Mieliśmy już możliwość jazdy na nowej generacji wyczynowej grupy Shimano w wersji elektrycznej – pierwsze wrażenia znajdziecie w oddzielnym artykule – ale też zważyć wszystkie komponenty zestawu przeznaczonego do rowerów bez silnika. W poniższym artykule znajdziecie w jednym miejscu informacje techniczne oraz rzeczywiste wagi.
Całość możecie też zobaczyć w wersji video!

Shimano prezentuje nowe bezprzewodowe komponenty XTR M9200 Di2 „z szybkim, precyzyjnym przełączaniem, solidną konstrukcją i udoskonalonym systemem hamowania. Zaprojaktowane z myślą o wymaganiach rzeczywistego ścigania, nowa grupa cechuje się najbardziej wytrzymałą konstrukcją napędu Shimano w historii, bardziej intuicyjną ergonomią, przewidywalnym sterowaniem hamulcami oraz nowymi opcjami personalizacji, które doceni każdy rowerzysta.”
Solidna konstrukcja napędu
„Nie zniszczysz tego, czego nie trafisz” — przerzutka tylna XTR M9250 z nową technologią SHIMANO SHADOW ES jest mocniejsza i charakteryzuje się niskoprofilowym kształtem, jak zapewnia firma. Jednostka stabilizująca, czyli tłumik drgań, płynnie zintegrowana jest z korpusem przerzutki, eliminując wystające krawędzie, dzięki czemu „odbija się” od przeszkód na szlaku i „unika” większości uderzeń w skały i inne przeszkody. Gdy nieuniknione uderzenie jednak nastąpi, przerzutka pochłania je, a następnie funkcja automatycznego powrotu Shimano ma natychmiast przywrócić ją do pierwotnej pozycji.
Dodatkowo szeroka konstrukcja łączników, wytrzymała płyta z włókna węglowego, konstrukcja z płytą ślizgową i solidne kółka napinające jeszcze bardziej mają zwiększyć odporność przerzutki.
Technologia przerzutki tylnej
- Niskoprofilowa konstrukcja – Technologia SHIMANO SHADOW ES, czyli kształt klina, który zmniejsza powierzchnię narażoną na kontakt z przeszkodami i eliminuje wystające krawędzie.
- Funkcja automatycznego powrotu po uderzeniu – Przerzutka pochłania uderzenie i automatycznie wraca do pozycji wyjściowej, zapewniając ciągłą wydajność.
- Super wytrzymała konstrukcja – Szeroka struktura łączników i solidne kółka zapewniają trwałość i minimalizują przedostawanie się zanieczyszczeń.
- Nowa technologia stabilizacji łańcucha – Podwójna sprężyna zwiększa napięcie łańcucha, poprawiając jego prowadzenie i utrzymanie.
- Ochrona baterii – Szczelna bateria, umieszczona wewnątrz korpusu przerzutki, pozostaje bezpieczna choćby w najtrudniejszym terenie, a mimo to łatwo ją wyjąć do ładowania.
- Opcja przerzutki dla e-MTB – Przewodowa RD-M9260 czerpie stałe zasilanie z baterii e-bike’a i wykorzystuje technologie FREE SHIFT oraz AUTO SHIFT dla płynnego przełączania podczas jazdy i pedałowania.
- Dostępna też wersja z 11 biegami – pracująca z LinkGlide
391,4 g bez baterii, złącze ukryte głęboko w środku, bateria 22,6 grama
RD-M9250 – Bezprzewodowa przerzutka tylna
- Technologia SHIMANO SHADOW ES
- Precyzyjne bezprzewodowe przełączanie
- Solidna konstrukcja z płytą ślizgową
- Wytrzymałe kółka napinające
- Wyjmowana i ładowalna bateria pokładowa
- Długi wózek RD-M9250 SGS – kaseta 10–51T
- Średni wózek RD-M9250 GS – kaseta 9–45T
RD-M9260 – Przerzutka tylna dla e-MTB
- Technologia SHIMANO SHADOW ES
- Przewodowa przerzutka tylna
- Stałe zasilanie z baterii e-bike’a
- Technologie AUTO SHIFT i FREE SHIFT
- Długi wózek SGS
- 12-rzędowa RD-M926012 dla HYPERGLIDE+
- 11-rzędowa RD-M926011L dla LINKGLIDE
Kasety CS-M9200-12
- Płynniejsze, bardziej wytrzymałe przełączanie pod obciążeniem
- 12-rzędowa HYPERGLIDE+
- MICRO SPLINE
- Optymalizacja pod kątem lekkości i trwałości
- Dostępne opcje: 9–45T oraz 10–51T
Korby
Nowa korba XTR M9200 oferuje, jak zapewnia Shimano, zwiększoną wytrzymałość i niezawodność dla światowej klasy ścigania i jazdy. Dostępna w dwóch wariantach – zoptymalizowanym pod kątem wagi i wytrzymałości – z zastosowaniem sprawdzonej technologii HOLLOWTECH II, osiągającej nową równowagę pomiędzy sztywnością a masą, z naciskiem na odporność na uderzenia.
FC-M9220 – Korba Trail/Enduro
- Wytrzymała korba dla Trail/Enduro
- Oś przystosowana do Enduro zapewnia sztywność i odporność
- Technologia HOLLOWTECH II
- Standardowy Q-Factor: 176 mm
- Długości ramion: 160, 165, 170, 175 mm
- Chainline: 55 mm
FC-M9200 – Korba XC
- Lekka korba dla jazdy i wyścigów XC
- Technologia HOLLOWTECH II
- Q-Factor: 168 mm
- Długości ramion: 165, 170, 175 mm
- Chainline: 55 mm
Intuicyjna ewolucja ergonomii
Wspólnie z zespołem testowym Shimano Skunk Team, inżynierowie dopracowali ergonomię manetek i hamulców w komponentach XTR M9200.
Dźwignie hamulca wyposażono w technologię Shimano ERGO FLOW i przeprojektowano tak, by punkt obrotu był bliżej kierownicy. Dzięki temu dźwignia porusza się zgodnie z naturalną trajektorią palca podczas hamowania. Kształt dźwigni również został dopracowany – nowy asymetryczny profil wznoszący spotyka się z palcem pod naturalnym kątem, co wspiera agresywną pozycję jazdy i równomierne rozłożenie masy, poprawiając kontrolę.
Nowa manetka z technologią SHIMANO RAPID ES rozwija dziedzictwo mechanicznych manetek Shimano, zachowując takie cechy jak wyraźne sprzężenie zwrotne, umożliwiające zmianę przełożeń bez konieczności zmiany chwytu – cecha dopracowywana przez pokolenia konstrukcji mechanicznych.
Manetkę SHIMANO RAPID ES Di2 można zamontować w różnych miejscach na kierownicy, a funkcje przycisków da się dostosować do indywidualnych preferencji – umożliwiając idealne dopasowanie kokpitu. Nowe manetka ma możliwość regulacji w wielu osiach, co pomaga utrzymać pozycję ciała i dłoni oraz skupić się na trasie.
SW-M9250R – Manetka Di2
- Technologia SHIMANO RAPID ES
- Precyzyjne bezprzewodowe przełączanie
- Wyczuwalny klik przy każdej zmianie
- Wiele trybów zmiany: przytrzymanie = multi-shift, klik = double-shift, lub ograniczenie do pojedynczej zmiany
- Czterokierunkowa regulacja łopatki
- Programowalny trzeci przycisk – może sterować licznikiem, funkcjami FREE SHIFT i AUTO SHIFT przez aplikację E-TUBE
- Wersje I-SPEC EV i obejma
Mocny system hamowania
Jedną z najważniejszych nowości XTR jest zaktualizowany system hamulcowy, oferujący najpotężniejsze i najbardziej przewidywalne hamowanie w historii Shimano.
Nowa linia hamulców XTR oferuje trzy różne konfiguracje:
- Zorientowaną na lekkość (dla XC)
- Z maksymalną siłą i dozowaniem (dla zjazdów)
- Hybrydę obydwu – optymalny balans wagi, siły i kontroli.
Dźwignia hamulca Trail / Enduro – BL-M9220
Dźwignia BL-M9220 wykorzystuje przeprojektowany tor SERVO WAVE, który płynnie i gwałtownie zwiększa siłę, idealnie nadając się do trailu i enduro. Technologia ERGO FLOW zapewnia spójne odbicie dźwigni przy każdej temperaturze dzięki nowemu niskolepkiemu olejowi mineralnemu, który działa stabilnie w szerszym zakresie temperatur. W połączeniu z SERVO WAVE daje to stały ruch tłoczków i przewidywalne hamowanie.
- Technologia ERGO FLOW
- Płynna krzywa mocy SERVOWAVE
- Olej mineralny o niskiej lepkości
- Bliższy punkt obrotu i zakrzywiona dźwignia dla naturalnego ruchu
- Nowe pokrętło regulacji zasięgu
- Kompatybilność z I-SPEC EV
- Dźwignia z wytrzymałego stopu aluminium
Zacisk hamulcowy Trail / Enduro – BR-M9220
- Czterotłoczkowy układ o dwóch średnicach
- Klocki z żebrami chłodzącymi i redukcją hałasu
- Olej hydrauliczny o niskiej lepkości
- Uszczelki tłoczków z kontrolowanym odbiciem
- Jednoczęściowy zacisk dla sztywności i niskiej masy
Dźwignia hamulca XC – BL-M9200
- Lekka konstrukcja z karbonową dźwignią
- Korpus główny z magnezu
- Olej o niskiej lepkości
- Kompatybilność z I-SPEC EV
Zacisk hamulcowy XC – BR-M9200
- Lekki, dwutłoczkowy układ
- Tłoczki z odpornej na temperatury żywicy
- Olej hydrauliczny o niskiej lepkości
- Mocowanie Post Mount
- Uszczelki tłoczków o przewidywalnym odbiciu
Koła i piasty
Nowej grupie XTR M9200 towarzyszą nowe karbonowe koła MTB Shimano. Dostępne w wersji superlekkiej (XC) oraz wytrzymałej (enduro), z nową konstrukcją piast z łożyskami przemysłowymi dla łatwej obsługi i lepszego uszczelnienia.
WH-M9220 – Koła Enduro / Trail
- Wytrzymała karbonowa obręcz 29″
- Bezrantowa (hookless), szerokość wewnętrzna 30 mm
- Wytrzymałe stalowe szprychy
- 28 otworów, klasyczna konstrukcja
- Kąt zazębienia 3,5°
- Niższe opory toczenia
- MICRO SPLINE
- Hamulce tarczowe CENTERLOCK
WH-M9200 – Koła XC
- Lekkie karbonowe obręcze 29″
- Z rantem (hooked), szerokość wewnętrzna 29,6 mm
- Tytanowe szprychy
- 24 otwory, szprychy prosto zakończone
- Kąt zazębienia 3,5°
- Niższe opory toczenia
- MICRO SPLINE
- Hamulce tarczowe CENTERLOCK
Wyczerpujące testy nowego XTR’a wrzucimy, jak to tylko będzie możliwe, póki co zapraszamy do zobaczenia pierwszych wrażeń z wersji do elektryków!
Nowego XTRa testowaliśmy w ramach płatnej współpracy z firmą Shimano Polska