Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwie decyzje zobowiązujące wobec spółki PayPal Europe, dotyczące stosowanych przez nią praktyk wobec polskich użytkowników. Chodzi o nieuczciwą klauzulę modyfikacyjną, pozwalającą jednostronnie zmieniać warunki umowy, oraz niewłaściwą formę informowania o zmianach opłat.
– Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące umów z polskimi użytkownikami usług PayPal. Za abuzywne uznał, znajdujące się we wzorcu umowy stosowanej przez PayPal Europe od 11 grudnia 2019 r., postanowienie mówiące o tym, iż spółka ‘…może od czasu do czasu wprowadzać zmiany w niniejszej umowie z użytkownikiem oraz w innych dokumentach’ – podano w komunikacie UOKiK.
Urząd wskazuje, iż forma przekazywania informacji – za pośrednictwem linków do strony internetowej – nie spełnia wymagań tzw. trwałego nośnika, ponieważ przedsiębiorca ma techniczną możliwość zmiany treści już po jej opublikowaniu. Zgodnie z przepisami, istotne informacje powinny być przekazywane w sposób umożliwiający ich trwałe zapisanie i zabezpieczenie przed późniejszą ingerencją – np. jako załącznik e-mailowy lub dokument w formacie PDF.

– Konsumenci nie powinni być zaskakiwani zmianami w umowach. Zwłaszcza kiedy te zmiany wiążą się z koniecznością poniesienia wyższych kosztów – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Postanowienia pozwalające na zmianę parametrów umowy są dozwolone, ale powinny być precyzyjne. Powinny umożliwiać konsumentowi przewidzenie zmian kosztów czy zakresu usług już na etapie podpisywania kontraktu.
Zgodnie z decyzją, PayPal zobowiązał się do zaprzestania stosowania zakwestionowanych zapisów oraz do zwrotu pobranych opłat – m.in. tych wprowadzonych od 1 stycznia 2019 r., takich jak opłata za brak aktywności czy wyższe koszty przewalutowania. Klienci otrzymają nie tylko zwrot tych kwot, ale też rekompensatę w wysokości 150% pobranych opłat.
– Aktualni posiadacze kont w PayPal otrzymają zwrot i rekompensatę na swoje rachunki w ciągu 10 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK – bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań. Zwrot i rekompensatę otrzymają też konsumenci, którzy nie mają już konta w systemie PayPal. Spółka skontaktuje się z nimi w tej sprawie – także w ciągu 10 miesięcy od uprawomocnienia decyzji. Konsumenci dodatkowo uzyskają okresową obniżkę kursu wymiany walut – poinformowano.
Decyzje nie są jeszcze prawomocne. PayPal może się od nich odwołać do sądu.