Rowery elektryczne to wspaniałe narzędzie i oferują w dodatku zupełnie nowe możliwości niż analogi, bo dzięki upgrade’u systemu możemy dostać nowe funkcje. Tak stało się dokładnie w przypadku najnowszych silników Shimano EP8 i EP6, które dostały funkcję tzw. Race Mode, czyli wyścigową. My sprawdziliśmy w praktyce, jak łatwe jest tuningowanie takiego roweru i możemy z czystym sumieniem polecić je każdemu, bo dzięki temu dostajemy dwa w jednym. Rower, który mieliście do tej pory, plus maszynę wyścigową, która przypomina tę używaną w Pucharze Świata.
W naszym przypadku była to Orbea Rise SL, która sama w sobie już ma bardzo udane oprogramowanie firmowe, tzw. wersję RS – Rider Synergy. Nie zmienia to faktu, iż warto wypróbować także Race Tune.
Więcej mocy, więcej kontroli, zero wizyt w serwisie
Shimano jakiś czas temu – mogliście to przegapić – udostępniło wyczekiwany tryb Race Mode dla silnika EP801… jako bezprzewodową aktualizację OTA (over-the-air) przez aplikację E-TUBE. Nie musisz już jechać do serwisu – wystarczy telefon, aplikacja i 15 minut wolnego czasu.
Race Mode, czyli EP801 jak z Pucharu Świata
Nowy firmware nie jest zupełnie nowy – latem 2024 można go było wgrywać w serwisie, ale kto naprawdę odwiedza sklep rowerowy w środku sezonu tylko po to, by zyskać „trochę więcej”? Shimano wyciągnęło wnioski. Teraz każdy może samodzielnie podkręcić swój rower – i to za darmo. Cały zabieg został przygotowany tak, iż nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Bo jednocześnie przyznać trzeba, iż appka Shimano nie jest wybitnie przejrzysta – ma aż ZA DUŻO możliwości.
Co zmienia Race Tune?
Szybszy przyrost mocy w trybie Boost
EP801 przez cały czas generuje 600 W i 85 Nm, ale teraz robi to szybciej. Krzywa wspomagania jest bardziej agresywna – idealna, gdy trzeba natychmiast uzyskać pełną moc, np. przy stromym podjeździe, z zaskoczenia. Te krzywe ładnie są widoczne w appce – możecie to sprawdzić i zwizualizować sami.
Konfigurowalne odcięcie wspomagania przy maksymalnej prędkości
Do tej pory moc wygasała płynnie przy 25 km/h, dając naturalne wrażenia (szczególnie w słabszych trybach niż Boost). Teraz można wybrać, czy chcemy łagodne, średnie czy agresywne odcięcie. Dla ścigantów – opcja „full gaz” do samego limitu i nagłe cięcie, by wycisnąć z silnika ostatni wat.
Przedłużone podtrzymanie wspomagania (overrun)
Największa zmiana, zauważalna dopierowtedy, gdy przyzwyczaicie się do wykorzystania potencjału elektryków. Teraz, podobnie jak w konkurencyjnym Boschu CX Race, silnik Shimano może dalej „ciągnąć” przez sekundę po zatrzymaniu pedałowania – super na technicznych sekcjach, gdzie trzeba odpuścić korby, ale nie można stracić impetu. Do wyboru: Short (jak dotychczas), Medium i Long. Nowość: pedałowanie do tyłu już nie anuluje overrunu, jak to było w oryginalnej wersji ustawienia Boost. Dzięki temu można lepiej dawkować moc choćby na trudnych fragmentach i nie rezygnować z…. lekkiego akcentowania tylko jednym pedałem (chodzi o sytuację, gdy stoimy w równowadze, nie robimy pełnego obrotu korbą, ale tylko naciskamy o fragment obwodu).
Ulepszone AUTO SHIFT
Znane z wcześniejszej wersji ulepszenia Auto Shift – szybkie zmiany biegów przy mocnym hamowaniu i przyspieszaniu, lepsze dopasowanie przełożeń, tymczasowe zawieszenie autozmiany przy ręcznym zrzuceniu biegu (np. na zjeździe). Rozwiązanie testowane przez Micka Hannaha z Yeti-Shimano EP Racing. I przez nas oczywiście!
Generalnie, jeżeli tylko macie opcję spróbowania Autoshift, zróbcie to koniecznie. Warto się przełamać, by po okresie adaptacji zauważyć, jakie to daje możliwości.
Jednocześnie czekamy na taki update, który doda tę opcję także do silników i napędów gdzie nie było to dostępne seryjnie, np. z 12 z tyłu i Di2. Jak do tej pory działa tylko z Linkglide i 11 biegami z tyłu.
Jak zaktualizować?
Pobierz najnowszą wersję E-TUBEna Androida lub iOS. Połącz się z rowerem przez Bluetooth, uruchom aktualizację – gotowe. Całość zajmie około 15 minut, dzieje się automatycznie, trzeba tylko zadbać o jakość połączenia internetowego.
EP801 i EP600 – co dla kogo?
- EP801 – pełny Race Tune, z wszystkimi funkcjami.
- EP600 (EP601) – aktualizacja obejmuje m.in. konfigurowalne odcięcie i Auto Shift.
Shimano EP801 Race Tune to fajny, bezpłatny upgrade. Hasło „Zrób to sam” w praktycve – i to nam się podoba chyba najbardziej.