Shimano GRX RX827 Di2 – nowy bezprzewodowy napęd gravelowy 1×12

magazynbike.pl 23 godzin temu

Nie musiał być pierwszy. Musiał być gotowy. Tak można byłoby streścić filozofię podejścia do napędów Japończyków. Shimano długo trzymało się hybrydowej konstrukcji napędu Di2, łącząc bezprzewodową obsługę klamek z przewodami prowadzącymi do centralnej baterii. Teraz po raz pierwszy prezentuje w pełni bezprzewodowy system do rowerów z barankiem – i robi to nie na szosie, tylko na gravelu. GRX RX827 to nowe otwarcie. Napęd 1×12, całkowicie pozbawiony kabli i dopasowany do realiów jazdy po szutrach, szlakach i poza trasą. Domyka bezprzewodową ofertę z Kraju Kwitnącej Wyspy.

Bezprzewodowość po japońsku

To nie niespodzianka, widzieliśmy wcześniej napędy, sprawdziliśmy, iż nowe przerzutki MTB z serii Di2 da się też zestawić z manetkami szosowymi pozbawionymi przewodów. A jednak RX827 to pierwszy gravelowy napęd – a raczej przerzutka! – Shimano w układzie 1×12, działający całkowicie bez kabli. Nie wymaga wewnętrznych prowadzeń, nie potrzebuje specjalnych rozwiązań w ramie. Montaż – w najprostszym możliwym wariancie – sprowadza się do zainstalowania tylnej przerzutki RD-RX827 z wbudowaną baterią i sparowania jej z jedną klamką.

Wszystko opiera się na bezprzewodowym module w tylnej przerzutce, wzorowanym na rozwiązaniach z XTR Di2 M9200. Ten sam mechanizm, ta sama bateria, ta sama platforma transmisji danych. Różnica? Zastosowanie. RX827 nie udaje szosy ani nie kopiuje MTB. To system, który został zbudowany dla gravela.

Ale jednocześnie rozwiązani są te same, co w grupach MTB z serii Di2, podstawowa różnica sprowadza się do innej korby z przodu. Części są też wzajemnie kompatybilne.

Shimano XTR Di2 M9200 – pierwsze wrażenia z jazdy

RD-RX827 – technologia w służbie przetrwania

Tylna przerzutka RX827 to coś więcej niż tylko element napędu. To jednostka sterująca, odbiornik, napęd i źródło zasilania w jednym. Całość została zamknięta w obudowie z nową interpretacją technologii Shadow ES – bardziej „klinowatej”, jeszcze lepiej chroniącej przed uderzeniami, z zupełnie gładkimi bokami i zintegrowaną płytą ochronną (skid plate).

Gdy uderzenie nastąpi – a wiadomo, iż nastąpi – przerzutka aktywuje funkcję automatycznego powrotu do pozycji wyjściowej. Nie trzeba przerywać jazdy, resetować, nie ma potrzeby korekty indeksacji. Mechanizm samoczynnie wraca do ustawionej pozycji, kontynuując pracę tak, jakby nic się nie wydarzyło. Takie przynajmniej są założenia – jak będziemy mieli możliwość na pewno to sprawdzimy!

Zastosowano długi wózek SGS – oficjalnie nie ma wersji średniej GS do trybu 9-45, ale są takie wśród komponentów MTB Di2. W podstawowym wariancie całość pracuje z 12-rzędową kasetą na bębenku MICRO SPLINE 10–51 z, pochodzącą z grupy Shimano XT, zapewniającą zakres napędu przekraczający 500%. Napięcie sprężyny i opór w sprzęgle zostały ustawione wyraźnie sztywniej niż w szosowych grupach Di2 – to zestaw zaprojektowany do jazdy po dziurach, błocie i kamieniach, a nie po asfalcie. De facto w środku kryją się dwie sprężyny naciągające wózek – tak samo jak w przerzutce XTR Di2.

RD-RX827 – najważniejsze dane:

  • technologia: SHIMANO SHADOW ES
  • obsługa kaset 10–51 z (12s MICRO SPLINE)
  • zintegrowana bateria (ładowanie z zewnątrz, zasięg 700–1000 km)
  • funkcja automatycznego resetu po uderzeniu
  • waga: 449 g

Oczywiście fakt kompatybilności z grupami MTB powoduje, iż można zbudować też wariant wyścigowy nowego napędu – z przerzutką z krótszym wózkiem i trybem XTR 9-45. Albo odchudzić seryjną propozycję stosując tryb XTR 10-51.

Nowy XTR Di2 zwiastuje więcej, niż pokazano? Nadciąga gravelowy 1×12 bez kabli

Klamki – dobrze znane i zupełnie nowe

System RX827 współpracuje z klamkomanetkami ST-RX825 Di2 – to ten sam model, który zadebiutował z wersją 2×12. Ergonomia kapturów została dopasowana do jazdy terenowej: wyższy profil, żebrowana powierzchnia, dźwignia hamulca z powłoką antypoślizgową.

Nowością jest natomiast BL-RX825-L – klamka wyłącznie hamulcowa, przeznaczona na lewą stronę kierownicy w konfiguracjach 1×12. Bez przycisków, bez funkcji zmiany biegów, za to z tą samą ergonomią i 20 gramami oszczędności na wadze.

BL-RX825-L – dane techniczne:

  • masa: 188 g
  • brak przycisków Di2
  • pełna zgodność z hamulcami hydraulicznymi Shimano
  • dedykowana dla układów 1×12

Przekładnia – komponenty znane, konfiguracja nowa

Shimano nie tworzy nowej korby dla RX827 – wykorzystuje RX820, dostępną w wersjach 40T i 42 z. Z tyłu pracują kasety 10–51 z z bębenkiem MICRO SPLINE. Z punktu widzenia użytkownika oznacza to:

  • prostotę instalacji
  • kompatybilność z istniejącymi komponentami
  • szeroki zakres przełożeń pozwalający na jazdę zarówno z dużym obciążeniem, jak i w sportowym tempie

Łańcuch to klasyczny HG 12 b – ten sam, co w grupach MTB Shimano.

Di2 – konfiguracja przycisków i akcesoriów

Każdy przycisk w systemie Di2 można zaprogramować:

  • zmiana przełożenia (tył góra/dół)
  • mikroregulacja przerzutki
  • obsługa świateł, liczników, komputerów rowerowych
  • przypisanie funkcji do przycisków akcesoryjnych – górny chwyt, doły kierownicy, lemondki

Konfiguracja odbywa się przez aplikację E-TUBE PROJECT, z możliwością tworzenia profili użytkownika i zapisywania ustawień per rower.

Oczywiście przez cały czas można sięgnąć po sprawdzoną wersję mechaniczną systemu!

Pierwsza jazda nowe Shimano GRX 1×12!

Koła RX180 – uzupełnienie systemu

Nowością towarzyszącą RX827 jest komplet aluminiowych kół WH-RX180-TL-700C. Mają klasyczną szerokość wewnętrzną 25 mm i przystosowanie do montażu opon od 32 do 50 mm. Obręcze są hakowe, gotowe do systemu tubeless.

Koła są wyposażone w bębenek, który można łatwo wymienić – do wyboru MICRO SPLINE lub HG L – co zwiększa elastyczność przy doborze napędu i grupy.

WH-RX180 – dane techniczne:

  • szerokość wewnętrzna: 25 mm
  • system tubeless z hakiem
  • masa: 2105 g (HG L) / 2113 g (MICRO SPLINE)
  • konwersja bębenka bez narzędzi
  • kompatybilność: 10s/11s/12s Shimano, 1x i 2x

Czy nowy GRX Di2 będzie się spisywać równie dobrze co poprzednik, dowiecie się pierwsi! Pierwsza generacja przejeździła u nas w różnych rowerach 5 lat!

Rondo Ruut Ti GRX Di2 – jedyna taka zimówka!
Idź do oryginalnego materiału