Na tegoroczne targi CES Segway porzucił głupie, samobalansujące kapsuły I gokarty do strzelania do paintballa i wróciłem do podstaw.
Marka należąca do Ninebot, znana niegdyś z pionierskich skuterów samobalansujących, ponownie wprowadza na rynek parę rowerów elektrycznych (oba ogłoszone po raz pierwszy w zeszłym roku) z dodatkowymi informacjami na temat cen i zamówień. Wprowadza także na rynek linię hulajnóg nowej generacji z mocniejszymi układami napędowymi i wytrzymałymi funkcjami terenowymi. A ponieważ to targi CES, dostarcza nam także nowych szczegółów na ten temat robota koszącego, który wprowadził na rynek w zeszłym roku.
Zapowiedziane w zeszłym roku rowery elektryczne Segway, potężny Xyber i bardziej przystępny Xafari, mają zostać wprowadzone na rynek w pierwszym kwartale 2025 roku. Przedsprzedaż obu modeli rozpocznie się 7 stycznia, a otwarta sprzedaż 3 lutego.
Xyber jest z nich bardziej imponujący, a jego konstrukcja przypomina motocykl, przekraczając granice tego, co można zdefiniować jako rower elektryczny. Przy cenie początkowej wynoszącej 2999,99 USD Xyber wygląda, jakby był solidny – bo tak jest. Zamontowany z tyłu silnik z napędem bezpośrednim o mocy 750 W pomaga rozpędzić rowerzystę od 0 do 20 mil na godzinę w zaledwie 2,7 sekundy.
Nadal ma pedały i nakrętki wysunięte przy prędkości 20 mil na godzinę, co może sprawić, iż niektórzy jeźdźcy poczują się słabo. W końcu Xyber wygląda, jakby miał jechać tak szybko, jak niektóre niesforne hulajnogi elektryczne Segwaya (do tego dojdziemy za chwilę), ale niestety klasyfikacja rowerów elektrycznych w USA jest tym, czym jest. Segway twierdzi, iż istnieje tryb terenowy, który „wykracza poza klasę 3” – co oznacza prędkość większą niż 40 km/h – ale tylko w obszarach, gdzie jest to prawnie dozwolone.
Zamontowany z tyłu silnik z napędem bezpośrednim o mocy 750 W pomaga rozpędzić rowerzystę od 0 do 20 mil na godzinę w zaledwie 2,7 sekundy
Xyber może przejechać do 180 km między ładowaniem w konfiguracji z dwoma akumulatorami o pojemności 2880 Wh i 90 km w przypadku pojedynczego akumulatora o pojemności 1440 Wh – chociaż te zasięgi są prawdopodobnie dobre tylko przy najniższym ustawieniu mocy. Mimo to jest to oszałamiający zasięg dla wszystkich nowoczesnego roweru elektrycznego i dobry znak, iż Segway stara się zapewnić swoim klientom to, czego chcą.
Jednak pomimo futurystycznej, inspirowanej motoryzacją estetyki i odlewanej z aluminium ramy z podwójną kołyską, znajdują się tam rzeczywiste pedały i 12 – tak, 12 – różnych poziomów wspomagania pedałowania, a także trzy tryby jazdy (Eco, Sport i Race) działanie wyłącznie na przepustnicy. Z przodu zastosowano zawieszenie o średnicy 110 mm, z tyłu – 100 mm. Reflektor o mocy 1330 lumenów jest wyposażony w inteligentne funkcje oświetlenia. A 2,4-calowy wyświetlacz TFT pokazuje w czasie rzeczywistym informacje, takie jak prędkość i stan naładowania akumulatora, a także nawigację.
Podczas gdy Xyber został zaprojektowany, aby konkurować z popularnymi mini-rowerami o dużej mocy firm Juiced i Super73, Xafari jest przeznaczony dla klientów o bardziej tradycyjnych gustach. Dzięki ramie z niskim przekrokiem i szerokim oponom zapewniającym maksymalny komfort Xafari jest przeznaczony do „długich przejażdżek i niekończących się eksploracji” – mówi Segway.
Segway Xafari kosztuje od 2399,99 USD i jest wyposażony w silnik o mocy 750 W, momencie obrotowym 80 Nm oraz wymienną baterię 936 Wh, która zapewnia zasięg do 140 km (przy najniższym ustawieniu mocy). Przednie i tylne zawieszenie, a także duże opony terenowe 26 x 3,0 cala pomogą zmaksymalizować komfort każdemu, kto szuka mniej wyboistej jazdy.
Obydwa rowery są wyposażone w inteligentny system jazdy Segwaya, który obejmuje zautomatyzowane funkcje, takie jak reflektory, blokowanie roweru i adaptacyjne wspomaganie pedałowania. Szczególnie innowacyjny jest system AirLock. Korzystając z aplikacji, wystarczy, iż zrzucisz podpórkę i odejdziesz od roweru. Po przejściu 10 metrów system AirLock blokuje kierownicę i tylny silnik oraz automatycznie włącza alarm, bez konieczności grzebania w zamku rowerowym.
„To zestaw technologii, które zintegrowaliśmy w tych rowerach, aby rowery zachowywały się bardziej jak samochody, do których przywykliśmy jeździć” – powiedział Nick Howe, który stoi na czele działu biznesowego Segway.
Ale choć Segway chce stać się znaną marką rowerów elektrycznych, jego prawdziwym DNA są hulajnogi. W tym roku firma wypuści na rynek hulajnogi trzeciej generacji, od podstawowych po superhulajnogi o wysokich osiągach.
Segway zastępuje swoje popularne modele GT1 i GT1 zupełnie nowymi hulajnogami GT3 Pro i GT3, których specyfikacja nie jest przeznaczona dla osób o słabych nerwach. GT3 Pro — jedyny ogłoszony dzisiaj pojazd, którego cena nie jest powiązana z ceną — prowadzi w grupie, przyspieszając od zera do 30 mil na godzinę w zaledwie 3,9 sekundy w trybie Ultra Boost, osiągając zawrotną prędkość maksymalną 49,7 mil na godzinę (!!) i zasięg do 130 km na jednym ładowaniu dzięki dwóm silnikom o mocy 3500 W (o łącznej mocy maksymalnej 7000 W) i akumulatorowi o pojemności 2160 Wh.
GT3 doskonale nadaje się również do wspinaczki górskiej
GT3 doskonale nadaje się również do wspinaczki górskiej, z możliwością pokonywania wzniesień o nachyleniu do 38 stopni. Posiada również bardzo zaawansowany układ zawieszenia ze sprężynami śrubowymi i hydraulicznie tłumionymi amortyzatorami z przodu i z tyłu. Wszystko można dostosować do Twoich dokładnych wymagań dotyczących jazdy, co zapewnia maksymalny komfort.
Segway prezentuje także coś, co nazywa „SegRide”, czyli opracowany przez firmę system usprawniania jazdy. Obejmuje to geometrię hulajnogi, kąt mostka, odległość do tyłu, ergonomię oraz kąt i krzywiznę kierownicy.
Segway wypuszcza także hulajnogi elektryczne z serii F i E dla osób dojeżdżających do pracy, a także Max G3, który firma opisuje jako luksusowy sedan w swojej ofercie hulajnóg.
I na koniec, Segway unowocześnia swój pojazd gama robotów-kosiarek z maszyną Navimow X3, która trafi do sprzedaży wiosną 2025 r. Nowe roboty zaprojektowano tak, aby obsługiwały znacznie większy obszar niż poprzednia generacja: 2,5 akra w porównaniu z zaledwie ćwierć akra w przypadku firmowych kosiarek robotycznych z serii i.
X3 łączy także koszenie i przycinanie, tworząc bardziej wszechstronny sprzęt. Może wspinać się po zboczach o nachyleniu do 27 stopni, ma wodoodporność klasy IP6 i ulepszone funkcje sztucznej inteligencji, które potrafią rozpoznawać zwierzęta domowe i inne dzikie zwierzęta. Można go także zintegrować z Twoim inteligentnym domem, dzięki czemu możesz go aktywować dzięki Google Home lub Amazon Alexa.
Segway nie ujawnił żadnych szczegółów cenowych, więc będziemy musieli poczekać, aby dowiedzieć się, jak wypada na tle kosiarek z serii i (999 USD) i serii H (1899 USD).