W związku z fatalnym przyjęciem GeForce RTX 4060 Ti, firma AMD obniżyła cenę Radeona RX 7600 niecałe 48 godzin przed premierą. Pomogło? Trochę tak, ale nie do końca. Kurz po premierze już opadł, więc warto ponownie sprawdzić ceny i opłacalność.
Najnowszy produkt konkurencji, czyli GeForce RTX 4060 Ti został przyjęty wyjątkowo negatywnie – powodem było nie tylko instalacja na tej karcie tylko 8 GB VRAM, ale i znacznie przesadzona cena. AMD nie chciało powtórki z rozrywki, stąd też szybka próba zwiększenia atrakcyjności swojej nowej karty graficznej.
Problem – o ile można to tak nazwać – jest taki, iż wraz z ceną nowego Radeona RX 7600 w dół poleciały też ceny modeli Radeon RX 6600, 6650 XT i 6700 XT.
Czy nowy model się wybroni biorąc pod uwagę atrakcyjne ceny kart poprzedniej generacji? Sprawdzimy to na przykładzie Sapphire Radeon RX 7600 Pulse OC.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse OC – recenzja
Jak wskazuje nazwa, Radeon RX 7600 jest bezpośrednim następcą Radeona RX 6600 – niedrogiej karty stworzonej do grania w Full HD. Co przynosi nowy model w stosunku do poprzednika?
- nowa architektura to wzrost wydajności, również w ray-tracingu
- rdzenie AI (które na razie niestety nie mają zastosowania)
- sprzętowy kodek AV1
- DisplayPort w wersji 2.1
Równocześnie w nowym modelu pozostawiono tylko 8 GB pamięci VRAM. Niby do 1080p to powinno wystarczyć, ale większa ilość pamięci graficznej pozwala znacznie wydłużyć żywotność karty.
Karta oczywiście przez cały czas zachowała niewielkie rozmiary. Przy modelach z wysokiego segmentu wygląda wręcz jak zabawka – zobaczcie jak się prezentuje na tle GeForce RTX 4090.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse OC – testy wydajnościowe
Części do platformy testowej wypożyczyliśmy ze sklepu X-kom i jej najistotniejsze podzespoły to:
- Procesor: AMD Ryzen 7 5800X3D
- Pamięć RAM: G.Skill DDR4 32 GB 3600 MHz
- SSD: Samsung 990 PRO
- Zasilacz: be quiet! Straight Power 11 1000W Platinum
Do porównania wypożyczyłem Radeona RX 6600, jak i budżetowego Radeona RX 6500 XT (4 GB VRAM). Okazało się, iż nasza procedura testowa – pomyślana tak, by jak najmocniej „dociskać” nowoczesne karty graficzne – to za dużo dla tak ekonomicznej karty. Stąd Radeon RX 6500 XT pojawia się wyłącznie w wykresach pierwszego testu 3D Marka.
Skoro już jesteśmy przy 3D Marku…
W przypadku pierwszego testu wszystko wygląda legitnie i Radeon RX 7600 notuje ładną przewagę nad GeForce RTX 3060 12 GB – nie wykorzystuje on jednak ray-tracingu, ani specjalnie nie potrzebuje dużo VRAM.
Teraz wiemy na czym stoimy – w zależności od scenariusza Radeon RX 7600 może być szybszy lub nieco wolniejszy od GeForce RTX 3060 12 GB. W przypadku gdy GeForce będzie mógł włączyć do akcji więcej pamięci VRAM, nowa propozycja od AMD będzie zostawać w tyle. Zbadajmy lepiej możliwości samych rdzeni odpowiedzialnych za ray-tracing.
Okazuje się, iż z samymi rdzeniami RT wcale nie jest tak źle, jak by się wydawało w przypadku niedrogiego modelu – otrzymujemy znacznie wyższą wydajność od poprzednika, a Radeon RX 7600 praktycznie zrównuje się z GeForce RTX 3060 i ma niedaleko do droższego Radeona RX 6750 XT.
Przypominamy, iż wszystkie testowane przez nas gry uruchomione są z aktywnym ray-tracingiem.
Grę testujemy na ustawieniach ultra z włączonym ray-tracingiem na poziomie wysokim oraz (oficjalną) paczką tekstur HD.
Wyniki 3D Marka się potwierdzają – tam gdzie potrzeba więcej VRAM Radeon RX 7600 będzie lądował poniżej GeForce RTX 3060 12 GB. W przypadku ustawień graficznych dostosowanych do 8 GB VRAM może nad nim bez problemu górować.
Zwracam uwagę, iż choćby w przypadku niekorzystnych dla siebie ustawień, Radeon RX 7600 wyciąga w QHD 60 klatek na sekundę, minimalnie rozmijając się z GeForce RTX 3060.
W Forza Horizon 5 wszystkie opcje ustawiliśmy na poziom maksymalny – włącznie z ray-tracingiem. Wyjątkiem jest tu wygładzanie krawędzi TAA, które wybraliśmy ze względu na to, iż działa na dowolnej karcie graficznej (w odróżnieniu choćby od DLAA).
Ponownie bezlitosne dla karty z 8 GB VRAM ustawienia i… otrzymujemy praktycznie takie same wyniki jak GeForce RTX 3060 12 GB.
Swoją drogą w dniu premiery gra sprawiała problem nowemu Radeonowi (wydajność bywała mocno zaniżona), ale widać, iż gwałtownie zostały one rozwiązane.
Szału nie ma, w przypadku QHD trzeba nieco zejść z ustawień, by zapewnić sobie odpowiednią płynność rozgrywki.
W przypadku ustawień Ray-tracing Ultra, gra automatycznie włącza skalowanie DLSS/FSR – jeżeli chcemy sprawdzić działanie gry w natywnej rozdzielczości należy je wyłączyć.
Cyberpunk z ray-tracingiem jest bezlitosny dla kart Radeon. Nie ma rady, jeżeli marzy nam się ray-tracing w Cyberpunku 2077 musimy włączyć do akcji zaawansowane skalowanie w rozdzielczości 1080p.
Naturalnie wykorzystując najszybsze ustawienia zgadzamy się na największe obniżenie jakości grafiki – tym niemniej gdyby ktoś się uparł, to jest taka opcja. Co interesujące im szybsza opcja skalowania, tym Radeon RX 6600 mniej traci do swego następcy.
Jak wspominałem, nasza procedura testowa nastawiona jest na wyciskanie z kart graficznych wszystkiego co się da i zdecydowanie nie jest łaskawa dla kart z niższego segmentu, takich właśnie jak Radeon RX 7600.
Model Sapphire Pulse potrzebuje do zasilania tylko jedną 8-pinową wtyczkę. Jak to przekłada się na apetyt na energię?
Hmm. Nie żeby karta była specjalnie prądożerna, ale progresu w stosunku do poprzedniej generacji nie ma. Nowa generacja NVIDII pod tym względem wypada znacznie lepiej.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse OC – cena i opinia
W dniu premiery Radeon RX 7600 został przyjęty znacznie lepiej niż GeForce RTX 4060 Ti, ale przesadą byłoby stwierdzenie, iż został przyjęty ciepło. Wciąż za wysoka cena na tle innych kart i tylko 8 GB VRAM robiły swoje. Na korzyść nowej konstrukcji AMD należy zaliczyć to, iż jest widocznie wydajniejsza od poprzednika (Radeon RX 6600), jest wyposażona w różne technologiczne nowinki, no i potrafi być wydajniejsza od GeForce RTX 3060 12 GB, pod warunkiem, iż dana gra nie ogranicza jej pod względem pojemności VRAM, czy mocno obciążającego ray-tracingu.
Ale, iż to nie jest karta do grania z ray-tracingiem? Jak dla mnie wyniki w Far Cry 6 z RT są całkiem przyzwoite, a i Forza Horizon 5 daje radę. Jasne, to nie poziom RT jak Cyberpunku, ale gra REDów jest pod tym względem wyjątkiem.
Generalnie to nie jest karta do bardzo wysokich ustawień graficznych. 2 z 3 testowanych gier wyświetlało komunikat o braku pamięci graficznej – w rozdzielczości Full HD i najwyższych ustawieniach. Cyberpunk 2077 tego nie robił prawdopodobnie dlatego, iż programiści nie przewidzieli takiej opcji informowania gracza. Czy to znaczy, iż karta nie nadaje się do rozgrywki w wymagające gry w rozdzielczości 2560 x 1440? Nie do końca – wystarczy odpowiednio wybrać ustawienia i skorzystać z takich technologii jak AMD FSR 2.
Na poniższym wideo możecie zobaczyć jak Radeon RX 7600 radzi sobie z The Last Of Us Part I właśnie w rozdzielczości 2560 x 1440 (z FSR na poziomie Jakość) i ustawieniach wysoko-średnich – równocześnie nagrywając wideo z gry dzięki kodeka AV1. Można? Można.
W obecnej chwili choćby karta z niższego segmentu nie rozwija w pełni skrzydeł z powodu 8 GB VRAM. RTX 3060 12 GB wciąż pozostaje ciekawym wyborem, a ceny tych modeli zaczynają się od 1400 zł. Najtańsze Radeony RX 7600 to wydatek zaczynający się od… 1350 zł. Testowany przez nas Sapphire Radeon RX 7600 Pulse OC kosztuje od 1380 zł – jest niewielki, solidnie wykonane i fabrycznie podkręcony. Nie mam do niego żadnych zastrzeżeń.
Porównując do poprzednika, czyli Radeona RX 6600 kart prezentuje się pozytywnie – mamy ładny wzrost wydajności, chociaż zapotrzebowanie na energię jest znacząco wyższe. „Problem” jest w tym, iż cena Radeona RX 6600 zeszła poniżej 1000 zł.
Radeon RX 7600 to byłaby interesująca karta dla graczy chcących pograć w rozdzielczości 1080p i w średnich lub wysokich ustawieniach graficznych. Przy odpowiedniej cenie i oczekiwaniach, choćby owe 8 GB VRAM można przełknąć. Byłaby, bo na tle innych modeli – również wyposażonych w więcej VRAM – jej obecna cena jest po prostu zbyt wysoka.