Relacja z Canon Solutions 2025

17 godzin temu

Kamery, aparaty cyfrowe i rozwiązania do obrazowania oraz rejestracji i transmisji obrazu ewoluują dzisiaj w niesłychanie dynamicznym tempie.
Możliwości techniczne, które jeszcze kilka lat nie znajdowały się choćby w sferze wyobraźni, w tej chwili są standardem wielu branż.
Szczególnie w czasach tak gwałtownie zmieniających się mediów musimy mierzyć się z koniecznością niemal natychmiastowego dostarczania najwyższej jakości zdjęć i dynamicznych treści wideo.
Jednak wyspecjalizowane kamery i bezlusterkowce to nie tylko angażujące treści w internecie, świetne produkcje telewizyjne czy piękny obrazek filmowy. To także bezpieczeństwo na granicach i w miastach, możliwość budowania zaawansowanej kontroli dostępu czy w pełni automatycznego liczenia osób, zasobów czy pojazdów.
Jedynym sposobem, aby nadążyć za wszystkimi nowościami jest odwiedzenie imprezy Canon Solutions, której kolejna edycja została zorganizowana w tym roku w dniach 21-22 maja, ponownie w Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii (CEZAMAT) Politechniki Warszawskiej.

Canon Solutions to dwudniowa konferencja technologiczna organizowana przez Canon Polska we współpracy z Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii (CEZAMAT) Politechniki Warszawskiej, będąca znakomitą okazją do zapoznania się z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami producenta oraz praktycznymi scenariuszami ich zastosowania w różnych branżach, takich jak przemysł, edukacja, w sektorze AV czy w ramach różnorodnych systemów dla służb mundurowych. Podobnie jak w ubiegłym roku, również w trakcie edycji 2025 przewidziane zostały prelekcje, prezentacje gotowych rozwiązań, pokazy filmowe oraz warsztaty prowadzone przez najlepszych branżowych ekspertów.
Prowadzącym część konferencyjną był Robert Woźniak, zajmujący się od 2000 roku w firmie Canon szkoleniami i warsztatami filmowymi, natomiast całe spotkanie rozpoczął Marcin Nocoń, dyrektor klastra centralnego ITCG, Canon Polska.
Następnie głos zabrała Aleksandra Mościcka-Studzińska, zastępca dyrektora Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii CEZAMAT, która opowiedziała o strukturze jednostki oraz realizowanej przez nią działalności skupiającej się przede wszystkim na opracowywaniu nowoczesnych rozwiązań, wdrażanych dla różnych rynków i odbiorców.

Ogrom interesujących rozwiązań dla świata broadcastu oraz branży AV prezentował jeden z głównych partnerów wydarzenia firma Studiotech. Wystarczy tylko powiedzieć, iż tych urządzeń i systemów było tak wiele, iż wypełniły one całą, jedną salę ekspozycyjną!

W trakcie kolejnych prezentacji, które przedstawiali specjaliści z wielu różnych branż, goście konferencji mogli posłuchać m.in. o wyzwaniach technologicznych systemów obrony i ochrony granic, rozwiązaniach dla służb mundurowych i wojskowości, o różnorodnych zagadnieniach związanych z broadcastem i rejestracją obrazu filmowego o stosowaniu kamer Canon w instalacjach wideokonferencyjnych, a także o integracji urządzeń producenta w ramach różnorodnych systemów AV, o systemach do zautomatyzowanej fotografii produktowej i systemach do rejestracji obrazu VR bazujących na rozwiązaniach producenta, a także o wykorzystaniu obiektywów i kamer Canon w fotografii przyrodniczej czy w końcu o rozwiązaniach umożliwiających wydruk zarejestrowanych obrazów.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, a dokładnie Wydział Sztuki Mediów, prezentował na swoim stoisku, jak przy użyciu aparatu Canon R100, z niezwykłym pietyzmem i z ogromną cierpliwością tworzone są animacje poklatkowe, wykorzystujące miniaturową scenografię, marionetki i światło studyjne.

Równocześnie, gdy w auli wykładowej odbywały się kolejne wykłady, goście spotkania mogli zwiedzać również imponującą przestrzeń ekspozycyjną, w której można było zapoznać się z najnowszymi produktami, technologiami i trendami w rejestracji obrazu.

Spotkanie rozpoczął Marcin Nocoń, dyrektor klastra centralnego ITCG, Canon Polska

Jeżeli chodzi o rejestrację i transmisję obrazu w instalacjach AV, można powiedzieć, iż niepodzielnie rządzą dzisiaj kamery PTZ, które na obecnym etapie technologii, zapewniają już broadcastową czy filmową jakość obrazu, równocześnie dają tę olbrzymią zaletę w postaci możliwości zdalnego sterowania, szybkiej zmiany kadrów czy instalacji w miejscach, w których po prostu nie ma przestrzeni dla operatora.

Na kolejnych stanowiskach prezentowanych było wiele modeli takich kamer, a także ramię robotyczne Canon System CR-S700R, które pozwala na wykorzystanie dowolnego aparatu producenta i obsługę obiektywu o ogniskowej choćby do 400 mm!

Nie mogło oczywiście zabraknąć również przykładów integracji kamer marki Canon z innymi systemami ze świata AV. Mowa tutaj chociażby o automatycznym śledzeniu osoby mówiącej w ramach systemów wideokonferencyjnych, wykorzystującym matrycowe mikrofony sufitowe Shure MXA oraz pulpity dyskusyjne Shure Microflex Complete Wireless, co prezentowała firma Polsound czy integracji kamer PTZ producenta z rozwiązaniami konferencyjnymi marki Gonsin oraz Nureva, które prezentował ich polski dystrybutor firma Percon Polska.

Na stoisku Orbitvu prezentowane były rozwiązania do zautomatyzowanej fotografii produktowej, rejestracji 360 stopni oraz realizacji filmów produktowych, a także stoły reprodukcyjne dla służb mundurowych. Oczywiście wszystkie te rozwiązania wykorzystują aparaty marki Canon.

Ogrom interesujących rozwiązań dla świata broadcastu oraz branży AV prezentowała również jeden z głównych partnerów wydarzenia firma Studiotech. Wystarczy tylko powiedzieć, iż tych urządzeń i systemów było tak wiele, iż wypełniły one całą, jedną salę ekspozycyjną!

Na kolejnych stanowiskach prezentowane były m.in. możliwości agregacji strumieni SRT/NDI wprost z kamer Canon, rozwiązania do zdalnego zarządzania infrastrukturą multimedialną bazujące na technologiach Peplink i Starlink, zdalna produkcja wideo w chmurze wykorzystująca systemy Vizrt i Haivision, rozwiązania do tłumaczeń symultanicznych i systemy dyskusyjne GONSIN, systemy Nureva i platforma Ubicast, a także rozwiązania do produkcji wideo Evertz DreamCatcher. Ponadto przed budynkiem Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii CEZAMAT zaparkował również wóz VAR wykorzystywanych w rozgrywkach belgijskiej ligi piłki nożnej Pro League, w pełni zrealizowany w oparciu o rozwiązania marki Evertz.

Z całą pewnością jednym z najciekawszych rozwiązań prezentowanych w tym roku był również robo-pies SPOT firmy Boston Dynamics, który za sprawą Studiotech został wyposażony w kamerę Canon i system transmisji sygnału wideo, dzięki czemu może być z powodzeniem wykorzystywany np. w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych, w obserwacji czy kryminalistyce.

Chęć zapoznania się z licznymi interesującymi technologiami z zakresu obrazowania, przetwarzania i transmisji obrazu, zgłosiło bardzo wielu specjalistów, reprezentujących różne sektory rynku.

W przestrzeni ekspozycyjnej prezentowane były także rozwiązania marki Broncolor. To lampy fotograficzne i filmowe, słynące z najwyższej, referencyjnej jakości światła i niezawodności. Rozwiązania producenta były prezentowane jako kompletne rozwiązanie do zabezpieczania, ujawnionych śladów z miejsca zdarzenia. Na stoisku przygotowane zostały przykładowe próbki śladów, artefakty, odciski palców, przy wykorzystaniu których można było osobiście przekonać się, jak dobrze przygotowane systemy radzą sobie w pracy kryminalistycznej. Produkty marki doskonale sprawdzają się również w traseologii, a więc w zbieraniu śladów pozostawianych przez ludzi, zwierzęta czy pojazdy.

Pokazywane w trakcie eventu rozwiązania nie tylko są w stanie zapisywać kolorowy obraz, w najwyższej rozdzielczości, z wiernym odwzorowaniem kolorów i w dużym powiększeniu, dzięki obiektywom makro, ale także można przy ich pomocy rejestrować obraz w UV i w głębokiej podczerwieni.

Nie mogło oczywiście zabraknąć przykładów integracji kamer marki Canon z innymi systemami ze świata AV. Mowa tutaj chociażby o automatycznym śledzeniu osoby mówiącej w ramach systemów wideokonferencyjnych, wykorzystującym matrycowe mikrofony sufitowe Shure MXA oraz pulpity dyskusyjne Shure Microflex Complete Wireless, co prezentowała firma Polsound.

Oprócz realizacji działań w obszarze kryminalistyki, systemy łączące aparaty i kamery Canon oraz światło Broncolor sprawdzą się także znakomicie w pracach archeologicznych, w muzeach, ale także w firmach zajmujących się sprzedażą zegarków, monet, biżuterii itp.

Z całą pewnością jednym z najciekawszych rozwiązań prezentowanych w tym roku był również robo-pies SPOT firmy Boston Dynamics, który za sprawą Studiotech został wyposażony w kamerę Canon i system transmisji sygnału wideo, dzięki czemu może być z powodzeniem wykorzystywany np. w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych, w obserwacji czy kryminalistyce.

Gdy jesteśmy przy służbach mundurowych, w bezpośrednim sąsiedztwie stoiska Broncolor, Wydział Kryminalistyki Komendy Stołecznej Policji w Warszawie, również prezentował wiele interesujących rozwiązań i pokazywał jak sprzęt firmy Canon jest wykorzystywany w pracy operacyjnej, wywiadzie czy zbieraniu dowodów.

Za sprawą firm Creativetools oraz Beiks zajmujących się na co dzień dostarczaniem swoim klientom najwyższej jakości rozwiązań dla branży telewizyjnej i filmowej właśnie marki Canon, w trakcie majowego spotkania można było zapoznać się z profesjonalnymi kamerami reporterskimi XA i XF, które również świetnie sprawdzą się w studiach telewizyjnych i w produkcji wirtualnej, kamerami filmowymi EOS C80, EOS C500 mark II, EOS C400 i EOS C70 czy uniwersalnymi kamerami do kreatywnej pracy LEGRIA HF G70. Ponadto prezentowana była również cała gama obiektywów oraz małych kamer i aparatów bezlusterkowych.

Aparaty marki Canon połączone z optyką RF 5.2 mm F2.8L DUAL FISHEYE mogą być również znakomitym rozwiązaniem dla służb mundurowych, biegłych czy prokuratury do zbierania i kompleksowej analizy zebranych dowodów oraz materiałów, analiz czy badań w środowisku VR, w bardzo wysokiej jakości i bez konieczności ponownego udawania się na miejsce zdarzenia.

Po raz kolejny na imprezie obecna była również firma CinematicVR, która prezentowała, jak aparaty Canon z optyką RF 5.2 mm F2.8L DUAL FISHEYE są wykorzystywane w trakcie realizowanych przez nią licznych interaktywnych szkoleń dla firm z wielu różnych obszarów rynku czy edukacji na różnych poziomach. Goście stoiska mogli zobaczyć także, jak przy pomocy środowiska VR można lepiej poznawać nowe technologie i jak wykorzystywać VR do lepszej prezentacji i sprzedaży swoich usług i produktów.

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, a dokładnie Wydział Sztuki Mediów, prezentował na swoim stoisku, jak przy użyciu aparatu Canon R100, z niezwykłym pietyzmem i z ogromną cierpliwością tworzone są animacje poklatkowe, wykorzystujące miniaturową scenografię, marionetki i światło studyjne. To kolejny dowód na to, w jak dynamiczny sposób zmienia się technologia, pokazując, iż rozwiązania technologiczne, które jeszcze 5-7 lat temu były dostępne tylko w urządzeniach z najwyższej półki cenowej, teraz można znaleźć w znacznie tańszych, konsumenckich modelach, które z powodzeniem można stosować również na rynku profesjonalnym.

Warto przypomnieć również, iż rozwiązania marki Canon pracowały przy takich superprodukcjach ostatnich lat jak: „Chłopi”, „Piotruś i Wilk” czy nominowanym do Oskara obrazie „Twój Vincent”.

W przestrzeni ekspozycyjnej prezentowane były także rozwiązania marki Broncolor. To lampy fotograficzne i filmowe, słynące z najwyższej, referencyjnej jakości światła i niezawodności. Rozwiązania producenta były prezentowane jako kompletne rozwiązanie do zabezpieczania, ujawnionych śladów z miejsca zdarzenia.

Na imprezie obecna była również firma ELFO, która dostarcza fotografom i filmowcom najwyższej jakości źródła światła, a także wprowadza oferowane systemy do pracowni szkolnych, muzealnych, wojskowych, policyjnych, jednostek dokumentacji fotograficznej, profesjonalnych dużych studiów reklamowych oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne jest najwyższej jakości światło. Na swoim stoisku, podczas Canon Solutions 2025, marka ELFO prezentowała opracowany przez siebie zestaw „FOTOMEDICUS” do fotograficznej dokumentacji medycznej, oczywiście wykorzystujący aparat marki Canon.

Ponieważ firma Canon jest jednym z wiodących producentów optyki broadcastowej i jej rozwiązania są wykorzystywane przez największe firmy produkcyjne, studia i wiodące stacje telewizyjne, w trakcie Canon Solutions 2025 nie mogło zabraknąć również tzw. boksów, a więc potężnych obiektywów transmisyjnych 4K UHD DIGISUPER.

Przechadzając się po ekspozycji, można było zobaczyć również, jak opracowywane w Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii CEZAMAT w Warszawie rozwiązania mogą być wykorzystywane w rzeczywistych scenariuszach i jak mogą pomóc stawić czoła wielu wyzwaniom, związanym z rejestracją obrazu. Mowa tutaj o założonym na kamerze specjalnym filtrze, w postaci siatki dyfrakcyjnej, która bez zmiany przesłony poszerza jej zakres widzenia. Dzięki temu, otwierając przesłonę do poziomu f1.2 lub f1.8 wciąż możemy zarejestrować ostry obraz na pierwszym i na pozostałych planach oraz uzyskać nagranie ze znacznie większą głębią ostrości.

Znów na Canon Solutions 2025 nie zabrakło przedstawicieli służb mundurowych, którzy nie tylko prezentowali rozwiązania, który posługują się każdego dnia, ale także poszukiwali nowego sprzętu i technologii, które mogłyby ich wspomóc w codziennej pracy.

Na tym samym stanowisku można było zobaczyć również superczułą kamerę Canon MS-500 z tzw. sensorem spadowym (które są wykorzystywane m.in. w pojazdach autonomicznych), do największych zalet którego należy możliwość niezwykle szybkiego sczytywania danych z matrycy oraz niewiarygodna czułość na poziomie 4 milionów ISO i zdolność do wychwytywania szczątkowego światła fotonów. To innowacyjne rozwiązanie m.in. dla wielu różnych gałęzi przemysłu czy obronności, w szczególności obserwacji granic.
Na stoisku Orbitvu prezentowane były rozwiązania do zautomatyzowanej fotografii produktowej, rejestracji 360 stopni oraz realizacji filmów produktowych, a także stoły reprodukcyjne dla służb mundurowych. Oczywiście wszystkie te rozwiązania wykorzystują aparaty marki Canon.
Po raz kolejny na imprezie obecna była również firma CinematicVR, która prezentowała jak aparaty Canon z optyką RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE są wykorzystywane, w trakcie realizowanych przez nią licznych interaktywnych szkoleń dla firm z wielu różnych obszarów rynku czy edukacji na różnych poziomach. Goście stoiska mogli zobaczyć także jak przy pomocy środowiska VR można lepiej poznawać nowe technologie i jak wykorzystywać VR do lepszej prezentacji i sprzedaży swoich usług i produktów.
Ponieważ firma Canon jest jednym z wiodących producentów optyki broadcastowej i jej rozwiązania są wykorzystywane przez największe firmy produkcyjne, studia i wiodące stacje telewizyjne, w trakcie Canon Solutions 2025 nie mogło zabraknąć również tzw. boksów, a więc potężnych obiektywów transmisyjnych 4K UHD DIGISUPER.

Przechadzając się po ekspozycji, można było zobaczyć również, jak opracowywane w Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii CEZAMAT w Warszawie rozwiązania mogą być wykorzystywane w rzeczywistych scenariuszach i jak mogą pomóc stawić czoła wielu wyzwaniom, związanym z rejestracją obrazu. Mowa tutaj o założonym na kamerze specjalnym filtrze w postaci siatki dyfrakcyjnej, która bez zmiany przesłony poszerza jej zakres widzenia. Dzięki temu, otwierając przesłonę do poziomu f1.2 lub f1.8, wciąż możemy zarejestrować ostry obraz na pierwszym i na pozostałych planach oraz uzyskać nagranie ze znacznie większą głębią ostrości.

Na tym samym stanowisku można było zobaczyć również superczułą kamerę Canon MS-500 z tzw. sensorem spadowym (które są wykorzystywane m.in. w pojazdach autonomicznych), do największych zalet którego należy możliwość niezwykle szybkiego sczytywania danych z matrycy oraz niewiarygodna czułość na poziomie 4 milionów ISO i zdolność do wychwytywania szczątkowego światła fotonów.

Za sprawą firm Creativetools oraz Beiks zajmujących się na co dzień dostarczaniem swoim klientom najwyższej jakości rozwiązań dla branży telewizyjnej i filmowej właśnie marki Canon, w trakcie majowego spotkania można było zapoznać się z profesjonalnymi kamerami reporterskimi XA i XF, które również świetnie sprawdzą się w studiach telewizyjnych i w produkcji wirtualnej, kamerami filmowymi EOS C80, EOS C500 mark II, EOS C400 i EOS C70 czy uniwersalnymi kamerami do kreatywnej pracy LEGRIA HF G70. Ponadto prezentowana była również cała gama obiektywów oraz małych kamer i aparatów bezlusterkowych.

Spektakularna oferta obiektywów marki Canon, zarówno filmowych, jak i fotograficznych


Spotkanie Canon Solutions to najlepsze miejsce, aby zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami i technologiami z obszarów związanych z rejestracją, transmisją i przetwarzaniem obrazu.
Wydarzenie jest również idealną okazją, aby dać się zainspirować urządzeniami i przykładowymi scenariuszami ich użycia również w innych branżach, niebędących codziennym obszarem działalności. Przechadzając się po naprawdę olbrzymiej przestrzeni ekspozycyjnej przygotowanej w tym roku, wielokrotnie słyszeliśmy rozmowy specjalistów świata fotografii, którzy zainteresowali się rozwiązaniami do rejestracji ruchomego obrazu, fachowców od AV rozmawiających ze specjalistami z branży broadcastowej czy przedstawicieli służb mundurowych poszukujących użytecznych rozwiązań z wielu różnych obszarów przetwarzania obrazu.
Jeżeli w ramach tworzonych projektów AV posługujesz się rozwiązaniami Canon, jesteś zainteresowany nowościami producenta, ale także ogólnymi trendami rynkowymi, to impreza dla Ciebie, a my już nie możemy doczekać się jej kolejnej edycji, aby znów w jednym miejscu móc zobaczyć, jak zmienia się świat rejestracji obrazu!

Tekst i zdjęcia: „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału