Nowy silnik CX Boscha ma być cichszy i mieć większy zasieg

magazynbike.pl 4 dni temu

Nie zdziwcie się, jeżeli zobaczycie prawdziwy wysyp nowych modeli rowerów w najbliższych dniach. Powód jest prosty – oto Bosch zdjął oficjalne embargo z nowej generacji swojego silnika Performance Line CX. Tym razem jednak nie jest to żadna rewolucja, a tylko udoskonalenie, istotniejsze zmiany dotyczą baterii, które są nie tylko większe, ale i lżejsze.

Na czym więc polega podstawowa zmiana w samym silniku? Dane techniczne praktycznie się nie zmieniły, bo przez cały czas ma on maksymalnie 85 Nm momentu obrotowego, 600 W w szczycie mocy i wspomaganie na poziomie do 340%. Zalety nowej generacji mają sprowadzać się do faktu, iż jest odrobinę lżejszy i mniejszy – tym samym zbliżając się do SXa. Z zewnątrz na pierwszy rzut oka tę różnicę nie jest łatwo zauważyć, bo choćby napisy, w tym kolorystyka są takie same.

Bosch podaje jednocześnie, iż zmodyfikowano jego wnętrze, pracując nad przełożeniami – czyli zestawem kół zębatek, które przekładają moc silnika na wspomaganie i wsparcie pedałowania. Silnik ma być cichszy zarówno podczas pedałowania, jak i jeździe na luzie (będzie o tym więcej w naszym teście modeli rowerów z nowym Boschem CX).

Nowe baterie

Ważniejszy news to nowe baterie, w tym największa 800 Wh PowerTube, która pojawia się w miejsce dotychczasowej 750. Nie tylko ją zastępuje, co zawsze cieszy, ale też jest od tej poprzedniej aż o 500 gramów lżejsza! Pojawia się też nowa wersja PowerTube 600, która ma być o 900 gramów lżejsza od giganta (a przy okazji tańsza). Fanów długich wyciecze pod prądem ucieszy fakt, iż dodatkowo do obydwu można podłączyć tzw. range extender, czyli dodatkową baterię o pojemności 250 Wh.

W sumie nowa, duża bateria 880 Wh plus lżejszy silnik oznaczają oszczędność 600 gramów. Niby niewiele, ale kilka procent zasięgu więcej.

Pozostałe funkcje dotyczą głównie systemu i detali, zauważalnych przede wszystkim podczas jazdy w trudnym terenie. Rozwiązanie „Hill Hold” ma zapobiegać staczaniu się roweru do tyłu, gdy podjeżdżamy albo go pchamy. „Extended Boost”. W trybie eMTB dostępna jest również nowa funkcja „Extended Boost”, którą można zainicjować, naciskając na pedał lub obracając korby do przodu. Silnik reaguje krótkim wzrostem mocy, aby pomóc w podjeżdżaniu i pokonywaniu trudnych przeszkód. Moc i czas trwania skoku mocy są kontrolowane przez to, z jaką siłą naciska się na pedały.

Kolejne rozszerzenie systemu Boscha to eBike ABS z trybami Pro & Race – o tym jednak przeczytacie w oddzielnym artykule.

Idź do oryginalnego materiału