SRAM Transmission Eagle 90 – pierwszy polski test nowego mechanicznego napędu MTB

magazynbike.pl 4 dni temu

Na najnowszej, mechanicznej generacji grupy SRAM Transmission nazwanej Eagle 90 jeździliśmy przez miesiąc przed premierą. Moglimy dzięki temu nie tylko sprawdzić, jak wygląda jej montaż, ale też sprawdzić w praktyce. Pozdrawiamy tych, którzy wypatrzyli ją… podczas otwarcia sezonu na Trasach Enduro w Srebrnej Górze! Oto nasze pierwsze wrażenia z jazdy i wszystkie najważniejsze informacje techniczne.

    • Wstęp – mechaniczny SRAM Transmission stał się faktem
    • Czym różni się mechaniczna wersja Transmission od bezprzewodowej AXS?
    • Montaż – czy mechaniczne Transmission jest prostsze od klasycznych napędów?
    • Wrażenia z jazdy – jak działa mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90?
    • Dla kogo przeznaczony jest mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90?
    • Podsumowanie – czy mechaniczna wersja Transmission ma sens?

1. Wstęp – mechaniczny SRAM Transmission stał się faktem {#wstep}

To nie było tajemnicą – mechaniczny napęd SRAM Transmission miał w końcu nadejść. W sieci pojawiały się już wcześniej zdjęcia szpiegowskie przerzutki Transmission z widocznym pancerzem, a teraz stało się to oficjalne. SRAM uzupełnia swoją ofertę o tańszą, mechaniczną wersję Transmission. Co więcej, od razu są to dwie grupy – droższa wersja Eagle 90, dostępna jako zestaw, oraz Eagle 70, którą częściej spotkacie w gotowych rowerach w przyszłym sezonie (ale przez cały czas pojedyncze komponenty będzie można kupić).

Ciekawostka – kto pamięta dawne grupy SRAM 9.0, 9.0 SL i 7.0? Nazwy nowych jakby je przypominają!

Przy okazji premierę mają także nowe hamulce SRAM MOTIV – ich test i opis znajdziecie w osobnym artykule na naszej stronie. W tym tekście skupiamy się na mechanicznym Transmission Eagle 90 – jego montażu, użytkowaniu i pierwszych wrażeniach z jazdy.

2. Czym różni się mechaniczna wersja Transmission od bezprzewodowej AXS? {#roznice}

Najważniejsza różnica to sposób przesyłania sygnału między manetką a przerzutką. W wersji bezprzewodowej AXS stosowane są moduły elektroniczne i baterie, natomiast w wersji mechanicznej mamy klasyczny pancerz i linkę.

Poza tym, oba systemy są do siebie bardzo podobne – do tego stopnia, iż większość komponentów jest kompatybilna między wersjami. Można używać tych samych kaset, łańcuchów, korb czy niektórych elementów tylnej przerzutki, takich jak wózek.

3. Montaż – czy mechaniczne Transmission jest prostsze od klasycznych napędów? {#montaz}

Mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90 bazuje na koncepcji bezpośredniego montażu przerzutki, eliminując konieczność stosowania haka. Standard UDH (Universal Derailleur Hanger) sprawia, iż każda kompatybilna rama ma przerzutkę umieszczoną dokładnie w tym samym miejscu, co upraszcza cały proces.

Rzeczywiste wagi

Wszystkie komponenty zważyliśmy przed montażem, wagi zaokrąglono do równych gramów. Korba w zestawie z osłonami (bashguard), długość ramion 165 mm. Zębatka tylna 10-52 z.

391 g
132 g
442 g
284 g
816 g
17 g

Montaż Transmission Eagle 90 krok po kroku:

  1. Montujemy przerzutkę bezpośrednio do ramy. Oczywiście najpier demontujemy hak UDH – o ile był.
  2. Dostosowujemy długość łańcucha – pomaga w tym aplikacja SRAM, która na podstawie wielkości przedniej i tylnej zębatki podpowiada, ile ogniw powinno zostać.
  3. Dokręcamy przerzutkę kluczem dynamometrycznym.
  4. Zakładamy linkę i pancerz, blokujemy po nacięgnięciu, a następnie regulujemy naciąg linki pokrętłem przy manetce.
Dwie różne pozycje ustawienia wózka są oznaczone
przednia zębatka ze stali – potencjał tuningu wagowego

To wszystko. Nie ma konieczności regulowania ograniczników przerzutki czy ustawiania śruby B, co dodatkowo upraszcza cały proces.

4. Wrażenia z jazdy – jak działa mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90? {#wrazenia}

Napęd testowaliśmy przez miesiąc w różnych warunkach terenowych, w tym na trasach w Srebrnej Górze i Raduni. Eagle 90 został zamontowany na rowerze, który wcześniej korzystał z SRAM Eagle GX, co pozwoliło na bezpośrednie porównania.

Jak zmienia biegi mechaniczny Transmission?

  • Zmiana przełożeń jest precyzyjna, a każda zmiana biegu daje wyraźny, słyszalny dźwięk. Jednocześnie napęd działa ciszej niż napędy Transmission AXS – to było moje duże zdziwienia.
  • W przeciwieństwie do bezprzewodowego AXS, wersja mechaniczna wymaga większej siły do zmiany biegów – to efekt tarcia w pancerzu linki.
  • SRAM Transmission eliminuje konieczność regulowania ograniczników w samej przerzutce, co sprawia, iż napęd działa bardziej przewidywalnie.

Czy manetka różni się od wcześniejszych modeli?

  • Dźwignie zmiany biegów znajdują się w znanym użytkownikom SRAM miejscu, więc nie trzeba zmieniać przyzwyczajeń.
  • Niestety, w przeciwieństwie do wersji AXS, brakuje możliwości regulacji kąta ustawienia dźwigni.

Trwałość napędu

  • Po kilku jazdach konieczna była lekka regulacja naciągu linki – to standard w klasycznych systemach mechanicznych.
  • Mechaniczna wersja Transmission bazuje na komponentach znanych z grup Eagle GX AXS, co oznacza, iż kaseta i łańcuch są dobrze sprawdzone pod kątem trwałości.
  • Stalowa przednia zębatka zużywa się wolniej niż jej aluminiowe odpowiedniki.
  • Tylna przerzutka Eagle 90 ma wymienne elementy, co obniża koszty ewentualnych napraw.

5. Dla kogo przeznaczony jest mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90? {#dla-kogo}

SRAM Transmission Eagle 90 to rozwiązanie dla:

  • Rowerzystów posiadających ramę z hakiem UDH, którzy chcą skorzystać z nowoczesnego systemu bezpośredniego montażu przerzutki.
  • Osób szukających tańszej alternatywy dla elektronicznych napędów AXS.
  • Kolarzy preferujących mechaniczne systemy i unikających konieczności ładowania baterii.
  • Riderów, którzy cenią prostotę montażu i obsługi.

Dla kogo mechaniczny Transmission NIE jest odpowiedni?

  • Posiadaczy starszych ram, które nie wspierają standardu UDH.
  • Osób oczekujących równie lekkiej pracy manetki jak w systemach AXS – mechaniczna wersja wymaga użycia większej siły.

6. Podsumowanie – czy mechaniczna wersja Transmission ma sens? {#podsumowanie}

Mechaniczny SRAM Transmission Eagle 90 to ważne rozszerzenie oferty amerykańskiego producenta. Dzięki rezygnacji z elektroniki, nowa grupa Transmission jest tańsza, ale przez cały czas oferuje najważniejsze zalety systemu – precyzyjne działanie, uproszczony montaż i większą odporność na uszkodzenia.

Największe zalety SRAM Transmission Eagle 90:
– Bezpośredni montaż przerzutki – eliminuje konieczność regulacji haków.
– Kompatybilność z wieloma komponentami AXS.
– Prosty montaż i brak konieczności regulacji ograniczników.
– Stalowa przednia zębatka i wymienne elementy tylnej przerzutki – zwiększona trwałość.

Najważniejsze wady:
– Wyższa siła potrzebna do zmiany przełożeń w porównaniu do AXS.
– Brak kompatybilności ze starszymi ramami bez standardu UDH.
– Brak regulacji kąta ustawienia dźwigni w manetce.

Czy warto?
Jeśli masz nowoczesną ramę UDH i chcesz skorzystać z zalet systemu Transmission w bardziej przystępnej cenie – mechaniczny Eagle 90 to świetny wybór. jeżeli jednak zależy Ci na minimalnym wysiłku przy zmianie biegów, warto rozważyć wersję AXS.

Uwaga – nowy Eagle 90 dostępny jest też w wersjach do rowerów elektrycznych.

Oficjalna sugerowana cena zestawu do MTB to 3199 zł, do eMTB 2799 zł

Co sądzisz o mechanicznym Transmission? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

SRAM Eagle 70 Transmission – tańsza elternatywa

Eagle 70 Transmission to mechaniczny napęd MTB stworzony z myślą o wytrzymałości, kompatybilności i prostocie. Wykorzystuje technologię Full Mount (montaż bez haka przerzutki) oraz nowy typ tłumika Drag Spring dla bardziej kontrolowanej pracy przerzutki. To rozwiązanie idealne dla riderów, którzy szukają trwałych komponentów w przystępnej cenie, a jednocześnie chcą cieszyć się najnowszą generacją napędów T-Type od SRAM.

Przerzutka SRAM Eagle 70 to serce tego napędu – wytrzymała, odporna na uderzenia i częściowo przebudowywalna. Korba z kutego aluminium wykorzystuje stalowe zębatki mocowane na 3 śruby, a kaseta XS-1270 oferuje pełny zakres 10–52T z technologią X-SYNC i wymiennym clusterem. Napęd uzupełnia nowoczesna manetka kompatybilna ze Stealth Brakes oraz Flattop łańcuch o wysokiej trwałości i pełnej zgodności z E-MTB.

Kaseta XS-1270 dołączana do grupy Eagle 70 nie jest kompatybilna z bębenkami XD – wykorzystuje tradycyjny bębenek na wielowypust (splined driver body).

Wszystkie dane techniczne z oficjalnych materiałów SRAM

Komponent Eagle 90 Eagle 70
Przerzutka tylna RD-90-A1
395g, Aluminium
Full Mount, T-TYPE
Czarna/Srebrna
RD-70-A1
415g, Stal
Full Mount, T-TYPE
Czarna
Korba MTB FC-90-A1
825g, Aluminium
DUB, 30/32/34T
155–175mm
FC-70-A1
895g, Aluminium
DUB, 30/32/34T
155–175mm
Korba E-MTB FC-90-PA-A1
490g, Aluminium
ISIS
150–170mm
FC-70-PA-A1
550g, Aluminium
ISIS
160–170mm
Manetka (Double Click) SL-90-A1
135g, Aluminium
MMX kompatybilna
SL-70-A1
145g, Kompozyt
Zintegrowana obejma
Manetka E-MTB (Single Click) SL-90-PA-A1
135g, Aluminium
SL-70-PA-A1
145g, Kompozyt
Kaseta XS-1275
445g, Stal
10-52T
T-Type, XD kompatybilna
XS-1270
565g, Stal
10-52T
T-Type, splined driver
Łańcuch CN-TTYP-GX-A1
285g, Srebrny
FlatTop, solid pins
CN-TTYP-70-A1
270g, Szaro-czarny
FlatTop, solid pins
Dropper Lever RM-DL-A1
45g, Kompozyt
14mm Cable Pull
MMX kompatybilna
Tarcza DM CR-TTYP-DM-A1
30/32/34T
Stal, +3mm offset
8-bolt (srebrna), 3-bolt (czarna)
„`

Ceny

Lista komponentów SRAM Eagle 2025

Grupa Typ Model Cena (PLN)
EAGLE 70 T-TYPE Korba 00.6118.701.000 – SRAM AM FC EAGLE 70 CL55 DUB 429
EAGLE 70 T-TYPE Korba 00.6118.703.000 – SRAM AM FC ASSY EAGLE 70 ISIS 409
EAGLE 70 T-TYPE Przerzutka tylna 00.7518.189.000 – SRAM AM RD EAGLE 70 T-TYPE BLK 579
EAGLE 70 T-TYPE Zębatka 11.6218.069.000 – SRAM CR T-TYPE EAGLE70 DM 3MM 30T 84
EAGLE 70 T-TYPE Manetka 00.7018.553.000 – SRAM AM SL EAGLE 70 T-TYPE T-RAIL 149
EAGLE 70 T-TYPE Manetka 00.7018.553.001 – SRAM AM SL EAGLE 70 T-TYPE SINGLE CLICK 149
EAGLE 70 T-TYPE Łańcuch 00.2518.067.011 – SRAM AM CN EAGLE 70 T-TYPE 126L SIL/BLK 149
EAGLE 90 T-TYPE Zestaw 00.7918.335.002 – SRAM AM EAGLE 90 GROUPSET 3199
EAGLE 90 T-TYPE Zestaw 00.7918.337.000 – SRAM AM EAGLE 90 GROUPSET EMTB 2799
EAGLE 90 T-TYPE Manetka 00.7018.552.001 – SRAM AM SL EAGLE 90 T-TYPE SINGLE CLICK 239

Info: sram.com

Idź do oryginalnego materiału