Porady rowerowe cz.1 - smarowanie piast z łożyskami kulkowymi

velotech-pl.blogspot.com 1 rok temu

Witam.

Taki prosty temacik, ale parę uwag do niego........

Więc wymieniamy smar na nowy.

1. Bieżnie w korpusach mają być wypucowane na lustereczko, dokładnie je też oglądamy czy nie mają wżerów.

2. Sprawdzamy konusy także czy nie maja wżerów, jeżeli tak to zmieniamy je na nowe, aczkolwiek do starych piast, a czasem i nowych konusów brak i tutaj mamy dylemat niestety co zrobić.

Czasem uda się coś podmienić a czasem nie.

3. Kulki....dokładnie je oglądamy bo potrafią się sypać, podczas ich czyszczenia na szmacie pozostaje złuszczona powłoka i należy je wszystkie bezwzględnie podmienić na nowe.

Zasadniczo w używanych piastach zawsze dajemy nowe, chyba iż są to nowe piasty. leżaki magazynowe i trzeba w nich wymienić stary twardy smar...

4. W piastach tył smar nie może wychodzić poza wysokość bieżni, bo powyżej jest szczelina gdzie mógłby spłynąć do pozostałej części bębenka co jest niepożądane.












Jaki smar stosować do piast na kulki....... niestety nie taki jaki się stosuje do łożysk maszynowych zamkniętych.

W maszynówkach dajemy smar lżejszy, o mniejszej lepkości bo jest to łożysko zamknięte, a otwartym łożysku kulkowym smar o większej lepkości np zielony Motorex lub podobne, gdyż ten smar ma pozostawać w łożyskowaniu a nie wylewać się na zew czy do środka.

Takie same zasady dotyczą łożyskowania sterów czy rozbieralnego wkładu suportu.

Co do ilości smaru...... dajemy tak w sam raz, nie za dużo i nie za mało, mniejsza ilość nie zapewni dobrego pokrycia łożyska, a za duża ilość spowoduje zwiększenie tarcia czyli opór większy.

Klucze potrzebne do rozkręcania standardowych piast pod v- ki Shimano to do przedniej 2x13 i 2x17, do tylnej 2x15 i 2x17, czyli trzeba zakupić cienko ścienne 2x13, 2x15 i zwykłe oczkowe płaskie 2x17.

Do innych czasem są potrzebne 14 mmm cienkościenne do konusów, a do nowszych piast pod grubsze ośki choćby i 20, 22 mm, trzeba pomierzyć suwmiarką, a choćby inne specjalne.

Po całej operacji smarowania piasty należy dokładnie i mocno skontrować na konusach, tak aby w rękach nie czuć było brumienia, a praca był gładka.

Pozostawiamy naprawdę mikroluzik, gdyż podczas zapinania szpilki w ramie luzik ten jest kasowany poprzez ścisk piasty, łożysko wtedy nie będzie za mocno ściśnięte a piasta będzie się lekkko kręciła

Operacje konserwowania piast warto robić raz na parę tysięcy przebiegu, jeżeli zachowamy pewne zasady to będą nam długo służyły.

Spike

Sklep i serwis rowerowy

VeloTech
31-272 Kraków
ul. Krowoderskich Zuchów 24 / box 1
tel. 666-316-604 w godz 12 - 19.oo

Idź do oryginalnego materiału