
Obecnie przed właścicielem sklepu internetowego stoi nie lada wyzwanie: sprostać rosnącym oczekiwaniom cyfrowych konsumentów. Wysoka dostępność produktów, wzorowa obsługa zwrotów, korzystne ceny i wysoka jakość obsługi klienta to czynniki, na które każdy z nas zwraca uwagę. Dziś, jak nigdy wcześniej, istotne jest wprowadzenie rozwiązań automatyzujących procesy i przyspieszających ich realizację po to, aby nadążyć za dynamiką życia użytkowników internetu. Jakie jeszcze możliwości daje sprzedawcom ta nowoczesna technologia?
Czytasz 1. część cyklu, w którym opiszemy wykorzystanie nowych technologii w branży e-commerce. Zapoznanie się z nimi i ich zastosowanie w praktyce pozwoli przenieść Twoją sprzedaż w internecie na zupełnie nowy poziom!
Jeśli dodamy do tego chęć ekspansji na rynki zagraniczne czy łączenie świata offline ze światem online, to otrzymujemy dość złożoną układankę, w której bez wsparcia technologii trudno będzie o poprawne funkcjonowanie całości biznesu.
Zdaję sobie sprawę z tego, iż jednoczesne prowadzenie intensywnej sprzedaży internetowej i zapoznawanie się z nowinkami technologicznymi nie jest łatwe. Dlatego postanowiłem podzielić się swoim ponad 10-letnim doświadczeniem w branży, by podpowiedzieć rozwiązania warte Twojej uwagi, dające realną przewagę konkurencyjną.
W tym opracowaniu opiszę nieco bardziej technologię Progressive Web Apps (PWA), która pozwala przenieść doświadczenie użytkownika na poziom wyższy niż tylko standardowa strona WWW czy sklep internetowy. Pokażę przy tym dodatkowe narzędzia biznesowe, które umożliwiają zwiększenie konwersji.
Czym jest PWA?
Progressive Web App jest rodzajem aplikacji internetowej, która zapewnia użytkownikowi doświadczenie podobne do natywnej aplikacji mobilnej lub desktopowej. Oznacza to, iż pozostając przez cały czas stroną internetową, możliwe staje się dodanie ikony kierującej do strony na pulpicie urządzenia mobilnego lub desktopowego czy uruchamianie bez wyświetlania elementów okna przeglądarki.
Sama koncepcja aplikacji PWA dotarła do szerszej publiczności w roku 2015, kiedy Alex Russell (deweloper) i Frances Berriman (designer) z Google’a oficjalnie przedstawili termin „Progressive Web App” oraz koncepcję nowej klasy aplikacji webowych. Ich celem było połączenie zalet stron internetowych (dostępność, linkowanie, uniwersalność) z funkcjonalnościami aplikacji natywnych (praca offline, powiadomienia push, instalacja na urządzeniu). Rok później Google oficjalnie wprowadził PWA jako standard aplikacji webowych.
PWA to nowy, lepszy sposób na sklep internetowy?
Co sprawiło, iż rozwiązanie PWA stopniowo zaczęło zyskiwać na popularności? Przede wszystkim skonfigurowanie strony, żeby była ona traktowana jako Progressive Web App, jest stosunkowo proste. Wystarczy umieścić odpowiednio zdefiniowany plik manifest.json i witryna zostaje rozpoznawana jako aplikacja internetowa. W takiej postaci nie osiągamy jeszcze maksimum możliwości, jakie daje ta technologia, ale na podstawie tego możemy już dodawać naszą stronę do ekranu startowego urządzenia mobilnego oraz uruchamiać ją bez wyświetlania okna przeglądarki.
Oczywiście korzyści płynących z wykorzystania PWA jest znacznie więcej – można się z nimi zapoznać na oficjalnej stronie dotyczącej technologii, jak również zapoznać się z serią artykułów opisujących w formie kursu poszczególne funkcje. Nie będę zajmować się wszystkimi zagadnieniami, bo samo to spokojnie nadawałoby się na osobny cykl wpisów. W dalszej części skupię się na funkcjach, które w kontekście branży e-commerce mają istotne znaczenie biznesowe.
Nowoczesne wyszukiwanie
Według dostępnych raportów aż 30% polskich internautów rozpoczyna poszukiwania produktów na platformie Allegro. Wielu konsumentów przyzwyczaiło się do wpisywania rodzaju produktu i ukonkretniania swoich oczekiwań w formie aplikowania filtrów na listingu produktów. Dla większości jest to naturalna forma wyszukiwania w sieci – tak zostaliśmy tego nauczeni.
Istnieje jednak sporo użytkowników, które należą do grupy osób z ograniczeniami w dostępności do rozwiązań cyfrowych. Zalicza się do nich zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i osoby starsze. Według danych z 2023 roku w Polsce liczba osób w wieku 60 lat i więcej wyniosła 9,9 mln. Osób z niepełnosprawnością jest natomiast ok. 4 mln (jeśli liczyć tylko te osoby, które posiadają orzeczenie, czyli zostały systemowo zakwalifikowane jako osoby z niepełnosprawnością). Dla tych grup wyszukiwanie opierające się na wpisywaniu fraz może być nierzadko poza ich zasięgiem.
I tu z pomocą wkracza PWA – aplikacje tego typu mają dostęp do peryferiów urządzenia mobilnego takich jak mikrofon, kamera czy aparat. Dzięki temu otwierają się przed nami nowe techniczne możliwości wyszukiwania produktów w sieci z wykorzystaniem głosu, zdjęcia produktu czy nagrania wideo. Tym samym nasz sklep jest w stanie dotrzeć do potencjalnej grupy 14 milionów nowych konsumentów, z którymi do tej pory nie byliśmy w stanie wejść w interakcję. Jest to zatem realna przewaga konkurencyjna, która przy okazji pomaga ludziom z pewnymi ograniczeniami – klasyczna sytuacja win-win!
Ulubiony sklep w wersji offline – to możliwe dzięki PWA!
Wyobraź sobie taką sytuację: jesteś w podróży służbowej do Gdańska. Swoją przygodę rozpoczynasz w Warszawie, gdzie czeka na Ciebie pociąg, który zabierze Cię na miejsce.
W trakcie tej kilkugodzinnej trasy postanowiłeś kupić nowe buty w Twoim ulubionym sklepie. Wchodzisz na jego stronę i przeglądasz katalog produktowy. Poprzez staranne zaaplikowanie filtrów udało Ci się określić dość precyzyjny podzbiór produktów, którymi jesteś zainteresowany.
Podczas zapoznawania się z dostępnym asortymentem trafiasz w miejsce ze słabym zasięgiem i Twoje połączenie internetowe ulega przerwaniu. W wyniku tego nie jesteś w stanie dalej przeglądać wybranych przez siebie produktów. Twoja przygoda zakupowa się zakończyła – Ty jesteś sfrustrowany, a właściciel sklepu stracił potencjalnego klienta.
A gdyby się okazało, iż możliwe jest przejrzenie części produktów bez dostępu do internetu? Albo dodanie produktu do koszyka i przejście przez cały proces zakupowy, a potem wysłanie tego zamówienia do sklepu, gdy tylko połączenie zostanie przywrócone?
Dzięki wykorzystaniu pamięci cache dostępnej w aplikacjach PWA takie scenariusze nie są już czystą abstrakcją, tylko realną funkcją możliwą do wprowadzenia. W ten sposób sklep jest w stanie dostosować się do Twoich potrzeb i ograniczeń choćby przy limitowanym lub niedostępnym połączeniu internetowym. A to wszystko z zachowaniem pozytywnego User Experience.
Zwiększenie lojalności klienta sklepu e-commerce już możliwe!
W czasach, gdy koszt pozyskania nowego klienta w e-commerce istotnie wzrósł, coraz większą rolę odgrywają mechanizmy budujące lojalność wśród naszych klientów. Nic nie ma tak dużej wartości dla właścicieli platform sprzedażowych jak polecający ich kupujący.
Również w tym aspekcie PWA przybywa nam z pomocą, oferując szereg rozwiązań technicznych możliwych do wykorzystania, by aktywizować kupujących i dawać im wartość w zamian za ponowne zakupy i polecanie naszych usług innym.
Mając dostęp do aparatu urządzenia, możemy na przykład budować programy lojalnościowe na podstawie kodów QR przypisywanych do konta i udostępnianych w aplikacji PWA. Daje nam to szereg korzyści, takich jak na przykład mapowanie zamówień składanych stacjonarnie z kontem dostępnym w sklepie (zeskanowanie kodu QR przy zamówieniu stacjonarnym powoduje jego przypisanie do konta klienta, do którego kod QR należy). Dzięki temu uzyskujemy lepsze profilowanie klienta, dodatkowy element budowy strategii omnichannel oraz narzędzie do zwiększania lojalności.
Kolejnym mechanizmem aplikacji PWA aktywizującym klienta mogą być powiadomienia push. Dzięki nim uzyskujemy kolejny kanał, w którym możemy komunikować promocje, zniżki czy specjalne oferty, przy okazji przypominając o swojej marce i wzmacniając świadomość naszego istnienia.
Personalizacja
Obecnie w e-commersie nie sposób przejść obojętnie obok tematu dostosowywania ofert do potrzeb klienta czy ogólnie do personalizacji na każdym możliwym kroku. Również w tym zakresie mamy arsenał różnych narzędzi dostępnych do wykorzystania w ramach PWA.
Zacznę od tego, iż aplikacje PWA pozwalają na znacznie dłuższe utrzymywanie sesji zalogowanego użytkownika niż standardowe strony internetowe. Dzięki temu klient może zalogować się raz do naszego sklepu i przez większość czasu wchodzić z nim w interakcję na zalogowanym koncie.
Takie podejście otwiera znacznie większe możliwości personalizacji:
- możemy zapisywać wcześniej wprowadzone adresy dostawy czy rozliczeń, by móc je wykorzystywać w przyszłych zamówieniach bez konieczności ponownego wypełniania formularzy;
- możemy zapamiętywać wybrane metody płatności do wykorzystania w kolejnych płatnościach;
- możliwe staje się rekomendowanie produktów na podstawie historii poruszania się po sklepie czy składania zamówień.
Dodatkową zaletą aplikacji PWA jest możliwość autoryzowania czynności z wykorzystaniem biometrii czy FaceID. Oznacza to, iż używając rozwiązań Progressive Web Apps, możemy dodatkowo autoryzować realizację naszych zamówień odciskiem palca czy widokiem twarzy z kamery urządzenia mobilnego. Ten dodatkowy poziom zabezpieczeń może być szczególnie przydatny przy transakcjach o wyższych kwotach.
AR/VR, czyli urządzanie pokoju na telefonie
Jednym z większych problemów e-commerce’u jest temat zwrotów i ich obsługi. Szacuje się, iż w 2024 roku średnio 8 procent produktów było zwracanych przez klientów i jest to zmienne w zależności od branży. W sektorze fashion wskaźnik ten wynosił już 25%. Nie jest to zatem kwestia błaha, biorąc pod uwagę koszty, jakie generuje wśród właścicieli biznesów online.
Menedżerowie e-commerce’u starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby, jednak wszyscy są zgodni co do tego, że gdyby istniał mechanizm pozwalający wypróbować produkt przed zakupem, to byłby to przełom w walce ze zwrotami.
I właśnie to zagadnienie adresuje dla niektórych branży aplikacja PWA. Dostęp do kamery i aparatu oraz wsparcie dla technologii WebXR daje możliwość wyświetlania modelu 3D produktu na ekranie urządzenia mobilnego i wejście z nim w interakcję. Takie rzeczy jak przymierzanie wirtualnych ubrań czy umieszczanie wirtualnych mebli w salonie to nie pieśń przyszłości – to rzeczywistość, jaka jest dostępna dzięki rozwiązaniom PWA.
Zaznaczę, iż rozwiązania Progressive Web Apps nie wymagają instalacji aplikacji przez marketplace na urządzeniu mobilnym – możemy wejść na stronę sklepu mającą wsparcie dla PWA i od razu korzystać z tych funkcji. W praktyce oznacza to, iż omawiane rozwiązania Rozszerzonej Rzeczywistości (ang. Augmented Reality) możemy używać bez instalacji aplikacji, co jest kolejną zaletą w kontekście doświadczenia użytkownika i jego ścieżki zakupowej na sklepie.
Wady aplikacji PWA
Technologia progresywnych aplikacji internetowych, jak każde rozwiązanie, nie jest wolna od wad.
Z racji tego, iż aplikacja PWA jest oprogramowaniem uruchamianym na silniku przeglądarki internetowej, nie jest ona w stanie uzyskać dostępu do wszystkich peryferiów dostępnych na urządzeniu mobilnym. jeżeli potrzebujemy aplikacji mobilnej, która powinna mieć dostęp, na przykład do akcelerometru dostępnego w telefonach, Bluetooth czy NFC, to napisanie jej z wykorzystaniem PWA jest niemożliwe. W takim przypadku konieczne jest pisanie aplikacji pod konkretne mobilne systemy operacyjne.
Innym problemem z aplikacjami PWA jest ich kompatybilność z urządzeniami i przeglądarkami. Jest to szczególnie odczuwalne na platformie iOS i przeglądarce Safari. Na szczęście z roku na rok sytuacja się poprawia, a obecne wsparcie dla podstawowych funkcji PWA jest na tyle duże, iż nie wyklucza ono używania tego typu aplikacji w zastosowaniach biznesowych.
Przy pisaniu aplikacji PWA nie bez znaczenia jest też aspekt jej wydajności. Z racji tego, iż jest to rozwiązanie osadzone w silniku przeglądarki, to w zasadzie nigdy nie osiągniemy tej samej szybkości działania, co w natywnej aplikacji mobilnej. W większości zastosowań wydajność aplikacji PWA jest wystarczająca, dlatego z tego podejścia korzystają takie firmy jak Facebook czy X. Gdyby jednak istotnym czynnikiem dla wybranego zastosowania była wydajność, to rozpatrywanie PWA nie ma tu sensu.
Aplikacja PWA to dobre rozwiązanie dla e-commerce’u
Mam nadzieję, iż w tym opracowaniu udało mi się przekonać Cię do zapoznania się z technologią PWA, szczególnie w kontekście e-commerce. Szereg korzyści, jakie dają tego typu aplikacje, sprawia, iż powinno być to jedno z ważniejszych narzędzi technologicznych każdej nowoczesnej platformy sprzedażowej.
Masz jakieś pytania co do PWA? Może jest jakieś zagadnienie z tym związane, które spędza Ci sen z powiek? Opisz swój problem w komentarzu pod artykułem lub napisz do mnie.
Zachęcam również do zapoznania się z innymi artykułami, które zostaną opublikowane w tym cyklu. Na tej podstawie będziesz w stanie zbudować swój nowoczesny e-commerce wyróżniający się na rynku rozwiązaniami, które naprawdę niosą wartość dla klienta.
Czytaj też: Polski rynek e-commerce spowolni? Tak przewiduje InPost
Źródło zdjęcia: Polina Tankilevitch, Pexels