FSA Gradient 2025 – Nowa linia komponentów MTB | Koła, korby, kierownice

magazynbike.pl 5 dni temu

I pomyśleć, iż wszystko zaczęło się od prostych komponentów, które możecie znać z tanich rowerów. Kojarzycie na przykład oznaczenie TH w nazwie zestawów sterowych? Full Speed Ahead, czyli po prostu FSA, od 1993 roku dostarcza komponenty, które chcą wyznaczać standardy w świecie kolarstwa – zarówno szosowego, jak i górskiego. Marka towarzyszy zawodnikom na trasach World Touru i w bikeparkach całego świata. Ale została stworzona przez Tien Hsin Industries, tajwańskiego producenta, kiedyś przede wszystkim solidnych części rowerowych z aluminium. Dziś FSA może pochwalić się światu serią Gradient 2025. Rozmawialiśmy z ludźmi, którzy za produktami stoją i mogliśmy na nich zrobić pierwsze kilometry.

Zanim wyruszyliśmy w teren odbyła się prezentacja
komponenty mogliśmy poznać… od środka!

O FSA – technologia, doświadczenie, innowacja

To właśnie FSA jako pierwsza wprowadziła na rynek mechanizm korbowy w kompaktowym układzie zębatek (2004), a w 2017 zaskoczyła wszystkich premierą K-FORCE WE – pierwszego elektronicznego osprzętu bezprzewodowego własnej konstrukcji.

Wolicie video? Jest i krótka prezentacja i ruchome obrazki:

Z biurami rozlokowanymi w USA, Europie, Tajwanie i Chinach, FSA działa globalnie, ale zawsze z tym samym celem: „oferować najwyższej klasy rozwiązania dla najbardziej wymagających.

FSA to… także komponenty XC
tu prototypy dla ekipy Cannondale

Gradient – nowy wymiar komponentów MTB od FSA

„Seria Gradient to odpowiedź FSA na potrzeby riderów, którzy nie uznają kompromisów” – jak to ładnie ujęto w materiałach PR. Jej korzenie sięgają 2010 roku, kiedy to powstała marka Gravity – projekt zorientowany na najbardziej wymagające odmiany MTB. Z czasem dojrzała, ewoluowała i dziś wraca w nowej odsłonie jako Gradient – gotowa na kolejne wyzwania trailowe, enduro i DH.

Od 2021 roku FSA ściśle współpracuje z zespołem Atherton Racing, który nie tylko testuje komponenty w warunkach bojowych, ale aktywnie uczestniczy w ich rozwoju. To właśnie na ich doświadczeniu i feedbacku oparto wiele rozwiązań dostępnych w najnowszej kolekcji.

Rok 2025 przynosi rewolucję w wizerunku: Gradient zyskuje nowe logo, nowoczesny, minimalistyczny design oparty na czerni oraz zupełnie nową gamę komponentów, które celują w jedno – „maksymalną wydajność i wytrzymałość na najtrudniejszych trasach”.

Nowe produkty Gradient 2025

W ramach kolekcji FSA Gradient 2025 firma prezentuje kompleksową i dopracowaną w każdym detalu linię komponentów MTB klasy premium. Najbardziej zaawansowanym elementem są karbonowe Gradient i30, wyróżniająca się wewnętrzną szerokością 30 mm, asymetrycznym profilem i zmienną wysokością ścianki (22–24 mm), co ma zapewniać doskonałą sztywność przy niskiej wadze – zaledwie 1869 g za komplet. Zastosowano tu piasty PRS z 72-punktowym systemem zapadkowym, co ma przekładać się na błyskawiczną reakcję napędu i maksymalne przeniesienie mocy. Sugerowana cena zestawu to 1 498 € w Europie.

Do kompletu FSA proponuje nową wersję korby Gradient Modular 1X DM, wykonaną w technologii CNC z kutego aluminium, wyposażoną w regulowaną linię łańcucha i dostępną w długościach 165–175 mm. Całość waży tylko 620 g, a cena detaliczna to 379 €.

Nowa kolekcja obejmuje także kierownice karbonowe i aluminiowe – wszystkie w szerokości 800 mm, z opcją średnicy mocowania 31.8 mm lub 35 mm. Wersje karbonowe ważą zaledwie 240 g i kosztują od 179 €, natomiast aluminiowe (ok. 330 g) startują od 99 €.

Uzupełnieniem oferty są mostki: klasyczne oraz Direct Mount, zaprojektowane z myślą o rowerach z podwójną koroną – idealne do e-MTB i zjazdów – w cenie od 109 do 119 €.

Testy i certyfikacja

Każdy komponent z serii FSA Gradient 2025 poddawany jest rygorystycznym testom jakości i wytrzymałości, które mają na celu zapewnienie maksymalnej trwałości i bezpieczeństwa w najbardziej wymagających warunkach terenowych. Test skręcania (Torsional Test) ocenia odporność obręczy na siły działające rotacyjnie, najważniejsze w agresywnej jeździe górskiej. Test ISO symuluje silne uderzenia, jakich można doświadczyć na szlaku, sprawdzając integralność obręczy pod wpływem obciążeń dynamicznych. Jeszcze bardziej wymagający jest Test uderzeniowy (Impact Test), podczas którego komponenty poddawane są obciążeniom przekraczającym 90 J – to ponad dwukrotność standardów branżowych, co gwarantuje odporność na najcięższe upadki i przeszkody. Test zmęczeniowy (Fatigue Test) imituje długotrwałe użytkowanie, sprawdzając, czy komponenty zachowują swoje adekwatności mechaniczne mimo wielokrotnego naprężania. Nie pominięto również Testu szprych (Spoke Test), w którym na szprychy i otwory w obręczy działa siła 150 kg, a także Testu błotnego (Mud Test), polegającego na ekspozycji piast i łożysk na cykliczne działanie wody i błota, co pozwala ocenić odporność na ekstremalne warunki pogodowe.

Potwierdzeniem jakości i niezawodności całego procesu jest dożywotnia gwarancja na karbonowe koła GRADIENT i30, będąca wyrazem zaufania FSA do swoich technologii i kontroli jakości.

Pierwsze spotkanie z komponentami FSA Gradient 2025

Trudno nazwać testami trzy dni jazdy na dwóch różnych modelach rowerów Atherton trudno powiedzieć coś na temat trwałości komponentów, możliwe są tylko pierwsze wrażenia i to natury estetycznej i ergonomicznej. Zdecydowanie srebrno-czarne wykończenie, takie jak zastosowano w korbie i mostku, każdemu rowerowi doda stylu i ujmując wprost – wygląda bardzo „robocopowo”, technicznie. Trochę tak jak elementy broni? Tu każdy detal został dopracowany, by do siebie pasować wzajemnie. A detale tkwią w środku – takie jak modularna budowy korby, z osią „oddzielną” od korby, co pozwala regulować linię łańcucha. Wiadomo, nowe Transmission preferuje ją w wymiarze 55 mm, ale nie jest to jedyny „standard” na rynku.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na fakt, iż to komponenty, o których zapominamy, zwykle są najlepsze. W tworzeniu tych z serii FSA Gradient 2025 brała ekipa Athertonów i to się czuje, choćby po doborze kątów ustawienia kierownicy w górę (5 stopni) i do tyłu (8 stopni). Dłonie ustawiają się dzięki temu naturalnie, można skoncentrować się na jeździe. I uwaga! Do wyboru jest nie tylko materiał, ale i różne podniesienia. Osobiście preferuję kierownice niższe – jest taka o wzniosie 20 mm – ale chętni mogą i sięgnąć po wyższą. W aluminium jest to choćby 40 mm – prawie w stylu Dakotah Nortona!

Warunki, w jakich jeździliśmy, były bardzo mało sprzyjające pod kątem zbierania wrażeń z tego jak działają komponenty – a przede wszystkim powtarzalności przejazdów. Błota było tyle, iż ważniejsze było dotarcie w całości na dół tras z Monte Arsenti niż skupianie się na detalach. W tych warunkach jednak nic nie zawiodło, a rowery dowiozły nas bezpiecznie do celu. A to najważniejsze.

Sztywność kół? Pierwsze wrażenia było takie, iż nie jest porażająca, a to zawsze lepiej, gdy chce siś jeździć w bardzo trudnym terenie. Nieprzypadkowo zjazdowcy kombinują z jak najniższym naciągiem szprych. Zdecydowanie za to wypada docenić nowe sprzęgło, z systemem kół zębatych a la DT Swiss, które działa pewnie i za każdym razem. FSA wraz z PRS nie wynajduje tu niż nowego, ale dobrze, iż zdecydowało się na to sprawdzone i dobre rozwiązanie techniczne.

Osobiście podobają mi się też obręcze z „garbami” na szprychy – ale to już kwestia indywidualnego gustu. Bardziej doceniam jednocześnie fakt, iż piasty są łatwo rozbieralne, a szprychy standardowe i proste do wymiany. Tym samym perspektywicznie seris powinien być prosty i do zrobienia samemu w domu. Tak powinno być!

Dokładne dane techniczne komponentów FSA Gradient 2025

1. Koła GRADIENT i30 Carbon

Specyfikacja techniczna:

  • Materiał: Włókno węglowe
  • Szerokość wewnętrzna: 30 mm
  • Szerokość zewnętrzna: 37 mm
  • Wysokość obręczy: 22-24 mm (zmienna)
  • Układ szprych: 28H, bezpośrednie mocowanie, podwójnie cieniowane szprychy
  • Piasty: PRS (Power-Ratchet System) X-900, 72-punktowe zazębienie
  • Kompatybilność:
    • Oś: 15×110 mm (przód), 12×148 mm (tył)
    • Standard mocowania tarcz: ISO 6-śrubowe
    • Wolnobieg: MS 12s / SRAM XD
  • Ściany boczne: 3,5 mm super szerokie (redukcja przebicia opon)
  • Kompatybilność: Możliwość montażu wkładek do opon
  • Waga: 1869 g (komplet)
  • Cena: 1 498 € (Europa), 1 420 $ (USA), 1 499 £ (UK)

2. Korba GRADIENT Modular 1X DM

Specyfikacja techniczna:

  • Materiał: Aluminium kute AL7050
  • Proces produkcji: Precyzyjna obróbka CNC
  • Technologia: Hollow Crank (wydrążone ramię)
  • Długości: 165 mm, 170 mm, 175 mm
  • Zębatki: 30T, 32T, 34T, 36T (AL7075, 100% CNC)
  • Linia łańcucha: 52 mm – 55 mm (regulowana)
  • Oś suportu: BB392EVO, 30 mm
  • Kompatybilność: Shimano 12s, SRAM 12s
  • Waga: 620 g
  • Cena: 379 €

3. Kierownice

GRADIENT Carbon Ø35

  • Materiał: Włókno węglowe
  • Szerokość: 800 mm
  • Backsweep:
  • Upsweep:
  • Rise: 20 mm, 30 mm
  • Średnica mocowania: 35 mm
  • Waga: 240 g
  • Cena: 179 € (EU), 149 $ (USA), 184,99 £ (UK)

GRADIENT Carbon Ø31.8

  • Materiał: Włókno węglowe
  • Szerokość: 800 mm
  • Backsweep:
  • Upsweep:
  • Rise: 20 mm, 30 mm
  • Średnica mocowania: 31.8 mm
  • Waga: 240 g
  • Cena: 179 € (EU), 149 $ (USA), 184,99 £ (UK)

GRADIENT Alloy Ø35

  • Materiał: Aluminium AL7050/T6 (potrójnie cieniowane)
  • Szerokość: 800 mm
  • Backsweep:
  • Upsweep:
  • Rise: 25 mm, 40 mm
  • Średnica mocowania: 35 mm
  • Waga: 330 g
  • Cena: 99,90 € (EU), 85 $ (USA), 99,99 £ (UK)

GRADIENT Alloy Ø31.8

  • Materiał: Aluminium AL7050/T6
  • Szerokość: 800 mm
  • Backsweep:
  • Upsweep:
  • Rise: 25 mm, 40 mm
  • Średnica mocowania: 31.8 mm
  • Waga: 322 g
  • Cena: 99,90 € (EU), 85 $ (USA), 99,99 £ (UK)

4. Mostki (Stem)

GRADIENT OS35/31.8

  • Materiał: Aluminium AL6061 (2D kute, CNC)
  • Długości: 33 mm, 45 mm, 50 mm
  • Kąt:
  • Średnica mocowania: 35 mm lub 31.8 mm
  • Średnica rury sterowej: 1 1/8”
  • Waga: 135 g (35×33 mm), 180 g (31.8×50 mm)
  • Cena: 119 € (EU), 99 $ (USA), 99,99 £ (UK)

GRADIENT Stem Direct Mount

  • Materiał: Aluminium AL6061 (2D kute, CNC)
  • Długości: 45 mm, 50 mm
  • Kąt:
  • Średnica mocowania: 35 mm, 31.8 mm
  • Montaż: Direct Mount
  • Waga: 154 g
  • Cena: 109 €

Dystrybutorem FSA w Polsce jest BIKE RS Kraków.

Idź do oryginalnego materiału