Canyon to w skali rowerowej duża firma, zdecydowanie też największą wśród tak zwanych wysyłkowych. Ominięcie tradycyjnych metod sprzedaży, czyli sklepów, jak do tej pory pozwalało nie tylko oferować atrakcyjne ceny, ale i wiele modeli jednocześnie. Brakowało jednak możliwości personalizacji, a my ludzie przecież lubimy się wyróżniać. Aż do teraz, bo nadchodzą zmiany. A jeżeli firma wielkości Canyona coś robi, to prawdopodobnie wszyscy inni powinni uważnie się przyglądać, bo może rewolucja czai się za rogiem? Bo co to znaczy custom i czy w przyszłości wszyscy będziemy jeździć na rowerach tego typu?
To tylko zapowiedź?
Żeby było od razu jasne – nowy program wyboru malowania ma ograniczony zasięg. Dotyczy tylko topowego modelu szosowego Aeroad CFR, poza specjalnymi wzorami można zmienić tylko niektóre komponenty czy koła. W dodatku startuje tylko w USA. Ale Canyon jednocześnie sprzedaje dziesiątki tysięcy rowerów rocznie, więc każda taka zmiana oznacza podniesienie stopnia komplikacji procesu powstawania roweru a tym samym kosztów. A jednak pomysł wprowadzenia opcji konfiguracji brzmi kusząco, bo wyobraźcie sobie, iż w przyszłości zostanie zautomatyzowany od początku do końca, a rowery powstawałyby WYŁĄCZNIE na zamówienie. Wystarczyłoby mieć w magazynie tylko ramy w odpowiednich rozmiarach, plus komponenty, które można przecież przykręcić do różnych „szkieletów”. Jak na to nie patrzeć, oszczędności związane ze zmniejszeniem stanów magazynowych – podstawowe składniki zamiast kompletnych rowerów w setkach wariantów – byłyby gigantyczne.
Niemożliwe? Produkcja rowerów to nic innego jak mieszanie wielkich zbiorów danych, więc być może to co w tej chwili wydaje się niemożliwe, czeka nas w przyszłości. Czy Canyon nad tym myśli nie wiem, ale to wygląda na coś więcej niż prosta chęć zabrania klientów Trekowi i Orbei, gdzie podobne – i bardziej rozbudowane programy personalizacji – istnieją już od kilku lat. Więc póki co „potrzymaj mi ISO” i poczytać o tym co proponuje MyCanyon. I koniecznie rzuć okiem na foty, bo malowania są co najmniej kuszące.
MyCanyon
W materiałach marketingowych napisano: „Canyon wprowadza program MyCanyon – pierwszą ofertę personalizacji rowerów marki, łączącą najwyższej jakości komponenty z unikalnymi projektami artystycznymi. Projekt obejmuje współpracę ze światowej sławy artystami, takimi jak Felipe Pantone i Elena Salmistraro, którzy stworzyli ekskluzywne wzory na ramy modelu Aeroad CFR.”
Najważniejsze informacje o MyCanyon
- Trzy poziomy personalizacji: wygląd, dopasowanie i funkcjonalność.
- Pierwszy model dostępny w programie: Aeroad CFR – topowy rower szosowy Canyon.
- Opcje personalizacji: wybór komponentów (m.in. kokpit, koła, osprzęt, siodło).
- Unikalne projekty ram: trzy kolekcje artystyczne: Fabrio, Mano, Opus.
- Każdy rower jest manualnie malowany i składany przez ekspertów.
- Śledzenie statusu zamówienia: przez aplikację Canyon.
Dostępność
- USA – od razu,
- Azja-Pacyfik – od kwietnia 2025,
- Europa i reszta świata – do końca lata 2025.
Szczegóły personalizacji
1. Wygląd – trzy kolekcje artystyczne
Fabrio – efektowne kolory i detale:
- Gold Dust – złoty lakier i lustrzane naklejki.
- Milky Way – wielokolorowy efekt zmieniający się w świetle.
- Dark Matter – ciemne barwy z mieniącymi się detalami.
Mano – manualnie malowane ramy, każda unikalna:
- Henize – matowa, inspirowana meteorytami.
- Leo – technika rozpryskiwania farby, efekt chaosu.
- Carina – intensywna czerwień z efektem trójwymiarowości.
- Himiko – warstwowa struktura, efekt głębi.
Opus – dzieła sztuki na ramie, zaprojektowane przez artystów:
- Felipe Pantone – dynamiczne wzory inspirowane ruchem i technologią.
- Elena Salmistraro – radosna, kolorowa kompozycja.
2. Dopasowanie – maksymalna personalizacja komfortu
- Siodło: wybór spośród trzech modeli Selle Italia. Nie ma jednak opcji wyboru szerokości
- Mostek: różne długości dla preferowanego stylu jazdy, modyfikacje w ograniczonym zakresie.
3. Funkcjonalność – najlepsze komponenty na rynku
- Osprzęt: Shimano Dura-Ace lub SRAM Red AXS.
- Koła: ZIPP 454 NSW (opony Pirelli P-Zero RS) lub DT Swiss ARC 1100 (opony Continental GP5000).
Proces zakupu
- Konfiguracja online – intuicyjny kreator 3D.
- Śledzenie zamówienia – aktualizacje w aplikacji Canyon.
- Czas realizacji – od 6 do 12 tygodni.
- Dostawa: bezpośrednio do klienta lub do punktów Canyon na świecie.
Podsumowanie
Jak to ładnie ujęto w materiałach prasowych dostarczonych wraz z premierą: „MyCanyon to ekskluzywna opcja dla pasjonatów kolarstwa, którzy chcą mieć unikalny rower, dopasowany do swoich preferencji i stylu jazdy. Każdy model jest manualnie malowany i składany z najwyższą precyzją, a dzięki współpracy z artystami powstają prawdziwe dzieła sztuki na dwóch kołach.„
A czy to zapowiedź czegoś więcej dowiemy się w przyszłości!