Zwolennicy CPK w ryk. Lotnisko Chopina dostanie nową wieżę

konto.spidersweb.pl 16 godzin temu

Remont wieży kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Chopina w Warszawie byłby zbyt kłopotliwy, dlatego powstanie zupełnie nowa konstrukcja.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Korporacja Budowlana Doraco podpisały umowę na budowę wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa – informuje PAŻP.

Koszt inwestycji to 77,6 mln zł brutto. Projekt nowej wieży powstał już w 2019 r., a pozwolenie na budowę zostało wydane w 2021 r. Trochę na popchnięcie sprawy dalej trzeba było więc poczekać.

Co z istniejącą wieżą? Remont nie był możliwy

Inwestycja jest niezbędna z uwagi na fakt, iż obecna wieża kontroli lotów TWR Warszawa wymaga pilnego remontu generalnego – wyjaśnia PAŻP. Modernizacja byłaby kosztowna, ale nie tylko dlatego uznano, iż nowa konstrukcja będzie lepsza.

Gdyby przymknięto oko na koszty – oraz udałoby się znaleźć alternatywną lokalizację, co według PAŻP jest… nieosiągalne – i jednak zdecydowano się na remont generalny, wówczas na czas prac pojemność lotniska im. Chopina zostałaby „istotnie ograniczona”

Byłoby to fundamentalnym błędem hamującym rozwój rynku lotniczego w Polsce – mówi wprost PAŻP.

Przede wszystkim remont się nie opłaca – związane z nim prace oraz koszty przystosowania potencjalnej nowej powierzchni sięgnęłyby co najmniej połowy kosztów realizacji nowej inwestycji. PAŻP zwraca też uwagę na „skrajnie wysokie” ryzyko utracenia przychodów PPL oraz linii lotniczych, które „zaistniałoby bez najmniejszej wątpliwości przy wprowadzeniu niezbędnego okresu co najmniej kilku miesięcy istotnych ograniczeń w ruchu lotniczym”.

Co zmieni nowa wieża?

Bez niej nie da się zwiększyć liczby prowadzonych operacji na lotnisku im. Chopina w Warszawie. Rozwój tego portu jest bardzo istotny w kontekście przyszłości CPK. Stąd plany rozbudowy. Lotnisko Chopina musi się rozwijać, by później pasażerowie przenieśli się na CPK.

– Przeciwnicy modernizacji Lotniska Chopina, świadomie lub nie, działają na rzecz portów ościennych – Pragi, Wiednia czy Berlina, które w sposób naturalny przejmą ruch, który nie zmieści się w Warszawie. Tego nie będzie można odrobić – przekonywał niedawno Łukasz Chaberski, prezes zarządu PPL S.A.

Jak donosił Bizblog, plan modernizacji Lotniska Chopina został przygotowany w taki sposób, aby jak największa część urządzeń czy elementów mogła zostać wykorzystana później w CPK lub na innych lotniskach. Podobnie ma być z nową wieżą. PAŻP opracowuje koncepcję wykorzystania budynku i pomieszczeń nowej wieży w przypadku pełnego zamknięcia i likwidacji lotniska Chopina po uruchomieniu CPK. Nowy budynek też będzie wykorzystany.

Zdjęcie główne: M. Lawrecki / Shutterstock.com

Idź do oryginalnego materiału