
Apple w systemie iOS 26 przez cały czas pozwala sortować wiadomości w aplikacji Poczta na kategorie. Przejdźmy szczegółowo przez to, jak działa ta funkcja, jakie ma wady i jak przywrócić stary, chronologiczny widok listy.
Chociaż cała uwaga skupia się na nowościach z iOS 26, takich jak wygląd Liquid Glass czy funkcje AI, jedna z istotniejszych zmian w aplikacji Poczta została wprowadzona już wcześniej. Mowa o Kategoriach – funkcji, która automatycznie sortuje przychodzące wiadomości, próbując naśladować rozwiązania znane choćby z Gmaila.
Celem Apple jest uporządkowanie skrzynek odbiorczych, które często toną w zalewie newsletterów, powiadomień i ofert marketingowych. W praktyce jednak rozwiązanie to ma swoje wady i nie każdemu przypadło do gustu, a jego logika bywa frustrująca.
Dowiedz się więcej o systemie iOS 26:
Na szczęście, jeżeli nie podoba ci się, jak Poczta zarządza twoimi mailami, możesz łatwo przywrócić klasyczny widok. Wyjaśniam szczegółowo, jak działają Kategorie, na jakie problemy można się natknąć i jak odzyskać pełną kontrolę nad swoją skrzynką odbiorczą. Ale najpierw jedno ważne ogłoszenie:
Poczta w iOS 26 z Liquid Glass
Wraz z nadejściem iOS 26 sama aplikacja Poczta również przechodzi wizualną metamorfozę. Podobnie jak reszta systemu, otrzymuje ona nowy wygląd w stylu Liquid Glass.
Oznacza to, iż interfejs staje się bardziej przezroczysty, a elementy takie jak pasek narzędzi czy tło listy wiadomości mogą subtelnie odbijać kolory tapety, nadając całości bardziej spójny i nowoczesny charakter.
Choć funkcja Kategorii jest starsza, jej wygląd w nowym systemie zostanie odświeżony, by pasować do reszty interfejsu. Ale co z tym całym grupowaniem?
iOS 26 kontynuuje selekcję na kategorie w Poczcie
System automatycznie filtruje przychodzące wiadomości do jednej z czterech głównych kategorii, które mają za zadanie oddzielić ważne wiadomości od tych mniej istotnych.
1. Główne (Primary)

Tutaj, w teorii, mają trafiać „najważniejsze wiadomości”. W praktyce jest to kategoria zbiorcza na maile od osób z twojej listy kontaktów, ale też na przykład na odpowiedzi z biur obsługi klienta czy informacje o zwrotach. Algorytm stara się umieszczać tu wszystko, co uzna za osobistą lub pilną korespondencję.
2. Transakcje (Transactions)

To prawdopodobnie najbardziej użyteczna i najlepiej działająca kategoria. Wpadają do niej wszystkie potwierdzenia zamówień, faktury, paragony, informacje o wysyłce paczek i statusie dostaw. Dzięki temu łatwo można odnaleźć dowód zakupu czy śledzić przesyłkę bez przekopywania się przez inne maile.
3. Uaktualnienia (Updates)

To szufladka na wszelkiego rodzaju powiadomienia i subskrypcje, które nie są ofertami handlowymi. Znajdziesz tu newslettery, na które się zapisałeś, powiadomienia z mediów społecznościowych, forów internetowych i innych serwisów.
4. Promocje (Promotions)

Jak sama nazwa wskazuje, to miejsce na wszelkie oferty specjalne, zniżki, kupony rabatowe i maile marketingowe od firm, które próbują ci coś sprzedać.
Zarządzanie i problemy z kategoryzacją
Tu pojawia się największy problem, który ilustruje wadliwą logikę rozwiązania Apple. Wyobraźmy sobie sytuację: otrzymujesz ważnego maila od dostawcy usług internetowych, dotyczącego zmiany w regulaminie lub awarii. System błędnie klasyfikuje go jako Uaktualnienie lub Promocję. Aby nie przegapić tej kluczowej informacji, przenosisz ją manualnie do kategorii Główne.
Niestety, ta decyzja sprawi, iż wszystkie przyszłe wiadomości od tego samego nadawcy (czyli od dostawcy internetu) będą trafiać do kategorii Główne. Oznacza to, iż kolejne faktury, a także oferty marketingowe dotyczące nowych pakietów, również zaśmiecą ci główną skrzynkę.
Co gorsza, tej decyzji nie da się łatwo cofnąć. I chociaż Apple miał szansę na poprawienie tego – nie udało się to. Podobne problemy trapią Gmaila, więc tutaj firma z Cupertino po prostu dorównuje największemu rywalowi.
Jak wyłączyć Kategorie i wrócić do starego widoku?
Jeśli automatyczne sortowanie bardziej ci przeszkadza, niż pomaga, możesz na szczęście odzyskać kontrolę nad swoją skrzynką. Masz dwie możliwości:
Opcja 1: Całkowity powrót do klasyki (Widok listy)
To rozwiązanie całkowicie wyłącza sortowanie na kategorie.
- Otwórz aplikację Poczta.
- Stuknij w ikonę trzech kropek (…) w prawym górnym rogu ekranu.
- Wybierz opcję Widok listy (List View).

Twoja skrzynka odbiorcza natychmiast wróci do klasycznego, chronologicznego układu, w którym wszystkie maile wyświetlane są jeden pod drugim, w kolejności ich otrzymania.
Opcja 2: Kompromis (Wszystkie wiadomości)
Jeśli chcesz zachować łatwy dostęp do kategorii, ale jednocześnie widzieć wszystkie maile w jednym miejscu, możesz skorzystać z ukrytej opcji.
- W widoku kategorii przesuń palcem pasek z nazwami (Główne, Transakcje itd.) w lewo.
- Odsłonisz w ten sposób ukrytą po prawej stronie zakładkę Wszystkie.
Po jej wybraniu przez cały czas będziesz widzieć kategorie na górze, ale poniżej wyświetli się jedna, chronologiczna lista wszystkich maili.

I ty już masz to w komórce
Funkcja Kategorii jest integralną częścią systemu operacyjnego od iOS-a 18.2 i nie opiera się na przetwarzaniu językowym w ramach Apple Intelligence. Oznacza to, iż jest ona w pełni dostępna dla polskich użytkowników – i jest 99 proc. szansy, iż masz już tę funkcję na swoim telefonie. Teraz w systemie opatrzonym cyferkami 26 będzie po prostu ładniejsza.
Czy warto z niej korzystać? To zależy. Dla osób, które otrzymują setki maili dziennie, automatyczne sortowanie może być pomocne w szybkim oddzieleniu spamu marketingowego od ważnych transakcji. Jednak dla większości użytkowników jej niedoskonała logika i problemy z ręczną kategoryzacją mogą być irytujące. Najważniejsze jest to, iż Apple daje wybór i pozwala w prosty sposób wrócić do klasycznego widoku.