Czy manualna zmiana biegów odejdzie w przeszłość?

magazynbike.pl 1 dzień temu

To się nazywa plot twist! Raporty z Japonii donoszą, iż Shimano chce zrewolucjonizować jazdę na rowerze wprowadzając automatyczną zmianę biegów także do tych pozbawionych silnika. Podczas testów w Tokio podobno ludzie byli zachwyceni! I teraz niespodzianka – system Q’Auto Shimano ma być dostępny już w okresie 2025!

Dla przypomnienia – Shimano pracuje nad automatyczną zmianą przełożeń, gdzie rower sam decyduje, kiedy zmienić bieg, od wielu lat. Japońska firma ujawniła przykład automatycznej zmiany biegów w amerykańskim patencie (numer 6073061) z 2000 roku, a elektryki na Shimano mogą być wyposażone w funkcję Auto Shift – która zresztą działa, co potwierdził nasz test.

Automatyczna zmiana biegów Shimano przetestowana

Co więc nowego miałoby nas czekać? Otóż Shimano, poza tym, iż pokazało koncepcyjny rower z Q-Auto na Eurobike na grupie Cues, który to zapowiadał, zgłosiło też nowy patent w 2023 (numer 11685470), w którym wspomniało o automatycznej możliwości zmian i przerzutkach, które są ładowane – każda ma zintegrowany akumulator. A jak wiemy, do tej pory była to w Di2 bateria centralna. Rysunki poniżej pochodzą właśnie z niego.

Największe zaskoczenie? Jak informuje Nikkei Asia, system składający się z tylnej piasty, zębatki z 11 przełożeniami i przerzutki, ma też korzystać ze sztucznej inteligencji, po to by uczyć się jak użytkownik jeździ. Szczerze mówiąc oryginalny tekst najwyraźniej pisał ktoś, kto o rowerach nie do końca ma pojęcie. To z tego artykułu pochodzi też zdjęcie poniżej, które pokazuje piastę.

Jak miałoby to działać? W tylnej piaście znajduje się kondensator, który przechowuje odrobinę energii pochodzącej z obrotów koła i automatycznie zmienia biegi. Jest to wspomagane przez czujnik położenia (mamy taki choćby w telefonie), który sprawdza, czy jedziesz pod górę, czy w dół i może dostosować parametry zmiany biegów, aby utrzymać wyższą lub niższą kadencję w zależności od potrzeb.

To wszystko dzieje się bez wielkiej litowo-jonowej baterii znanej z elektryków.

Raporty z Nikkei podkreśla również aspekt sztucznej inteligencji w tej technologii, ponieważ Q’Auto ma być karmiony wzorcami jazdy zapamiętanymi z jazd testowych i być w stanie dostosować aktywność do nawyków rowerzysty, ucząc się na podstawie prędkości i nachylenia, aby wybrać odpowiedni bieg.

Według Nikkei Asia, Shimano będzie niedługo dostarczać zestawy Q’Auto producentom rowerów, z założoną datą prezentacji już w okresie 2025. Te rowery mają zaś kosztować od ok 200000 jenów, czyli… 5000 zł.

Chcielibyście coś takiego mieć w swoim rowerze?

Idź do oryginalnego materiału