Vision Metron RS – nowa era karbonowych kół

magazynbike.pl 5 dni temu

Vision wprowadza serię Metron RS, która ma wyznaczać nowy standard wśród kół karbonowych. To w pełni karbonowe modele zaprojektowane z myślą o wyścigach, gdzie mają zapewniają maksymalną aerodynamikę i – jak to się ładnie mówi – wydajność. Producent skupił się na optymalizacji każdego elementu, od konstrukcji obręczy po zastosowane szprychy i piasty. Mogliśmy je zbadać przed premierą i zrobić pierwsze kilometry – wszystko co istotne na ich temat znajdziecie w tym tekście.

Przystawka czasowa Vision przygotowana na miarę dla Primoza Roglica

Vision to marka, która od lat znajduje się w awangardzie projektowania aerodynamicznych komponentów rowerowych. Powstała w 1993 roku i gwałtownie zyskała uznanie w świecie kolarstwa, szczególnie w segmencie czasówek i triathlonu. Początkowo firma specjalizowała się w projektowaniu kokpitów dla rowerów do jazdy na czas i triathlonu. W 2003 roku Vision jako jedna z pierwszych marek wprowadziła zintegrowane karbonowe kierownice, co było przełomem w technologii osprzętu rowerowego. Kluczowym momentem w historii marki był rok 2013, kiedy to oficjalnie zadebiutowała seria kół Metron. Dzięki współpracy z zespołami profesjonalnymi, takimi jak Cannondale Pro Team, Vision stało się jednym z liderów w dziedzinie aerodynamiki i innowacji. Warto dodać, iż Vision jest częścią grupy FSA (Full Speed Ahead), która przejęła markę, integrując jej technologie i rozwijając ofertę komponentów najwyższej jakości.

Specyfikacja techniczna i innowacje – co nowego w Metron RS?

Zanim mogliśmy zrobić pierwsze kilometry na nowych kołach, mieliśmy możliwość porozmawiać z ludźmi z Vision, którzy za produktem stoją. To specyfika imprezy Road Bike Connection, w której braliśmy już po raz kolejny udział. Najpierw poznaje się produkt „od podszewki”, by finalnie móc go wypróbować w naturalnym środowisku – edycje wiosenne eventu tradycyjnie realizowane są w Toskanii! I choćby jeżeli nie jest tak upalnie, jak to później wygląda na zdjęciach – tym razem znów w Polsce było… cieplej – to włoskie, kręte drogi i pagórki stanowią idealne tło

Nowy design obręczy – lepsza aerodynamika

Metron RS dostępne są w dwóch wariantach wysokości – 45 mm oraz 60 mm. Szerokość wewnętrzna obręczy wynosi 23 mm i została zoptymalizowana pod kątem opon o szerokości 28 mm i grubszych. Koła są w pełni kompatybilne z systemem tubeless, co zwiększa ich wszechstronność i komfort jazdy. W konstrukcji zastosowano technologię In-Mold Graphics (czytaj nalepki), dzięki której oznaczenia są wtopione w strukturę obręczy, eliminując konieczność stosowania naklejek i jednocześnie redukując masę o 22 g. Dodatkowo, zastosowano nowy system otworów na nyple, który poprawia wytrzymałość dzięki wykorzystaniu ciągłych włókien węglowych wokół otworów.

Szprychy karbonowe – lżejsze i mocniejsze

Jak podaje Vision nowe szprychy karbonowe charakteryzują się aerodynamicznym profilem o szerszym i bardziej zaokrąglonym kształcie, co pozwala na lepsze zarządzanie przepływem powietrza. Wzór zaplotu 2:1 poprawia balans naciągu, a technologia T-Shape zapobiega obracaniu się szprych, co zwiększa ich trwałość. Dzięki zastosowaniu karbonu udało się zredukować masę o 108 g w porównaniu do tradycyjnych stalowych szprych.

Piasty V-1000 i system PRS – szybkie zazębienie

W Metron RS zastosowano nową generację piast V-1000, które wykorzystują mechanizm PRS (Power Ratchet System). To rozwiązanie opiera się na 72-zębowej zapadce z kątem zazębienia wynoszącym 5°, co przekłada się na błyskawiczną reakcję na pedałowanie i bardziej efektywne przenoszenie mocy. Dodatkowo, lekkie frezowanie bębenka pozwoliło na zmniejszenie masy całego systemu, a zastosowanie systemu Press-fit umożliwia beznarzędziową konserwację. Piasty wyposażono również w ceramiczne łożyska, które zapewniają mniejsze opory toczenia i zwiększoną trwałość.

foto FSA
foto fsa

Testy aerodynamiczne – czy Metron RS są najszybsze?

Jak podaje Vision seria Metron RS została poddana szczegółowym testom w tunelu aerodynamicznym, które wykazały znaczącą redukcję oporu powietrza w porównaniu do poprzednich modeli. Metron 45 RS generuje o 1,6 W mniej oporu niż Metron SL, a Metron 60 RS o 0,9 W mniej. Testy potwierdziły również, iż zastosowanie opon o szerokości 28 mm przynosi dodatkowe korzyści aerodynamiczne w porównaniu do modeli 25 mm. Co istotne, pomimo poprawionych parametrów oporu powietrza, stabilność boczna kół Metron RS pozostaje na poziomie znanym z serii Metron SL, co zapewnia pewność prowadzenia – to także informacja od producenta.

Nasze pierwsze wrażenia Vision Metron RS 60

Nowa seria kół Vision została zaprojektowana z myślą o najbardziej wymagających kolarzach szosowych i triathlonistach, którzy szukają maksymalnej aerodynamiki i tzw. responsywności (tak, wiem iż to kalka z angielskieg). To ma być idealny wybór dla zawodników, którzy potrzebują natychmiastowej reakcji kół na pedałowanie oraz dla rowerzystów preferujących szerokie opony 28 mm i większe.

Vidion w ramach eventu Road Bike Connection Road 2025 udostępnił kilkanaście par kół wersji 45 i 60, a my mogliśmy zrobić na nich pierwsze kilometry. Wybraliśmy wyższe, zakładając, iż bardziej uniwersalne 45 trafią później do testu długodystansowego, będziemy mogli o nich powiedzieć więcej.

Warto przy tym podkreślić, iż choć wiele elementów mają wspólnych, to wersje 45 i 60 różnią się znacznie. Wewnętrzna szerokość to za każdym razem 23 mm, ale w Metron RS 60 zewnętrzna to 33, a RS 45 31,1 mm. Vision podaje, iż koła ważą jednocześnie 1390 i 1290 g para.

Nic więc dziwnego, iż w odpowiednio dobranym rowerze – a stoisko Vision kipiało on sprzętów teamowych, ekip sponsorowanych przez markę – para Metron RS 60 zwijała asfalt, jednocześnie nie przeszkadzając w podjeżdżaniu. Co było tym bardziej istotne, iż pagórki Toskanii potrafią być bardzo strome. Trudno jednocześnie powiedzieć na temat tego, jak karbon użyty do produkcji szprych wpłynie na długodystansowy komfort jazdy, tu konieczne są kilometry wysiedziane w siodle. zwykle podobnie skonstruowane koła są twardsze niż te o klasycznej konstrukcji. W każdym razie cieszy fakt, iż udało się zbudować parę, która jest lekka i jednocześnie zoptymalizowana aerodynamicznie JEDNOCZEŚNIE.

Cena i dostępność Metron RS

Metron RS są dostępne w dwóch wariantach cenowych. Model Metron 45 RS kosztuje około 3109€, 2899$ lub 3109£, natomiast Metron 60 RS to wydatek rzędu 3179€, 2999$ lub 3179£. Oficjalna premiera kół zaplanowana zostałą na 25 marca 2025 roku o godzinie 10:00 CET – czyli w momencie publikacji naszego tekstu.

Podsumowanie

Metron RS to najnowsza generacja kół Vision, która łączy w sobie doskonałe osiągi aerodynamiczne, innowacyjne technologie oraz zoptymalizowaną konstrukcję dostosowaną do nowoczesnych opon szosowych. To propozycja dla ambitnych kolarzy, którzy oczekują maksymalnej wydajności, lekkości i stabilności podczas jazdy na najwyższym poziomie.

Info: visiontechusa.com

Idź do oryginalnego materiału