Funkcje AI na telefonach są bezużyteczne? Tak uważa wielu użytkowników

4 godzin temu

Odkąd zadebiutował ChatGPT, producenci telefonów prześcigają się w udostępnianiu na swoich urządzeniach kolejnych funkcji AI. Na czele zdecydowanie stoją tu Google i Samsung, ale choćby Apple w końcu dołączyło do wyścigu, wraz ze swoim Apple Intelligence. Ale czy funkcje AI mają dla posiadaczy telefonów aż tak wielkie znaczenie? No właśnie, niekoniecznie.

Sztuczna inteligencja na telefonach kontra użytkownicy

Sell Cell, platforma pozwalająca na sprzedaż i zakup używanych telefonów, przeprowadziła ankietę wśród ponad 2000 użytkowników urządzeń Apple i Samsunga. Jej wyniki pokazały, iż dla wielu posiadaczy telefonów funkcje AI są w zasadzie… bezużyteczne.

To badanie było dedykowane posiadaczom tylko wybranych modeli urządzeń – telefonów z serii Galaxy S22 i nowszym oraz iPhone 15 Pro i nowszym. To jednak dlatego, iż tylko te telefony z portfolio Samsunga i Apple oferują funkcje AI. Choć grono ankietowanych było niezaprzeczalnie dość niewielkie, rezultaty sondy z pewnością można uznać za ciekawe, a choćby otwierające oczy.

Galaxy AI na Samsungu Galaxy S25 Ultra. | Źródło: własne

Zgodnie z wynikami ankiety, aż dla 73% zapytanych posiadaczy iPhone’ów i dla 87% posiadaczy telefonów Samsung Galaxy funkcje AI dostępne na ich urządzeniach nie stanowią żadnej realnej wartości. Dla większości sztuczna inteligencja nie byłaby też motywatorem do zmiany ekosystemu. Tylko 16,8% posiadaczy iPhone’ów powiedziało, iż przesiadłoby się na Samsunga Galaxy z Androidem dla funkcji AI. Za potencjalną przesiadką w odwrotną stronę – dla funkcji AI na iPhone’ach, opowiedziało się zaledwie 9,7% posiadaczy Samsungów Galaxy.

Płatne funkcje AI? Większość użytkowników jest na nie

Tak, część producentów telefonów ma plany, by w przyszłości zmonetyzować funkcje AI. Samsung jeszcze nie ujawnił, ile trzeba będzie płacić za takie funkcje na jego flagowcach, ale wyraźne zaznaczył, iż te będą darmowe tylko do końca 2025 roku. Apple na razie nie podzieliło się oficjalnie podobnymi wieściami na temat Apple Intelligence, ale analitycy przewidują, iż potencjalna subskrypcja mogłaby kosztować 20 dolarów miesięcznie.

Apple Intelligence. | Źródło: Apple

Pytanie brzmi jednak, czy użytkownicy będą skłonni płacić za funkcje AI. Wyniki omawianej ankiety sugerują, iż mało kto się na to zdecyduje. Aż 86,5% posiadaczy iPhone’ów i 94,5% posiadaczy Samsungów Galaxy stwierdziło, iż nie opłacałoby abonamentu za dostęp do funkcji bazujących na sztucznej inteligencji.

Takie funkcje są ważne… ale tylko przy wyborze nowego telefonu

Co ciekawe, mimo iż użytkownicy nie dostrzegają dużej wartości w AI, wielu z nich uważa obecność funkcjonalności bazujących na sztucznej inteligencji za istotny czynnik przy wymianie telefonu. Aż 47,6% użytkowników iPhone’ów wyjawiło, iż AI ma dla nich znaczenie przy wyborze nowego modelu. To sugeruje, iż chcą mieć dostęp do tych technologii, mimo iż niekoniecznie będą aktywnie z nich korzystać.

Oczywiście, wyniki ankiety mogą nie oddawać pełnego obrazu w temacie dostępu do funkcji AI na telefonach. Osobiście je jednak rozumiem i nie jestem nimi zaskoczona. Miałam bowiem do czynienia z wieloma telefonami z funkcjami AI, a potrzeby sięgania po te funkcje nie czułam w zasadzie nigdy. Testowałam je z ciekawości, ale potem nigdy do nich nie wracałam.

Mam wrażenie, iż jeżeli producenci tacy jak Samsung chcą zarabiać na funkcjach AI, muszą zacząć oferować w tej kwestii znacznie, znacznie więcej. W przeciwnym razie tylko garstka osób faktycznie będzie chciała za nie płacić.

Gemini stało się lepsze. Wcześniej za tę funkcję trzeba było płacić

Źródło: SellCell, fot. tyt. własne

AIAppleSamsungsztuczna inteligencja
Idź do oryginalnego materiału