Shimano XTR M9200 Di2 zważone!

magazynbike.pl 2 dni temu

Mieliśmy już możliwość jazdy na nowej generacji wyczynowej grupy Shimano w wersji elektrycznej – pierwsze wrażenia znajdziecie w oddzielnym artykule – ale też zważyć wszystkie komponenty zestawu przeznaczonego do rowerów bez silnika. W poniższym artykule znajdziecie w jednym miejscu informacje techniczne oraz rzeczywiste wagi.

Całość możecie też zobaczyć w wersji video!

Shimano prezentuje nowe bezprzewodowe komponenty XTR M9200 Di2 „z szybkim, precyzyjnym przełączaniem, solidną konstrukcją i udoskonalonym systemem hamowania. Zaprojaktowane z myślą o wymaganiach rzeczywistego ścigania, nowa grupa cechuje się najbardziej wytrzymałą konstrukcją napędu Shimano w historii, bardziej intuicyjną ergonomią, przewidywalnym sterowaniem hamulcami oraz nowymi opcjami personalizacji, które doceni każdy rowerzysta.”

Solidna konstrukcja napędu

„Nie zniszczysz tego, czego nie trafisz” — przerzutka tylna XTR M9250 z nową technologią SHIMANO SHADOW ES jest mocniejsza i charakteryzuje się niskoprofilowym kształtem, jak zapewnia firma. Jednostka stabilizująca, czyli tłumik drgań, płynnie zintegrowana jest z korpusem przerzutki, eliminując wystające krawędzie, dzięki czemu „odbija się” od przeszkód na szlaku i „unika” większości uderzeń w skały i inne przeszkody. Gdy nieuniknione uderzenie jednak nastąpi, przerzutka pochłania je, a następnie funkcja automatycznego powrotu Shimano ma natychmiast przywrócić ją do pierwotnej pozycji.

Dodatkowo szeroka konstrukcja łączników, wytrzymała płyta z włókna węglowego, konstrukcja z płytą ślizgową i solidne kółka napinające jeszcze bardziej mają zwiększyć odporność przerzutki.

Masa przerzutki XTR M9200 z zamontowaną baterią – 414,5 g

Technologia przerzutki tylnej

  • Niskoprofilowa konstrukcja – Technologia SHIMANO SHADOW ES, czyli kształt klina, który zmniejsza powierzchnię narażoną na kontakt z przeszkodami i eliminuje wystające krawędzie.
  • Funkcja automatycznego powrotu po uderzeniu – Przerzutka pochłania uderzenie i automatycznie wraca do pozycji wyjściowej, zapewniając ciągłą wydajność.
  • Super wytrzymała konstrukcja – Szeroka struktura łączników i solidne kółka zapewniają trwałość i minimalizują przedostawanie się zanieczyszczeń.
  • Nowa technologia stabilizacji łańcucha – Podwójna sprężyna zwiększa napięcie łańcucha, poprawiając jego prowadzenie i utrzymanie.
  • Ochrona baterii – Szczelna bateria, umieszczona wewnątrz korpusu przerzutki, pozostaje bezpieczna choćby w najtrudniejszym terenie, a mimo to łatwo ją wyjąć do ładowania.
  • Opcja przerzutki dla e-MTB – Przewodowa RD-M9260 czerpie stałe zasilanie z baterii e-bike’a i wykorzystuje technologie FREE SHIFT oraz AUTO SHIFT dla płynnego przełączania podczas jazdy i pedałowania.
  • Dostępna też wersja z 11 biegami – pracująca z LinkGlide

391,4 g bez baterii, złącze ukryte głęboko w środku, bateria 22,6 grama

RD-M9250 – Bezprzewodowa przerzutka tylna

  • Technologia SHIMANO SHADOW ES
  • Precyzyjne bezprzewodowe przełączanie
  • Solidna konstrukcja z płytą ślizgową
  • Wytrzymałe kółka napinające
  • Wyjmowana i ładowalna bateria pokładowa
  • Długi wózek RD-M9250 SGS – kaseta 10–51T
  • Średni wózek RD-M9250 GS – kaseta 9–45T
Przerzutka do elektryków RD-M9260 – przewód wyraźnie widoczny, prowadzi do centralnej baterii

RD-M9260 – Przerzutka tylna dla e-MTB

  • Technologia SHIMANO SHADOW ES
  • Przewodowa przerzutka tylna
  • Stałe zasilanie z baterii e-bike’a
  • Technologie AUTO SHIFT i FREE SHIFT
  • Długi wózek SGS
  • 12-rzędowa RD-M926012 dla HYPERGLIDE+
  • 11-rzędowa RD-M926011L dla LINKGLIDE
367,4 g

Kasety CS-M9200-12

  • Płynniejsze, bardziej wytrzymałe przełączanie pod obciążeniem
  • 12-rzędowa HYPERGLIDE+
  • MICRO SPLINE
  • Optymalizacja pod kątem lekkości i trwałości
  • Dostępne opcje: 9–45T oraz 10–51T

Korby

Nowa korba XTR M9200 oferuje, jak zapewnia Shimano, zwiększoną wytrzymałość i niezawodność dla światowej klasy ścigania i jazdy. Dostępna w dwóch wariantach – zoptymalizowanym pod kątem wagi i wytrzymałości – z zastosowaniem sprawdzonej technologii HOLLOWTECH II, osiągającej nową równowagę pomiędzy sztywnością a masą, z naciskiem na odporność na uderzenia.

Korba Trail nowego XTRa bez zębatki waży 516,9 g

FC-M9220 – Korba Trail/Enduro

  • Wytrzymała korba dla Trail/Enduro
  • Oś przystosowana do Enduro zapewnia sztywność i odporność
  • Technologia HOLLOWTECH II
  • Standardowy Q-Factor: 176 mm
  • Długości ramion: 160, 165, 170, 175 mm
  • Chainline: 55 mm
Zeļatka (tu 32 z) to 64,3 g

FC-M9200 – Korba XC

  • Lekka korba dla jazdy i wyścigów XC
  • Technologia HOLLOWTECH II
  • Q-Factor: 168 mm
  • Długości ramion: 165, 170, 175 mm
  • Chainline: 55 mm

Intuicyjna ewolucja ergonomii

Wspólnie z zespołem testowym Shimano Skunk Team, inżynierowie dopracowali ergonomię manetek i hamulców w komponentach XTR M9200.

Dźwignie hamulca wyposażono w technologię Shimano ERGO FLOW i przeprojektowano tak, by punkt obrotu był bliżej kierownicy. Dzięki temu dźwignia porusza się zgodnie z naturalną trajektorią palca podczas hamowania. Kształt dźwigni również został dopracowany – nowy asymetryczny profil wznoszący spotyka się z palcem pod naturalnym kątem, co wspiera agresywną pozycję jazdy i równomierne rozłożenie masy, poprawiając kontrolę.

Nowa manetka z technologią SHIMANO RAPID ES rozwija dziedzictwo mechanicznych manetek Shimano, zachowując takie cechy jak wyraźne sprzężenie zwrotne, umożliwiające zmianę przełożeń bez konieczności zmiany chwytu – cecha dopracowywana przez pokolenia konstrukcji mechanicznych.

Manetkę SHIMANO RAPID ES Di2 można zamontować w różnych miejscach na kierownicy, a funkcje przycisków da się dostosować do indywidualnych preferencji – umożliwiając idealne dopasowanie kokpitu. Nowe manetka ma możliwość regulacji w wielu osiach, co pomaga utrzymać pozycję ciała i dłoni oraz skupić się na trasie.

Manetka wraz z śrubą mocującą waży 100,5 g

SW-M9250R – Manetka Di2

  • Technologia SHIMANO RAPID ES
  • Precyzyjne bezprzewodowe przełączanie
  • Wyczuwalny klik przy każdej zmianie
  • Wiele trybów zmiany: przytrzymanie = multi-shift, klik = double-shift, lub ograniczenie do pojedynczej zmiany
  • Czterokierunkowa regulacja łopatki
  • Programowalny trzeci przycisk – może sterować licznikiem, funkcjami FREE SHIFT i AUTO SHIFT przez aplikację E-TUBE
  • Wersje I-SPEC EV i obejma

Mocny system hamowania

Jedną z najważniejszych nowości XTR jest zaktualizowany system hamulcowy, oferujący najpotężniejsze i najbardziej przewidywalne hamowanie w historii Shimano.

Nowa linia hamulców XTR oferuje trzy różne konfiguracje:

  1. Zorientowaną na lekkość (dla XC)
  2. Z maksymalną siłą i dozowaniem (dla zjazdów)
  3. Hybrydę obydwu – optymalny balans wagi, siły i kontroli.
Hamulec przedni w wersji Trail/Enduro, bez płynu waży 191,6 g bez przycięcia przewodu

Dźwignia hamulca Trail / Enduro – BL-M9220

Dźwignia BL-M9220 wykorzystuje przeprojektowany tor SERVO WAVE, który płynnie i gwałtownie zwiększa siłę, idealnie nadając się do trailu i enduro. Technologia ERGO FLOW zapewnia spójne odbicie dźwigni przy każdej temperaturze dzięki nowemu niskolepkiemu olejowi mineralnemu, który działa stabilnie w szerszym zakresie temperatur. W połączeniu z SERVO WAVE daje to stały ruch tłoczków i przewidywalne hamowanie.

  • Technologia ERGO FLOW
  • Płynna krzywa mocy SERVOWAVE
  • Olej mineralny o niskiej lepkości
  • Bliższy punkt obrotu i zakrzywiona dźwignia dla naturalnego ruchu
  • Nowe pokrętło regulacji zasięgu
  • Kompatybilność z I-SPEC EV
  • Dźwignia z wytrzymałego stopu aluminium
Hamulec przedni w wersji Trail/Enduro, bez płynu waży 297,8 g bez przycięcia przewodu

Zacisk hamulcowy Trail / Enduro – BR-M9220

  • Czterotłoczkowy układ o dwóch średnicach
  • Klocki z żebrami chłodzącymi i redukcją hałasu
  • Olej hydrauliczny o niskiej lepkości
  • Uszczelki tłoczków z kontrolowanym odbiciem
  • Jednoczęściowy zacisk dla sztywności i niskiej masy

Dźwignia hamulca XC – BL-M9200

  • Lekka konstrukcja z karbonową dźwignią
  • Korpus główny z magnezu
  • Olej o niskiej lepkości
  • Kompatybilność z I-SPEC EV

Zacisk hamulcowy XC – BR-M9200

  • Lekki, dwutłoczkowy układ
  • Tłoczki z odpornej na temperatury żywicy
  • Olej hydrauliczny o niskiej lepkości
  • Mocowanie Post Mount
  • Uszczelki tłoczków o przewidywalnym odbiciu
Obręcz w kołach WH-M9220 ma 30 mm szerokości

Koła i piasty

Nowej grupie XTR M9200 towarzyszą nowe karbonowe koła MTB Shimano. Dostępne w wersji superlekkiej (XC) oraz wytrzymałej (enduro), z nową konstrukcją piast z łożyskami przemysłowymi dla łatwej obsługi i lepszego uszczelnienia.

WH-M9220 – Koła Enduro / Trail

Koła WH-M9220 ważą odpowiednio 840 g przód
i 960 g tył
  • Wytrzymała karbonowa obręcz 29″
  • Bezrantowa (hookless), szerokość wewnętrzna 30 mm
  • Wytrzymałe stalowe szprychy
  • 28 otworów, klasyczna konstrukcja
  • Kąt zazębienia 3,5°
  • Niższe opory toczenia
  • MICRO SPLINE
  • Hamulce tarczowe CENTERLOCK

WH-M9200 – Koła XC

  • Lekkie karbonowe obręcze 29″
  • Z rantem (hooked), szerokość wewnętrzna 29,6 mm
  • Tytanowe szprychy
  • 24 otwory, szprychy prosto zakończone
  • Kąt zazębienia 3,5°
  • Niższe opory toczenia
  • MICRO SPLINE
  • Hamulce tarczowe CENTERLOCK

Wyczerpujące testy nowego XTR’a wrzucimy, jak to tylko będzie możliwe, póki co zapraszamy do zobaczenia pierwszych wrażeń z wersji do elektryków!

Nowego XTRa testowaliśmy w ramach płatnej współpracy z firmą Shimano Polska

Idź do oryginalnego materiału