Stabilny wzrost i zmiana struktury: rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2024 r. wart 44,4 mld zł
W 2024 roku wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wzrosła o 2,9% rok do roku, osiągając poziom 44,4 mld zł – wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Choć całościowa wartość rynku urosła, nakłady inwestycyjne w sektorze spadły o 14,3%, wynosząc 9,5 mld zł. Z tej kwoty aż 86,8% (8,3 mld zł) przeznaczono na rozwój infrastruktury, której łączna wartość przekroczyła 55 mld zł.
Dynamiczny wzrost odnotowano w segmencie stacjonarnego internetu – przychody wzrosły tu o 7,4%, osiągając 6,3 mld zł. Rynek mobilnego dostępu do internetu zwiększył się nieznacznie, o 1% r/r, do poziomu 2,2 mld zł. Z drugiej strony, kontynuowany był trend spadku w segmencie telefonii stacjonarnej – przychody zmniejszyły się aż o 13%, do 0,8 mld zł. Natomiast sprzedaż usług telefonii mobilnej wygenerowała 16,5 mld zł, co oznacza wzrost o 8,1%. W segmencie płatnej telewizji przychody pozostały stabilne i wyniosły 6,9 mld zł – niemal tyle samo, co rok wcześniej.
Wzrosła również liczba aktywnych kart SIM – w 2024 r. było ich 53,2 mln, co oznacza wzrost o 1,6% rok do roku. Poziom penetracji rynku mobilnego osiągnął rekordowe 141,9%, zwiększając się o 3,2 punktu procentowego. Większość użytkowników (74,6%) korzystała z usług w modelu abonamentowym (postpaid), a liderem rynku pozostaje P4 (operator sieci Play) z udziałem 29,8%.
W minionym roku użytkownicy wykonali łącznie 112,3 mld minut połączeń głosowych – średnio każdy Polak rozmawiał 2996 minut, czyli 4,2 godziny miesięcznie. Wysłano także 38 mld SMS-ów (84 wiadomości na osobę miesięcznie) oraz 2,3 mld MMS-ów. Warto odnotować imponujący, 18,5-procentowy wzrost transmisji danych, który osiągnął poziom 11,3 tys. petabajtów. Jedynym wyraźnie spadającym wskaźnikiem była liczba minut połączeń realizowanych w roamingu – ich łączny czas trwania uległ zmniejszeniu o 6,9%, do 3,5 mld minut.