Zaledwie kilka tygodni temu amarykanska marka pokazała nowego SuperX, przeznaczonego do ścigania, ale to nie koniec premier. Topstone Carbon to trzecia już generacja wszechstronnego roweru gravelowego od Cannondale. Model ten – co oczywiste, bo podobne informacje dostajemy zawsze przy okazji premiery kolejnej generacji – jest lżejszy i bardziej zintegrowany, jak to ładnie nazwano. Tu dodatkowo posiada zawieszenie, które poprawia komfort jazdy w trudnym terenie. najważniejsze cechy to system zawieszenia KingPin i amortyzowany widelec Lefty Oliver, choć poza jedną wersją musimy obyć się smakiem, bo widelec amortyzowany nie będzie dostępny dla wszystkich i na każdym poziomie cenowym.
Przegląd i najważniejsze cechy
- Kategoria: Gravel / Performance
- Maksymalna szerokość opon:
- Rama: 52 mm
- Widelec sztywny: 56 mm
- Lefty Oliver: 47 mm
- Skok zawieszenia:
- Topstone Carbon Lefty: 40 mm przód / ~30 mm tył
- Topstone Carbon: ~30 mm tył
Zanim przejdziemy do szczegółów, możecie rzucić okiem na poprzednią generację – którą także prezentowaliśmy na stronie.
Technologia i udogodnienia
Tym razem nie mamy do czynienie z rewolucją, tylko z udoskonaleniem już znanych rozwiązań z poprzedniej generacji – co widać zresztą od razu. Bo Topstone gen 2 i 3 są bardzo do siebie podobne. Funny fact – najłatwiej zauważyć, iż to nowy po rurze podsiodłowej, podobnie wygiętej jak w nowym SuperX.
- KingPin: Lekki system tylnego zawieszenia, zapewniający płynniejszą jazdę i lepszą trakcję bez skomplikowanej konserwacji.
- Lefty Oliver: Jednostronny widelec amortyzowany o skoku 40 mm, poprawiający kontrolę i komfort na trudnym terenie.
- OutFront Steering Geometry: Stabilna, ale zwrotna geometria zapewniająca pewność prowadzenia – jak zapewnia Cannondale, z chęcią sprawdzimy to w teście. Ta geometria to m.in. powiększony offset widelca w parze z jego wypłaszczeniem.
- StashPort + StashBag: Wbudowany schowek w dolnej rurze do przechowywania niezbędnych przedmiotów.
- Proportional Response Construction: Wszystko, od warstw karbonu po geometrię, jest dostosowane do rozmiaru ramy. Dzięki temu rower, w tym zawieszenie KingPin, ma działać w pełnej harmonii, zapewniając najlepsze możliwe wrażenia z jazdy i dopasowane do wymiarów użytkownika. Cannondale podaje, iż każda rama ma inny układ warst karbonu, co ma sprawić, iż w każdym rowerze rower ma jeździć identycznie. I być lepiej dopasowany do wzrostu/wagi użytkownika.
Wybrane modele i specyfikacje
Poniżej prezentujemy kilka wersji i możliwości kolorystyki do wyboru, ale to nie cała kolekcja, bo prawdopodobnie od razu się zorientujecie, iż brakuje tu wersji Carbon 2. Ta oczywiście istnieje, ale co ciekawe, ma warianty na różnym napędzie – można wybierać pomiędzy Shimano GRX a Sram AXS. Godny jednocześnie uwagi jest fakt, iż tylko jedna wersja roweru wyposażona jest w amortyzator Lefty.
Topstone Carbon LTD Di2
- Napęd: Shimano GRX 825 Di2, 12-biegowy
- Koła: Reserve 40 I 44 GR Carbon
- Hamulce: Shimano GRX RX820, tarcze 160 mm
- Widelec: Topstone Carbon
- Kolor: Mantis z Caffeine i Quicksand
Topstone Carbon 1 Lefty AXS
- Napęd: SRAM GX Eagle T-Type, 12-biegowy
- Koła: Reserve 40 I 44 GR Carbon
- Hamulce: SRAM Rival AXS, tarcze 160 mm
- Widelec: Lefty Oliver 40 mm
- Kolor: Jet Black z Raw Carbon i Smoked Chrome
Topstone Carbon 3 GRX (1x i 2x)
- Napęd: Shimano GRX 610 / 822
- Koła: WTB ST i25 TCS
- Hamulce: Shimano GRX 610
- Widelec: Topstone Carbon
- Kolory: Deep Teal, Orange Slice, Smoke Black, Chalk
Często zadawane pytania (FAQ)
- Maksymalna waga systemu (rower + rowerzysta + bagaż): 150 kg
- Obsługiwane osie:
- Tył: Syntace TA 142×12 mm
- Przód (sztywny widelec): Syntace TA 100×12 mm
- Przód (Lefty Oliver): Lefty 50 Hub
- Obsługiwane rozmiary tarcz hamulcowych:
- Min: 160 mm, Max: 180 mm
- Obsługa sztycy teleskopowej: Możliwość montażu wewnętrznie prowadzonego przewodu do droppera, średnica typowa sztycy – 27,2 mm mm
- Możliwość zmiany napędu 1x na 2x: Tak
- Opcje montażu bagażników i błotników: Tak, ale montaż błotników zmniejsza maksymalny rozmiar opon.
Podsumowanie
Topstone Carbon 2025 najnowszej generacji to wszechstronny rower gravelowy, który ma łączyć lekkość, komfort i wydajność. Dzięki modernizacji udanie wpisuje się w obecne trendy, które „uterenawiają” szutrówki, wzbogacając je o geny MTB. Dzięki zawieszeniu KingPin i amortyzowanemu widelcowi Lefty Oliver ma też zapewnia wygodniejszą jazdę na trudnym terenie. Różne modele oferują opcje napędów Shimano i SRAM, a wbudowany schowek StashPort pozwala na wygodne przechowywanie narzędzi i akcesoriów.
Info: cannondalebikes.pl
To także może cię zainteresować