RockShox prezentuje nowy widelec gravelowy Rudy XL, przygotowany z myślą o rowerach z kierownicą typu baranek. Model ten oferuje do 60 mm skoku (!), przy czym dostępne są dwie wersje – 50 oraz 60 mm – co daje możliwość dopasowania charakterystyki pracy do preferencji i terenu. Ilość miejsca pozwala na montaż opon w rozmiarze do 29×2,25 cala, co oznacza, iż można korzystać zarówno z klasycznych rozwiązań gravelowych, jak i szerszych, bardziej terenowych opon.

Wersja Rudy XL Ultimate otrzymała nową generację tłumika Charger Race Day 2 z blokadą, który pozwala zachować pełną wydajność na asfalcie i stabilną pracę w terenie. Sprężyna Solo Air została dostrojona do krótkiego skoku, tak aby lepiej odpowiadać charakterystyce rowerów gravelowych. Widelec w tej wersji dostępny jest w dwóch wykończeniach kolorystycznych: Electric Red oraz Gloss Black. Cena katalogowa Rudy XL Ultimate wynosi 1010 EUR.

Dla użytkowników poszukujących prostszej i tańszej opcji przygotowano Rudy XL Base. W tej wersji zastosowano tłumik cartridge z regulacją powrotu, przy zachowaniu pozostałych parametrów konstrukcyjnych, czyli skoku w dwóch wariantach, sprężyny Solo Air i miejsca na opony do 29×2,25 cala. W przypadku wersji Base producent nie podał oficjalnej ceny katalogowej.

Uzupełnieniem oferty jest dedykowany błotnik RockShox montowany na dwie śruby, za pomocą którego widelec tworzy spójny zestaw również pod kątem ochrony przed wodą i błotem. Jego cena katalogowa wynosi 25 EUR.

Rudy XL został zaprojektowany jako widelec przeznaczony dla ram skorygowanych pod amortyzację i wykorzystujących stożkową rurę sterową 1,5–1 1/8 cala. Co do kompatybilności z danym modelem roweru zaleca się sprawdzenie informacji u producenta ramy.

Ciekawostka to fakt, iż choćby zdjęcia nadesłane przez RockShoxa z materiałami PR – jak te powyżej – bardzo przypominają te znane z klasycznego XC. W kontekście historii warto zwrócić uwagę na porównanie Rudy XL z… pierwszym RockShoxem SID-em z 1998 roku. Tamten widelec, zaprojektowany z myślą o wyścigach cross-country, oferował 63 mm skoku, czyli tylko minimalnie więcej niż obecne rozwiązanie do gravela. Różnił się również budową – miał węższe, 28-milimetrowe golenie i prosty, ograniczony w regulacjach tłumik hydrauliczny. Współczesny Rudy XL, mimo mniejszego zakresu skoku, ma być sztywniejszy, kompatybilny z szerszymi oponami i wyposażony w nowoczesne systemy tłumienia, takie jak Charger Race Day 2.
To pokazuje, iż rozwój konstrukcji nie zawsze oznacza zwiększanie parametrów, ale dostosowanie ich do specyficznych wymagań danej kategorii rowerów. Albo, iż historia zatacza koło!
Tekst: Grzegorz Radziwonowski na podstawie materiałów prasowych RockShox
Zdjęcia: RockShox