, jeśli:

  • Masz koła Zipp 303 XPLR i szukasz optymalnej opony
  • Potrzebujesz uniwersalnej opony gravelowej o dobrej przyczepności
  • Liczy się dla Ciebie komfort jazdy i wszechstronność

Jeśli jednak ścigasz się w suchych warunkach, Goodyear Slick może być lepszym wyborem. W każdym innym scenariuszu – XPLR Inter będzie bardziej uniwersalny. Szkoda, iż opony nie są kompatybilne z innymi kołami, bo ogólne wrażenia z jazdy były bardzo dobre. Fakt, iż jest grubsza, nie powoduje iż jest pancerna – warto o tym pamiętać.

Sugerowana cena detaliczna: 349 zł.

Opony do testu dostarczył polski dystrybutor Goodyeara probikes.com.pl

Idź do oryginalnego materiału