Test opony Goodyear XPLR Slick – idealne dopasowanie do kół Zipp 303 XPLR

magazynbike.pl 1 dzień temu

Czy warto postawić na opony Goodyear XPLR Slick zaprojektowane specjalnie do ultranowoczesnych, „instagramowych” kół Zipp 303 XPLR? Przez ostatnie trzy miesiące testowałem ten zestaw w różnych warunkach, sprawdzając jego osiągi, komfort i trwałość. jeżeli szukasz najlepszych opon do szybkiej jazdy gravelowej, ten test pomoże Ci podjąć decyzję.

foto nedamrady.cc
foto niedamrady.cc

Zipp 303 XPLR – rewolucja w kołach gravelowych

Zipp 303 XPLR to jedne z najbardziej radykalnych kół gravelowych na rynku. Mają aż 55 mm wysokości stożka oraz 32 mm szerokości wewnętrznej, a szerokość zewnętrzna obręczy to imponujące 40 mm. To rozwiązanie jest tak nietypowe, iż nie spełnia standardu ISO – tradycyjne opony gravelowe 40–45 mm nie pasują idealnie do tych obręczy. Ten standard nosi oznaczenie ISO 5775, a opony z nim zgodne powinny mieć minimum 50 mm szerokości

Z tego powodu Zipp nawiązał współpracę z Goodyearem, aby stworzyć opony idealnie dopasowane pod względem aerodynamiki, komfortu i bezpieczeństwa. Powstały dwa modele:

• Goodyear XPLR Slick (40 mm) – opona semi-slick, przeznaczona na szybkie, utwardzone szutry i asfalt, gdzie liczą się niskie opory toczenia.

• Goodyear XPLR Inter (45 mm) – opona z bardziej agresywnym bieżnikiem, zapewniająca lepszą trakcję w trudniejszym terenie i większą odporność na dobicia.

Goodyear XPLR Slick na obręczy Zipp 303 XPLR S
Goodyear XPLR Slick na obręczy Bontrager Paradigm Pro

Jak sprawdzają się opony Goodyear XPLR Slick w praktyce?

1. Montaż i kompatybilność

Opony Goodyear XPLR zostały zaprojektowane specjalnie do kół Zipp 303 XPLR. Dzięki temu ich montaż jest bezproblemowy – sprawdzałem na wersji S kół – a uszczelnienie na mleku tubeless działa od razu.

Sprawdziłem także, jak opony radzą sobie na innych szerokich obręczach – Bontrager Paradigm Pro 30 TLR (29 mm wewnętrznej szerokości). Działały, ale początkowo wymagały dopompowywania i występował lekki wyciek mleka, co sugeruje, iż optymalizacja Goodyeara pod Zippa rzeczywiście robi różnicę. Para potrzebowała trzech jazd, by całkowicie się uszczelnić. Mówimy tu również o obręczach nietypowo szerokich, jak na gravelowe. Kilometry robiłem m.in. w ramach tegorocznego wyzwania Rapha Festive 500 (filmik dokumentalny z „nigdzie” gdzieś na Podlasiu).

Goodyear nie podaje, czym dokładnie różni się brzeg opony z Fitmen Series, obejmującej obydwie gumy, ale obręcz Zippa XPLR ma wyjątkowo szeroki rant, bo mierzy on 4 mm (mierząc całą szerokość 4,27 mm), sama krawędź zewnętrzna jest ostra. I są to obręcze hookless, bez haków. Wspomniane wyżej koła Bontragera haki mają i… sam Bontrager zaleca do nich opony od 42 mm. De Facto Bontrager stosuje te same obręcze w kołach Kovee, czyli MTB!

Opony testowe ważyły po 445 gramów sztuka, producent podaje 440 gramów, różnica mieści się w granicy błędu. Są to więc opony lekkie. Rzeczywista szerokość na obręczach Zipp 303 XPLR wynosi 40 mm. Dla przykładu Onza Grava 42 mm na tej samej obręczy mierzy… 45 mm.

Rezczywista szerokość opony Goodyear 40 mm wynosi… 40 mm
Onza 42 mm na tej samej obręczy mierzy… 45 mm

2. Osiągi i komfort

• Goodyear XPLR Slick (40 mm) na Zippach to zestaw maksymalnie szybki i aerodynamiczny. Opona jest niemal łysa na środku, co minimalizuje opory toczenia. Także kontrola w zakrętach jest łatwa, bez niespodziewanych poślizgów w dużym pochyleniu.

• Na asfalcie i twardych szutrach jeździ się niemal jak na szosowych oponach. Przy ciśnieniu 40 PSI utrzymywanie wysokiej prędkości jest bezproblemowe, także na typowej ustawce, gdy inni jadą na rowerach szosowych

• Przyczepność na mokrej nawierzchni jest dobra, mimo braku agresywnego bieżnika. Obniżanie ciśnienia poniżej zalecanego także nie daje wrażenia spadku efektywności, opony przez cały czas toczą się lekko. Nie dotyczy to dużego błota w połączeniu z trawą – guma wówczas ze względu na brak bieżnika się ślizga, to oczywiste.

• Mimo wszystko Goodyear XPLR Inter (45 mm) sprawdził się lepiej w trudniejszym terenie – większa objętość poprawia komfort, a dodatkowy bieżnik zapewnia lepszą kontrolę na luźnym podłożu. Tu niedługo oddzielny test.

Sam środek jest praktycznie gładki
ale im bliżej brzegu tym bieżnik większy

3. Wpływ szerokości obręczy na komfort i osiągi

Zastosowanie szerokiej obręczy pozwala na niższe ciśnienie w oponach, co poprawia komfort jazdy i zmniejsza zmęczenie na długich dystansach. Testy przeprowadzone przez Zippa wykazały, iż w gravelowych wyścigach typu Unbound Gravel komfort odgrywa kluczową rolę – zmniejszone wibracje wpływają na mniejsze zmęczenie zawodnika, co w połączeniu z dobrą aerodynamiką może dać przewagę na trasie.

I tu najważniejsza informacja, która różni ten zestaw innych – używa się zdecydowanie niższych ciśnień niż zazwyczaj. W moim przypadku oznaczało to dla wagi 75 kg (i roweru 9,3 kg) odpowiednio 28,1 i 29,9 PSI (31,3 i 33,3 PSI jeżeli warunki miały być suche). Z moich prób na szutrach wynika, iż te zalecane wartości są dobrze dobrane – choć koła są wysokie i sztywne same w sobie, przez cały czas zestaw nie jest brutalnie twardy. Podobne wrażenia z jazdy miałem zarówno po zamontowaniu w stalowym Hultaju, jak i karbonowym Racconie.

Faktem jest, iż podobnie wyglądają w tej chwili także inne szybkie opony gravelowe, typu Spec Pathfinder, Vittoria Terreno Zero czy Girona Treka – to zawsze jest semislick. Tu niższe cięśnienie, możliwe dzięki współpracy z Zippem, robi różnicę.

Opona na szosie zachowuje się praktycznie jak szosowa
dotyka podłoża tylko wąskim fragmentem łysego bieżnika

Jak Goodyear XPLR wypada w niezależnych testach?

Opony Goodyear XPLR Slick zostały poddane testom przez niezależną organizację Bicycle Rolling Resistance (bicyclerollingresistance.com), która bada opory toczenia i odporność na przebicia. Wyniki? 18,4 W oporów toczenia, co plasuje je w ścisłej czołówce gravelowych opon klasy premium. Dla porównania, topowe modele Continental, Rene Herse czy Tufo mają podobne wyniki, co oznacza, iż Goodyear od razu wskakuje do najlepszych na rynku.

Dodatkowo testy wykazały wysoką odporność na przebicia, co pokrywa się z moimi doświadczeniami – przez kilka miesięcy jazdy nie miałem żadnych problemów. Co więcej, w ramach próby “testu zniszczeniowego” trafiłem między innymi obydwoma kołami z dużą prędkością w krawędź asfaltowej łaty na bruku, przypominającej krawężnik. Pomimo skazy na psychice – dźwięk uderzenia był dramatyczny, podobnie jak moje zagapienie – obie gumy przetrwały uderzenie bez problemu.

Czy warto kupić opony Goodyear XPLR Slick lub Inter?

Dla kogo są te opony?

• Goodyear XPLR Slick (40 mm) – idealna dla tych, którzy szukają szybkiej opony na szuter premium i asfalt, gdzie aerodynamika i niskie opory toczenia są kluczowe.

• Goodyear XPLR Inter (45 mm) – dla kolarzy, którzy potrzebują większej wszechstronności i lepszej trakcji w trudniejszym terenie.

Ograniczenia

• Opony XPLR są przeznaczone do kół Zipp 303 XPLR – choć działają na innych szerokich obręczach, producent tego nie zaleca. Szkoda, iż istnieje to ograniczenie, bo to bardzo udana guma.

• Cena wynosi 300–320 zł za sztukę, co nie jest małą kwotą, ale jest to produkt klasy premium.

Podsumowanie – czy warto?

Jeśli posiadasz koła Zipp 303 XPLR, to opony Goodyear XPLR Slick i Inter są najlepszym możliwym wyborem. Dają one niskie opory toczenia, świetną przyczepność i trwałość, a w połączeniu z szerokimi obręczami poprawiają komfort jazdy.

Dla osób szukających uniwersalności i większej przyczepności wersja Inter (45 mm) będzie lepsza – tu już zapowiedam oddzielny, szczegółowy test po zrobieniu wystarczającej ilości kilometrów. Natomiast jeżeli liczysz każdą sekundę na zawodach i jeździsz głównie po dobrym szutrze i asfalcie, Slick (40 mm) to optymalny wybór.

Zestaw Zipp + Goodyear to nie tylko wydajność, ale także świetny wygląd – a to, jak wiadomo, też ma znaczenie!

Masz doświadczenie z oponami Goodyear XPLR lub kołami Zipp 303 XPLR? Podziel się opinią w komentarzu!

Opony do testu dostarczył polski dystrybutor Goodyeara probikes.com.pl

Idź do oryginalnego materiału