
Cykl życia telefonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Już 35 proc. Polaków używa swoich telefonów ponad dwa lata – wynika z badania Smart Barometr opracowanego przez IQS dla bolttech. Jednocześnie jednak duża liczba osób chciałaby wymieniać telefony częściej, choćby co roku. Dlatego kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.
Prawie trzy czwarte użytkowników telefonów (73 proc.) korzysta na co dzień z jednego urządzenia, 28 proc. używa dwóch lub więcej. Najczęściej wybierane są telefony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków używa telefonów z systemem iOS.
– Jedna trzecia Polaków deklaruje, iż ich telefon jest wart więcej niż 1 tys. zł, cała reszta deklaruje, iż mniej, co oznacza, iż większość Polaków korzysta jednak z trochę tańszych telefonów, a flagowce, mimo iż bardzo pożądane, wciąż są jednak niewielkim odsetkiem tych telefonów, które Polacy kupują – mówi agencji Newseria Przemysław Kuraczyk, dyrektor ds. rozwoju biznesu w IQS.
Badanie Smart Barometr wskazuje, iż wśród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze telefonami są bezprzewodowe słuchawki (55 proc.). Już 43 proc. integruje swój telefon z telewizorem – jeszcze w 2022 roku robiło tak zaledwie 1 proc. badanych. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji telefonów z systemami samochodowymi (32 proc. przy 1 proc. trzy lata temu).
– telefony pełnią coraz ważniejszą funkcję w naszym życiu, integrujemy je z wieloma urządzeniami, z których korzystamy na co dzień, ale też widzimy, iż coraz chętniej łączymy telefona chociażby z telewizorem czy z samochodem. Obserwujemy też, iż telefon pełni rolę centrum rozrywki w naszym życiu i różnica pomiędzy poprzednią edycją badania a tą obecną jest bardzo duża – podkreśla Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.
Użytkownicy telefonów wciąż rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające bezpieczeństwo. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20 proc.), dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15 proc.) oraz program antywirusowy (6 proc.). Ponad połowa użytkowników (64 proc.) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych.
– Pytani, jakie usługi najchętniej by dokupili, deklarują, iż są to właśnie usługi ochrony przed uszkodzeniem, ale też możliwość odsprzedania starego urządzenia w przypadku zakupu nowego – dodaje Anna Kozłowska-Pietraszko.
Mimo iż większość Polaków nie zabezpiecza swojego telefona, to cykl życia przeciętnego urządzenia wyraźnie się wydłuża. Najczęściej telefon ma mniej niż 1,5 roku, rośnie jednak odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad trzy lata – w 2022 roku było to 9, a dziś już 16 proc. Rosnące ceny urządzeń skłaniają do dłuższego użytkowania posiadanych modeli, a decyzję o wymianie podejmujemy nie tyle ze względu na atrakcyjną ofertę (17 proc.) lub premierę nowego modelu (4 proc.), ile ze względu na awarię (47 proc.) lub spadek wydajności baterii (44 proc.).
– Polacy najczęściej wymieniają telefony z powodu ich kondycji. Na pierwszym miejscu znajduje się kwestia awarii, na drugim kwestia kondycji baterii i mamy tu duży wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. Na trzecim miejscu znajdują się kwestie uszkodzeń. o ile urządzenie ulegnie zniszczeniu, które uniemożliwia korzystanie z niego, zamiast naprawiać, często decydujemy się na jego wymianę – tłumaczy dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.
Choć konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, większość z nich chciałaby wymieniać telefon częściej.
– Łącznie 60 proc. badanych chciałoby go wymieniać co dwa lata lub częściej, co oznacza, iż jest potencjał na rynku dla firm, które znajdą sposób, jak te telefony, które mogą być dziś poza zasięgiem finansowym Polaków, udostępnić w lepszej cenie czy innej formie, żeby spełnić tę potrzebę. Widać różnicę pomiędzy tym, jak Polacy często faktycznie wymieniają swoje telefony, a między tym, jak często chcieliby to robić – zauważa Przemysław Kuraczyk.
W takim kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.
– To usługa, która umożliwia konsumentom korzystanie ze telefona – również z droższych, flagowych modeli – w ramach niskiej, stałej, miesięcznej opłaty. Dzięki temu bariera wejścia i dostęp do nowoczesnych urządzeń jest znacznie niższy. Co istotne, wysokość opłaty nie zmienia się i pozostaje niezależna od warunków ekonomicznych – wskazuje Anna Kozłowska-Pietraszko.
Choć 79 proc. użytkowników telefonów nie słyszało o możliwości najmu, to zainteresowanie usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów, wśród których 31 proc. potwierdza znajomość modelu wynajmu sprzętu.
– To, co najbardziej sobie cenią w tej usłudze, to możliwość dostępu do droższych urządzeń i płacenia niskiej opłaty miesięcznej zamiast wysokiej opłaty na start. Trzeci powód to możliwość wymiany urządzenia choćby co roku. W przypadku podpisania umowy najmu choćby 12 miesięcy przed zakończeniem umowy można wymienić urządzenie na najnowszy model – podkreśla dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech. – Na rynkach zachodnioeuropejskich ten model cieszy się coraz większą popularnością, szczególnie wśród osób młodych, które cenią sobie wolność i częściej decydują się na subskrypcję zamiast zakupu.