Recenzja lampka Lezyne KTV PRO+ Ai ALERT REAR

magazynbike.pl 3 miesięcy temu

Nazwa tej lampki jest przydługa i skomplikowana, ale najistotniejszy jej element rozpoznać łatwo, to jakże modne w tej chwili AI. Co sztuczna inteligencja = Artificial intelligence, robi w oświetleniu rowerowym spytacie? W sprytnej sztuce Lezyne – i ten epitet to tu nie przesada – reguluje natężenie światła, sygnalizując błyskami hamowanie. Sprawdziliśmy, iż tym razem Ai nie ma się czego bać!

LEZYNE KTV PRO+ Ai ALERT REAR
LEZYNE STRIP DRIVE+ PAIR

Dostaliśmy do testów od polskiego dystrybutora Lezyne jeden z nowych modeli Ai Alert oraz klasyczny już zestaw Strip Drive+ Pair, w myśl założenia, iż dobrze widocznych świateł nigdy mało. Na tzw. pierwszy ogień wzięliśmy sztukę KTV PRO+ Ai ALERT REAR, zaintrygowani tę sztuczną inteligencją. Od razu wrzucając ją na głęboką wodę wyścigów ultra – była to podstawowa lampka z tyłupodczas jesiennej Watahy, gdzie Justyna tzw. longiem, czyli bez przerwy, przejechała najdłuższy dystans 450 km.

Powód wyboru był prosty – do 20 godzin pracy w podstawowym trybie nocnym FEMTO (5 lumenów), lub 18 godzin gdy moc wzrośnie do 25 lumenów. Start w weekend, gdy zmieniono czas na zimowy, mimo wszystko oznaczał, iż stale działające światło – minimum 12 godzin – to konieczność. Justyna zabrała na wszelki wypadek drugie, ale okazało się niepotrzebne.

Cały trick, poza wystarczającą wielkością baterii, która ma tu pojemność 400 mAh, polega tu na tym, iż przy hamowaniu lampka świeci mocniej, dokładnie tak jak w samochodzie, który zwalnia. Tym samym dodatkowo ostrzega innych uczestników ruchu także wtedy, gdy ustawimy najbardziej oszczędny tryb wykorzystania energii. Tych kilka błysków ma moc 150 lumenów (według specyfikacji) i trudno je przegapić. choćby w dzień! Bo model ma też tryb jazdy dziennej, podbijany mruganiem, gdy hamowanie następuje.

Oczywiście powstaje pytanie, na czym to AI polega? Lezyne podaje, iż wykorzystano uczenie maszynowe na podstawie bazy danych rzeczywistych sytuacji drogowych.. Tym samym lampka „wie”, kiedy hamujemy – w domyśle prawdopodobnie posiada też w środku czujnik przyspieszenia wzbogacony o odpowiedni procesor i algorytm. Obawiających się śledzenia uspokajam – to oprogramowanie zaimplementowano na etapie produkcji, lampka nie zbiera żadnych danych w czasie jazdy i nie uczy się naszego stylu prowadzenia dodatkowo (co można sobie wyobrazić i byłoby wykonalne).

Poza tym użycie KTV PRO+ Ai ALERT REAR jest elementarnie proste. Na dole, pod gumą jest wejście USB, które służy do ładowania. Sama guma siedzi bardzo ciasno, zapewniając szczelność – dzięki temu lampka spełnia standard IPX7. Do sztycy lampkę montujemy dzięki dużej gumy służącej za obejmę, w zestawie jest też podkładka-adapter do sztyc aerodynamicznych, czyli ściętych z z tyłu, a nie okrągłych. Uwaga – ten adapter, czyli kawałek gumy, łatwo zgubić, szkoda, iż nie pomyślano o jakiejś formie zatrzasku czy wsuwania w samą obudowę lampki.

Ładowanie jest elementarnie proste – o ile tylko końcówka mieści się w ładowarce, a choćby porcie PC. Lampka jest dość duża, więc nie zawsze jest to możliwe.

Reasumując – lampka to udany model, który podnosi stopień bezpieczeństwa dzięki sygnalizacji hamowania, do wykorzystania do jazyd w nocy, jak i światło dzienne. W dodatku ma atrakcyjną cenę, bo w sieci kosztuje ok. 130 złotych. Polecamy z czystym sumieniem. Dla zainteresowanych dodam tylko, iż w kolekcji Lezyne są jeszcze dwa modele wykorzystujące tę samą technologię AI – SADDLE Ai ALERT 250 REAR i KTV PRO+ Ai ALERT REAR (obydwie są znacząco droższe).

Lezyne Strip Drive+ Pair

Parę jak na obrazku powyżej tylko sprawdziliśmy, bez dłuższego testu, bo to model, który ma w sobie dobrze znane rozwiązania. Jego podstawa to bardzo jasne diody LED, co sprawia, iż lampki Strip Drive+ doskonale nadają się do jazdy przez okrągły rok, także w dzień. Fakt, iż łatwo się je mocuje na gumkach sprawia, iż to mocny kandydat na światła „przechodnie”, które mocujecie do roweru, jaki akurat używacie. Para kosztuje w sieci ok. 300 zł.

Podstawowe dane techniczne ze strony producenta

  • 7 połączonych trybów – solid / flash
  • Optyka szerokokątna: 270° widoczności
  • Bardzo mocny tryb Daytime Flash
  • Wodoodporne ładowanie USB-C (kabel nie jest dołączony).
  • Lekka i trwała konstrukcja współformowana
  • Rygorystycznie przetestowane zgodnie ze standardami wodoodporności IPX7
  • Szczegółowe czasy pracy lampek na danych trybach w tabelce w zdjęciach

Przednie światło – Strip+ Drive:

  • Maksymalnie 700 lumenów / 75-godzinny maksymalny czas pracy
  • Zawiera wszechstronny pasek montażowy z gumy silikonowej.
  • Pojemność baterii 520 mAh

Tylne światło – Strip Drive 300+:

  • Maksymalna moc wyjściowa 300 lumenów / 80-godzinny czas pracy
  • Kompatybilny z sztycą Aero i okrągłą
  • Pojemność baterii 1400 mAh

Dodatkowe informacje:

  • Materiał: Compasite
  • Ładowanie: USB-C
  • Waga: 78 g + 71 g – możliwe odchylenia

Strona Lezyne – ride.lezyne.com

Lampki w ramach płatnej współpracy dostarczyła firma aspire.eu, polski dystrybutor marki Lezyne.

Idź do oryginalnego materiału