San Francisco: pasażerów z lotniska odbiorą autonomiczne taksówki

2 godzin temu

Waymo, firma należąca do Alphabet (spółki-matki Google), otrzymała zgodę na uruchomienie swojej usługi robotaxi na międzynarodowym lotnisku San Francisco (SFO). To przełomowy moment nie tylko dla samej firmy, ale i dla całej branży autonomicznego transportu. Jednak decyzja ta nie zapadła bez kontrowersji – lotnisko to jedno z najbardziej wymagających środowisk dla tego typu technologii.

Ryzyko i wahanie urzędników

Wdrożenie autonomicznych taksówek na lotnisku wiąże się ze znacznie większym ryzykiem i wyzwaniami operacyjnymi niż w standardowym środowisku miejskim. Lotniska, takie jak SFO, to złożone obszary o wysokim natężeniu ruchu, gdzie panują chaotyczne warunki, a pojazdy autonomiczne muszą współdziałać ze specjalistycznym sprzętem i pieszymi. Właśnie z tych powodów w 2023 roku urzędnicy lotniska w San Francisco odrzucili pierwotny wniosek Waymo. Urzędnicy, w tym lokalna straż pożarna i policja, obawiali się potencjalnego zakłócania działań ratunkowych przez pojazdy autonomiczne.

Dopiero w marcu 2025 Waymo uzyskało pozwolenie na cyfrowe mapowanie dróg wokół SFO, co było pierwszym krokiem w kierunku pełnej integracji z lotniskową infrastrukturą. Teraz firma otrzymała zielone światło na testowanie swoich pojazdów na „wyznaczonych drogach i terenach” – choć dokładne lokalizacje nie zostały ujawnione. Wiadomo jednak, iż początkowo odbiór i dowóz pasażerów będzie możliwy wyłącznie w strefie Kiss & Fly, oddalonej o krótki przejazd kolejką AirTrain od terminali.

Waymo w warunkach miejskich / foto. Waymo

Etapowe wdrożenie: Od testów do pełnej obsługi

Usługi Waymo na lotnisku w San Francisco będą wprowadzane w trzech, ściśle określonych fazach. Ta ostrożna strategia ma na celu stopniowe budowanie zaufania i demonstrację niezawodności technologii w tak wymagającym środowisku.

  • Faza pierwsza: Rozpoczną się testy z udziałem kierowcy bezpieczeństwa za kółkiem. Pozwoli to na udoskonalenie map i systemu percepcyjnego, bez ryzyka związanego z całkowicie autonomicznym działaniem w początkowej fazie.
  • Faza druga: Po pomyślnym przejściu testów, Waymo udostępni w pełni autonomiczną usługę robotaxi pracownikom firmy i wybranemu personelowi lotniska.
  • Faza trzecia: W ostatnim etapie usługa zostanie udostępniona publicznie. Klienci będą mogli zamawiać przejazdy do i z lotniska za pośrednictwem aplikacji Waymo.

Podpisując umowę z lotniskiem, Waymo zobowiązało się do przestrzegania rygorystycznych zasad bezpieczeństwa, regularnego raportowania oraz zapewnienia niezawodnej obsługi podróży.

Dyrektor SFO, Mike Nakornkhet, podkreślił, iż priorytetem lotniska jest „bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i niezawodność podróży”, a zatwierdzenie Waymo daje pasażerom „nową i innowacyjną opcję transportu”.

SFO dołącza do elitarnego grona

Zezwolenie w SFO jest strategicznym posunięciem, które umacnia pozycję Waymo jako lidera w branży. Firma dołącza do lotnisk, na których już świadczy swoje usługi. Waymo obsługuje już lotnisko Phoenix Sky Harbor, gdzie oferuje pełną, całodobową obsługę z dojazdem pod sam krawężnik terminala. Wcześniej, Międzynarodowe Lotnisko Mineta w San Jose (SJC) stało się pierwszym portem lotniczym w Kalifornii, które dało zielone światło dla operacji Waymo.

Wdrożenie w SJC rozpoczęło się od testów z udziałem pracowników i ma na celu uruchomienie pełnej usługi dla publiczności jeszcze w tym roku. SFO jest teraz drugim lotniskiem w Kalifornii, które dołączyło do tej listy. Testy na lotnisku w San Francisco mają rozpocząć się wkrótce. Sukces na tak strategicznym rynku jak San Francisco może posłużyć jako model do wdrożenia na innych lotniskach, torując drogę dla powszechnego wykorzystania autonomicznych taksówek w transporcie pasażerskim.

Źródła: pcmag.com

samochody autonomiczneWaymo
Idź do oryginalnego materiału