Technologia rowerowa rozwija się błyskawicznie, a co za tym idzie – zmieniają się standardy napędów, kompatybilność komponentów i dostępność części zamiennych. Co jednak zrobić, gdy mamy dobrej jakości przerzutkę szosową SRAM AXS, ale chcielibyśmy użyć kasety o większym zakresie, np. w rowerze gravelowym? Tu z pomocą przychodzi Ratio SR45X Cage, czyli zestaw, który pozwala na konwersję klasycznych przerzutek szosowych SRAM AXS (APEX, RIVAL, FORCE i RED) do standardu XPLR – a przy tym daje drugie życie komponentom, które mogłyby trafić na półkę lub do kosza.
Kim jest Ratio?
Firma Ratio Technology (podpisująca się From The Lakes, ponieważ pochodzi z regionu Lake District w Wielkiej Brytanii) specjalizuje się w produkcji akcesoriów do modernizacji i naprawy napędów rowerowych. Tworzą części, które wypełniają luki na rynku – jak chociażby wózki do przerzutek tam, gdzie oryginalni producenci (np. SRAM) nie przewidzieli części zamiennych.
Czym jest Ratio SR45X Cage?
Zestaw SR-45X to komplet wózka przerzutki i specjalnego łącznika (Link), który wydłuża zakres obsługiwanej kasety. W praktyce oznacza to, iż możemy zamienić standardową szosową przerzutkę SRAM AXS, obsługującą np. kasetę 10-33 z lub 10-36 z, na wersję XPLR z zakresem 10-44 z, a choćby 10-45 z. Dzięki temu:
- Nie musimy kupować nowej przerzutki gravelowej.
- Możemy wykorzystać zalegającą w szafie lub uszkodzoną przerzutkę.
- Koszt takiej modyfikacji to ok. 400 zł, zamiast wydawać ponad 1200 zł na nową przerzutkę XPLR.
Dla porównania: standardowy SRAM FORCE XPLR eTap AXS kosztuje od 1200 do 1500 zł, więc to ogromna oszczędność.
Montaż – czy jest skomplikowany?
Nie! Całość możemy zamontować samodzielnie w ok. 15 minut przy użyciu podstawowych kluczy imbusowych. W zestawie otrzymujemy:
- Aluminiowy wózek (waży 66 g),
- Kółeczka przerzutki (12T i 14T, identyczne jak w secie Ratio do SRAM Eagle),
- Specjalny Link,
- Narzędzie do demontażu starego wózka
Instrukcja montażu jest dostępna na YouTube Ratio, co sprawia, iż instalacja jest banalnie prosta. Nie trzeba żadnych specjalistycznych narzędzi!
Jak wygląda instalacja?
1. Demontujemy stary wózek przerzutki.
2. Montujemy nowy wózek z zestawu Ratio.
3. Dodajemy Link przed przykręceniem przerzutki do haka ramy.
4. Skracamy łańcuch (w moim przypadku o 2 ogniwa).
5. Kalibrujemy całość w aplikacji SRAM AXS i… gotowe!
Jedyną trudnością, jaką napotkałem, była konieczność dobrania odpowiedniej ilości podkładek przy mocowaniu do haka ramy – w moim przypadku (rama custom) wymagana była jedna dodatkowa podkładka, odsuwająca przerzutkę minimalnie od ramy. Długość łańcucha zgadzała się z zaleceniami Ratio, przy przerzutce do 36 z (type Wide) zalecano skrócenie go o 2 ogniwa. Przy przerzutce do 33 z nie należy tego robić.
Jak to działa w praktyce?
Od momentu montażu przejechałem ponad 500 km w bardzo różnych warunkach, od suchego szutru po błoto i deszcz. Przerzutka działa tak samo dobrze, jak oryginalne SRAM XPLR. Nie miałem problemów z precyzją zmiany biegów, a napęd pozostawał cichy i płynny choćby przy dużych obciążeniach. Oficjalnie działa tylko z trybami typu sram XPLR 10-44, albo E13 9-45, ale u mnie tez z szosowym 11-36.
Co więcej, zmodyfikowałem w ten sposób przerzutkę, która w innej sytuacji trafiłaby na śmietnik – po starcie w Pomorskiej 500 w koszmarnych warunkach i 4 czy 5 upadkach pierwszego dnia na 200 km, na rowerze z bagażem, nigdy już nie działała tak jak powinna, bo oryginalny wózek był zgięty. Tamten egzemplarz wymieniłem na inny, bo sam wózek nie był dostępny (i przez cały czas SRAM go nie oferuje).
Dodatkowe akcesoria od Ratio
Jeśli chcielibyście zrobić większy upgrade swojego napędu, warto spojrzeć na inne produkty Ratio, np.:
• Przednie zębatki Direct Mount – zgodne ze SRAM i Campagnolo Ekar, umożliwiające konwersję do 12 lub choćby 13 biegów. Tu także mamy taki egzemplarz do SRAMa 12 b i także sprawuje sie bez problemów. Koszt niecałe 300 zł.
• Akcesoria konwertujące starsze manetki SRAM 10 i 11 biegów do 12 do 13 biegów – idealne rozwiązanie dla osób myślących o rozbudowie napędu bez kupowania całej nowej grupy.
Podsumowanie – czy warto?
Jeśli macie szosową przerzutkę SRAM AXS i chcecie przesiąść się na napęd XPLR, to Ratio SR45X Cage jest świetnym rozwiązaniem. Dzięki niemu można w prosty i niedrogi sposób zmienić napęd, zamiast kupować nową przerzutkę.
Zalety
Niższa cena (ok. 400 zł zamiast 1200-1500 zł),
Łatwy montaż (bez potrzeby specjalistycznych narzędzi),
Możliwość uratowania uszkodzonej przerzutki,
Kompatybilność z grupami SRAM AXS (APEX, RIVAL, FORCE, RED),
Doskonała jakość wykonania (aluminium, precyzyjne kółeczka),
Pełna kompatybilność z aplikacją SRAM AXS.
Wady
Może wymagać podkładek montażowych w niektórych ramach,
Konieczność skrócenia łańcucha w zależności od wersji przerzutki.
Podsumowując: jeżeli chcesz przerobić swój napęd SRAM AXS na XPLR – to najlepszy i najtańszy sposób.
Info: ratiotechnology.com/product/sr45x-cage
Zobacz także
Rower z którego została wyciągnięta przerzutka