Z początkiem marca pojawiła się nagła potrzeba zmiany kamerki w samochodzie firmowym. Kamery samochodowe w Polsce to już niemal standard wyposażenia w autach prywatnych, zaś w firmowych to niemal obowiązek. Nasze auto również było wyposażone w taki sprzęt, który po kilku latach używania po prostu zaniemógł.
Początkowo podejrzewaliśmy kable, styki lub ładowarkę. gwałtownie okazało się, iż przewody były sprawne, zaś do wymiany są obie kamery, przednia i tylną. W naszym firmowym aucie mamy do dyspozycji całą pakę, a co za tym idzie nie ma tylnej szyby. To z kolei przekłada się na brak lusterka w kabinie i czasem utrudnia manewrowanie samochodem. Dlatego tylna kamera musi pełnić również funkcję wstecznego lusterka.
Dotychczasowa kamera zamontowana była na klasyczną przyssawkę z dociskiem obrotowym i sprawowała się całkiem nieźle. Nowa kamera, którą dysponowaliśmy na sklepie miała montaż własnie na lusterko
To trochę komplikowało całą sytuację, ale od czego jest druk 3D. Zamierzałem wykorzystać starą przyssawkę i dodrukować niezbędne, pozostałe elementy.
W pierwszej kolejności należało zdjąć wymiary elementu imitującego lustro tak by kamera była we adekwatnym miejscu. Tak naprawdę mogłem ją zamontować w dowolnym miejscu, choćby przy wentylatorach, jednak nic nie stało na przeszkodzie żeby robić to poprawnie zgodnie z założeniem producenta kamery.
Tak powstała pierwsza wersja imitacji lusterka. Dodatkowo w projekcie zawarłem kilka wyżłobień skokowego skrętu elementu mocującego. Dzięki temu będzie można lepiej ustabilizować kamerę w odpowiedniej pozycji.
Prototyp wydrukowałem na drukarce Biqu B1 z użyciem załadowanego już szarego Fibersilka.
Parametry druku:
Filament: Fiberlogy FiberSilk Antracyt
Średnica dyszy: 0,4 mm
Temperatura dyszy: 220°C
Temperatura stołu: 60°C
Wysokość warstwy: 0,28 mm
Wypełnienie: 10%
Prędkość druku: 60mm/s
Chłodzenie: 100%
Obrysy: 3 szt.
Podpory: brak
Adhezja: tylko Skirt
Testowy element wydrukował się poprawnie. Wymiary wymagały lekkiej korekty projektu, jednak zamocowany na próbę obiekt spełniał wszystkie założenia.
Latem w nagrzanym aucie mogą panować bardzo wysokie temperatury. Dlatego warto takie elementy wydrukować z mocniejszego materiału Fiberlogy – Pet-g transparent. Dodatkowo zmieniłem odrobinę wymiary i kształt obiektu.
Parametry druku na drukarce B1:
Filament: Fiberlogy Pet-g Transparent
Średnica dyszy: 0,4 mm
Temperatura dyszy: 240°C
Temperatura stołu: 80°C
Wysokość warstwy: 0,28 mm
Wypełnienie: 10%
Prędkość druku: 60 mm/s
Chłodzenie: 30%
Obrysy: 3 szt.
Podpory: brak
Adhezja: tylko Skirt
Transparentne filamenty mają to do siebie, iż wykonane z nich modele znakomicie przekazują światło, a jednocześnie ujawniają wewnętrzną strukturę z wypełnieniem drukowanego obiektu. Czasem jest to potrzebne, a czasem nie. Mi osobiście podobają się prześwitujące kratka infillu, chociaż i tak będzie to element zasłonięty.
Wyświetlacz pasuje idealnie do obiektu i pomimo wagi trzyma się znakomicie
Na koniec pozostała jeszcze kwestia wydrukowania osłony samej kamery przyczepionej na zewnątrz na tylnych drzwiach auta. Pomimo częściowego “zadaszenia” i tak urządzenie będzie narażone na zamoknięcia, mróz lub słońce. Dlatego postanowiłem zrobić dodatkową osłonę.
Parametry wydruku na Fibersilk ustawiłem identyczne jak poprzednio.
Osłonka działa, chociaż wymaga modyfikacji i udoskonalenia. Druga wersja jest wyższa na jednej ściance i dodatkowo zawiera daszek.
Wygląda trochę komicznie, jak karmnik dla ptaków, jednak przede wszystkim to ma działać.
Ten obiekt tak jak imitację lusterka wydrukowałem z transparentnego Pet-g na identycznych parametrach.
Tutaj Fiberlogy Pet-g również spisał się znakomicie. Do wnętrza osłonki postanowiłem dodać przeźroczystą sztywną folię izolującą kamerkę od wilgoci.