Silnik ZF CentriX jest mały ale pełen mocy

magazynbike.pl 2 miesięcy temu

Na imprezi Eurobike 2024 odbyła się premiera ultrakompaktowego napędu ZF do rowerów elektrycznych. Zaledwie 2,5-kilogramowa jednostka napędowa ma potężny momentem obrotowy, wynoszący 90 Nm. ZF Automotive to naprawdę duża firma, mająca niemal 170 000 pracowników na świecie (i 6 oddziałów w Polsce). Pierwsze rowery z silnikiem CentriX, małym niczym puszka Coli, mają się pojawić na rynku już na początku 2025 i będzie to Raymon Tarok, full o skoku 160 mm. Jego ceny mają zaczynać się od 6299 Euro.

ZF po raz pierwszy zaprezentowała swój nowy, 48-woltowy system napędowy dla rowerów elektrycznych. „ZF Bike Eco System” obejmuje wszystkie elementy napędu, takie jak silnik elektryczny, akumulatory, jednostki sterujące, aplikację i połączenie z chmurą. Podstawowym komponentem jest jednostka napędowa ZF „CentriX” z ultrakompaktowym silnikiem centralnym o mocy 90 niutonometrów.

Silnik jest mniejszy niż sprawdzony już TQ i jednocześnie niemal dwukrotnie od niego mocniejszy. Jest też nominalnie mocniejszy niż liderzy branży, czyli Shimano i Bosch. Czy wszystkie obietnice zostaną dotrzymane? Pierwsze wrażenia z jazdy są obiecujące, choć silnik tak cichy jak TQ nie jest. W środku jednostki kryje się jednak podobna technologia jak w TQ, czyli przekładnia falowa, ze stałym przełożeniem 1:50, ale zintegrowanym sprzęgłem, co ma zapobiegać przeciążeniom.

Przewaga silnika CentriX ma polegać na dostępności momentu już od małych kadencji, ale nasz „test parkingowy” nie był w stanie potwierdzić czy tak jest w istocie.

CentriX: potęga w miniaturze

Centralnym elementem układu napędowego ZF jest nowo opracowana jednostka napędowa CentriX, która jest unikalna na rynku dzięki „wysokiej gęstości momentu obrotowego, niskiej masie i niewielkiej przestrzeni montażowej”. CentriX składa się z silnika środkowego i stopnia przekładni w cylindrycznej konstrukcji. Przy wymiarach montażowych wynoszących zaledwie 88 milimetrów średnicy i 118 milimetrów szerokości, napęd jest tylko nieznacznie większy niż puszka napoju o pojemności 0,33 litra i może być łączony zarówno z przerzutką, jak i piastą.

Napęd ZF jest dostępny w dwóch wersjach: CentriX 90 z momentem obrotowym 90 niutonometrów (Nm) i maksymalną mocą 600 watów jest idealny do rowerów górskich, trekkingowych lub SUV-ów, podczas gdy CentriX 75 z momentem obrotowym 75 Nm wspomagania i maksymalną mocą 450 watów jest przeznaczony do rowerów szutrowych, podmiejskich lub miejskich.

System ZF Bike Eco

System ZF Bike Eco opiera się na architekturze 48 V i zapewnia 250 W mocy ciągłej. Do dostarczania energii ZF oferuje akumulatory litowo-jonowe o pojemności 504 lub 756 watogodzin (Wh), które są montowane w dolnej rurze dzięki innowacyjnego systemu szyn i mogą być wyjmowane do ładowania. niedługo ma być też dostępny akumulator 350 Wh do najlżejszych rowerów eMTB typu SL.

Core Controller, zintegrowany z górną rurą, jest centralną jednostką sterującą i obsługującą cały system i pokazuje rowerzyście informacje, takie jak stan naładowania akumulatora, dzięki intuicyjnego okrągłego wyświetlacza LED. Opcjonalnie do kierownicy można podłączyć pilota lub 2,8-calowy kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości z funkcją dotykową.

Core Controller oferuje innowacyjny interfejs do ładowania urządzeń takich jak telefony poprzez magnetyczne styki sprężynowe, tzw. złącza pogo pin.

Ponadto Bluetooth może być używany do nawiązywania połączenia między rowerem, a własną aplikacją ZF na telefonie, która może zapewniać takie funkcje, jak nawigacja, rejestrowanie trasy, status roweru i bezprzewodowe aktualizacje systemu za pośrednictwem chmury. W przyszłości cyfrowy system ZF Bike Eco zostanie rozszerzony o dodatkowe funkcje zapewniające komfort i bezpieczeństwo.

System ZF Bike Eco jest systemem otwartym, który zapewnia interfejsy i opcje integracji dla dostawców zewnętrznych. Producenci rowerów mają zatem dużą elastyczność w wyborze dodatkowych komponentów i korzystają z łatwej instalacji, na przykład dzięki uproszczonemu okablowaniu i nieskomplikowanej instalacji silnika w ciągu kilku minut.

Cały system napędowy został zaprojektowany z myślą o łatwej konserwacji, a poszczególne komponenty można zwykle wymienić w ciągu kilku minut. Dealerzy mogą gwałtownie i łatwo aktualizować oprogramowanie dzięki magnetycznego złącza pogo pin.

Info: zf.com

Idź do oryginalnego materiału