Druk 3D zdobywa coraz większą popularność w przemyśle motoryzacyjnym, rewolucjonizując sposób, w jaki tworzone są części samochodowe. Technologia ta pozwala na szybkie prototypowanie, skracając czas wprowadzania nowych rozwiązań na rynek i produkcję krótkoseryjną, redukując koszty. W tym artykule przyjrzymy się wpływowi druku 3D na branżę motoryzacyjną oraz możliwościom, które zapewnia ta technologia.
Ułatwione prototypowanie
Aktualnie branża motoryzacyjna głównie korzysta z technologii druku 3D w celu prototypowania części samochodowych. Zaletami prototypowania przy pomocy tej technologii jest przede wszystkim elastyczność w tworzeniu i dopasowywaniu części oraz krótki czas produkcji.
Druk 3D pozwala na błyskawiczne tworzenie prototypów i weryfikację koncepcji, bez konieczności tworzenia kosztownych form używanych w innych technologiach. Inżynierowie mogą w łatwy sposób wprowadzać zmiany w projekcie. o ile konieczna jest zmiana parametrów lub modyfikacja wyglądu wydruku wystarczy odpowiednio dostosować obiekt w przeznaczonym do tego programie i wydrukować część ponownie. Czas wydruku zależy od wielu czynników, takich jak: wielkość części, wypełnienie i zastosowane materiały, natomiast zwykle nie przekracza kilkunastu godzin. Dzięki ekspresowym tempie produkcji możliwe jest przetestowanie wielu konfiguracji danego elementu w krótkim czasie, co znacznie optymalizuje czas potrzebny na opracowanie nowego modelu samochodu.
Zastosowanie druku 3D w produkcji małoseryjnej
Produkcja małoseryjna z zastosowaniem technologii druku 3D jest korzystnym rozwiązaniem dla firm, które produkują części o niskiej rotacji lub dla rynku pojazdów zabytkowych. Tworzenie form często stosowanych w innych technologiach zajmuje dużo czasu oraz jest bardzo kosztowne – szczególnie o ile konieczne jest wyprodukowanie jedynie pojedynczego elementu. Przy pomocy technologii addytywnej unikatowy element znajdzie się w magazynie dużo szybciej, a jego produkcja będzie kosztować mniej.
Technologia przyrostowa umożliwia również indywidualizację elementów samochodów. Właściciele pojazdów, dzięki druku 3D mogą ekonomicznie dostosować auta do swoich gustów oraz potrzeb. Na rynku jest bardzo duży wybór materiałów, każdy z nich posiada inne adekwatności i zalety. Do personalizacji pojazdów w szczególności używane są materiały elastyczne, gumowe, twarde, niepalne oraz odporne na wysokie temperatury. Najczęściej dostępne są w praktycznie wszystkich kolorach tęczy i nie tylko. Coraz częściej spotyka się filamenty przypominające metale, drewno oraz transparentne. Elementy drukowane w celach personalizacji pojazdu to np. gałki do zmiany biegów, organizery, uchwyty oraz haczyki.
Pojazdy wydrukowane na drukarce 3D
Technologia addytywna od momentu jej powstania rozwija się niezwykle dynamicznie. W ostatnich latach dzięki druku 3D powstają już nie tylko części do samochodów, ale również stworzone w większości dzięki drukarkom 3D auta! Poniżej znajdują się dwa naszym zdaniem najbardziej interesujące przykłady takich pojazdów.
Urbee
Urbee przedstawiony został przez firmę Kor Ecologic w 2011 r.Samochód ten jest pierwszym pojazdem, który w dużym stopniu powstał przy pomocy drukarki 3D. Wydrukowana została cała karoseria samochodu oraz wszystkie szyby. Jest to samochód dwuosobowy, hybrydowy, poruszający się jedynie na trzech kołach. Charakteryzuje go wyjątkowa lekkość – jego całkowita masa wynosi około 544 kg. Design pojazdu jest bardzo futurystyczny, co świetnie pasuje do koncepcji wydrukowanego samochodu.

H3: Blade
Model samochodu Blade firmy Divergent Microfactories ogromnie zaskoczył fanów nowych technologii i motoryzacji. W tym pojeździe to podwozie zostało stworzone przy pomocy drukarki 3D. Filamenty, które posłużyły do jego produkcji były lekkie i zarazem bardzo trwałe – wzbogacone zostały włóknem węglowym oraz aluminium. Dzięki zastosowaniu tak kilka ważących materiałów całkowita masa pojazdu wynosi 635 kg oraz (jak podaje producent) samochód potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/godz. w równe 2 sekundy. Podobny wynik osiągają niektóre modele Lamborghini oraz Ferrari.

H2: Przyszłość druku 3D w przemyśle motoryzacyjnym
Wraz z rozwojem technologii druku 3D przyszłość branży motoryzacyjnej wydaje się jaśniejsza niż kiedykolwiek.
Firma UBOT Technologies znajdująca się na południu Polski, w Krakowie wyprodukowała spoiler do Mercedesa na drukarce UBOT P440. Wydrukowany został w trzech częściach z materiału ABS. Elementy spoilera zostały dokładnie ze sobą połączone (sklejone), wyszlifowane, a następnie poddane procesowi lakierowania w kolorze czarny mat.

Drukarki UBOT Technologies korzystają z technologii druku 3D FFF, która ma ogromny potencjał zrewolucjonizować sposób, w jaki projektowane, produkowane i serwisowane są samochody. Dodatkowo, drukarki UBOT dzięki dyszy, która rozgrzewa się choćby do 400 stopni są w stanie drukować z każdego materiału dostępnego na rynku.