Ebi Panorama Carbon Fiber – nowy e-gravel z zawieszeniem Y-Shape

magazynbike.pl 4 dni temu

Widzieliście już wszystko? W segmencie lekkich e-graveli pojawia się konstrukcja, która już na pierwszy rzut oka nie przypomina niczego, co znamy z klasycznego rynku rowerowego. Ok, trochę ramy Rondo. Ebi Panorama Carbon Fiber (tak chyba brzmi pełna nazwa) to e-bike z charakterystyczną ramą tworzącą literę Y, zintegrowanym kokpitem i lekkim silnikiem 250 W, a do tego z systemem tłumienia drgań opartym na pracy struktury ramy. Przynajmnej tak twierdzi firma. Producent określa projekt jako „Pano: Nature’s Flow”, a inspiracją ma być naturalne rozgałęzienie gałęzi i rzek – czyli przepływ i rozchodzenie się sił, które przeniesiono na formę konstrukcyjną.

Rama Y-Shape i zintegrowane tłumienie drgań

Rower wypatrzyli koledzy z road.cc (link), gdzie na niego trafiłem. Najbardziej wyróżniającą cechą Panoramy jest układ rur tworzących odwróconą literę Y. Środkowy trójkąt przy sztycy „działa jak strefa kontrolowanego ugięcia, redukując drgania i odciążając rowerzystę w czasie dłuższej jazdy”. Dolna rura, która jest jednocześnie elementem wzmacniającym tę strukturę, ma zwiększać sztywność i ograniczać niepożądane sprężynowanie ramy. Całość jest rozwiązaniem problemu, gdzie komfort ma iść w parze ze stabilnością.

Kokpit z podniesioną górą i flarą

Panorama otrzymała charakterystyczną zintegrowaną kierownicę z podniesionymi górnymi częściami i rozszerzanymi dolnymi chwytami. W praktyce oznacza to bardziej komfortową pozycję podczas „przelotów” oraz stabilniejszą kontrolę na luźnym podłożu. To kokpit zaprojektowany wyraźnie pod długie dystanse, a nie stricte wyścigowy.

Klasyczna okrągła sztyca i dłuższy rozstaw osi

Mimo futurystycznej formy rama korzysta z klasycznej, okrągłej sztycy. To odejście od trendu aeroi ukłon w stronę prostoty oraz kompatybilności. Główka ramy ma płaski kąt, co wydłuża bazę kół i poprawia stabilność na różnych nawierzchniach.

Lekki silnik 250 W i bateria schowana w ramie

Sercem roweru jest kompaktowy silnik o mocy znamionowej 250 W, masie 1,9 kg i momencie 60–80 Nm (600 W w szczycie). To jednostka stworzona podobno przede wszystkim „do naturalnego wspomagania, a nie do brutalnej mocy znanej z e-MTB„. Bateria schowana w dolnej rurze ma zapewniać około 110 km zasięgu przy prędkości do 25 km/h. Zestaw jest spójny z założeniem: lekko, cicho, bez nadmiaru elektroniki.

Koła 1320 g i napęd SRAM Rival e1

Koła o masie 1320 g wskazują, iż producent celował w wyją̨tkowo niską masę jak na e-gravel. Napęd to Rival e1 – elektryczna odmiana znanej szosowo-gravelowej grupy SRAM, co oznacza prostotę obsługi i bezprzewodową zmianę biegów.

Ceny i warianty

Rower jest dostępny w trzech kolorach (Sahara Pink, Baltic Blue, Arctic Dawn) oraz w trzech rozmiarach: S, M i L. Cena regularna to 4 999 euro, natomiast zamówienia przedpremierowe kosztują 3 999 euro z wpłatą 600 euro teraz, a resztą rozliczaną 1 maja 2026. Wysyłka przewidziana jest na ten sam dzień.

Zainteresowani? Bezpośredni link – ebibike.com/collections/e-bikes/products/y-shape-suspension-1

Tekst: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: EBI

Idź do oryginalnego materiału