YT Industries to marka, która do tej pory kojarzona była głównie z rowerami górskimi, ale wkroczyła na rynek gravelowy z modelem Szepter. I jak można się było spodziewać – zrobiła to na własnych warunkach. To rower, który łączy cechy szosówek, MTB i graveli, tworząc maszynę nieoczywistą i skierowaną do specyficznej grupy użytkowników. Czy to przyszłość graveli, czy raczej niszowy eksperyment?
Design i nietypowe rozwiązania
YT Szepter to gravel od firmy, która nie produkuje graveli – i to czuć w każdym detalu. Rama wygląda jak szosówka aero, ale ma amortyzowany przód i regulowaną sztycę – zestaw bardziej pasujący do rowerów MTB. Zanim na rowerze jeździłem, miałem okazję porozmawiać z ludźmi z YT na temat całej koncepcji. Wiadomo – najpierw teoria, a potem praktyka! Zdjęcia z prezentacji w Massa Marittima widzicie obok. Jak to się przekłada na sam rower?
Błotniki – bardziej designerski dodatek niż funkcjonalna ochrona przed błotem. Nadają rowerowi unikalny wygląd, co dla wielu osób jeżdżących na gravelach ma znaczenie.
Geometria inspirowana MTB – wydłużona rama i krótki mostek to ukłon w stronę rowerów górskich, co poprawia stabilność na zjazdach.
Szersze niż standardowe opony (42 mm) – w modelu Core 4 są to WTB Resolute z agresywnym bieżnikiem.
Większa tarcza hamulcowa z przodu (180 mm) – co zapewnia lepszą kontrolę na zjazdach.
Cała koncepcja tego roweru wykracza poza standardowy gravel i tworzy coś na kształt monstercrossa – roweru MTB z barankiem.
Dla kogo jest YT Szepter?
Nie jest to rower dla wszystkich, czego sama firma nie ukrywa. YT Szepter to sprzęt dla osób, które:
- Mają doświadczenie w MTB i chcą spróbować gravela, ale bez rezygnacji z terenowych adekwatności.
- Cenią komfort – amortyzator i wysoka przednia część roweru sprawiają, iż siedzi się wygodniej niż na klasycznych gravelach.
- Nie zależy im na aerodynamice i prędkości na asfalcie – kształt ramy jest wizualny, nie funkcjonalny pod względem aero.
- Lubią eksplorację i dłuższe wyprawy w trudniejszym terenie.
Potwierdzam! To bardziej maszyna na szutry, leśne ścieżki i techniczne singletracki niż na szybkie przejazdy po utwardzonych drogach. jeżeli szukasz rasowego ścigacza, są lepsze opcje. Przetestowałem to jeżdżąc także po szosie – więc ty już nie musisz. Jednocześnie jeździłem na rowerze tylko jeden dzień, choć po bardzo różnych nawierzchniach, jak i w terenie, więc trudno traktować ten tekst jako pełnokrwisty test. Tym niemniej nakręcone kilometry pozwalają podzielić się pierwszymi wrażeniami.
Geometria – jak ma działać?
Inspiracja MTB w geometrii Szeptera jest wyraźna, ale czy sprawdza się w praktyce? Oto założenia:
- Długi rozstaw kół (1076 mm dla rozmiaru M) – stabilność na zjazdach
- Krótki mostek i wysoka główka ramy – daje komfortową pozycję i lepszą kontrolę w terenie
- Kąt główki 70° – lekko wypłaszczony widelec poprawia stabilność, choć nie jest to ekstremalna wartość
- Krótkie widełki tylne (425 mm) – co nadaje zwrotności
Ciekawostką jest również nietypowe dobranie rozmiarów. Według tabeli YT, przy moim wzroście 169 cm, pasował mi rozmiar M (dla 164–175 cm). Choć normalnie jeżdżę na gravelach w rozmiarze S, tutaj okazało się, iż faktycznie M była trafnym wyborem. To oznacza, iż YT dobrze przemyślało geometrię, a rozmiarówka działa zgodnie z założeniami.
Trzy wersje – którą wybrać?
YT Szepter jest dostępny w trzech wersjach:
Core 4 – topowa konfiguracja (3999 €) – to mój, testowany rower
- Karbonowa rama
- RockShox Rudy Ultimate XPLR (amortyzator)
- SRAM Force XPLR (napęd 1×12, 38T z przodu, 10-44T z tyłu)
- Regulowana sztyca RockShox Reverb
- Koła WTB Proterra Lite i opony WTB Resolute
- Waga: około 9,9 kg
Core 3 – wersja pośrednia (2949 €)
- Karbonowa rama
- RockShox Rudy XPLR
- SRAM Rival XPLR (napęd)
- Brak regulowanej sztycy
Core 2 – budżetowa opcja (1999 €)
- Karbonowa rama
- Suntour GVX32 (tańszy amortyzator)
- Shimano GRX 1×12 (kaseta 10-51 z)
- Brak regulowanej sztycy
Cena 1999 € za karbonową ramę, amortyzator i napęd GRX to prawdziwa okazja – trudno znaleźć taką specyfikację w tej kategorii cenowej.
YT Szepter w terenie – MTB z barankiem?
Testując YT Szepter w Massa Marittima (Toskania), odwiedziłem trasę The Canyon – techniczny szlak w wąwozie, na który normalnie zabiera się rowery MTB. Jak poradził sobie Szepter? Dodam, iż samą trasę wcześniej odwiedzałem kilkukrotnie na różnych rowerach – za pierwszym razem naszym przewodnikiem był sam Nino Schurter!
Rower świetnie radzi sobie w trudniejszym terenie, jeżeli będziemy mierzyć jego „wyboistość” w gravelowej skali – to rower stworzony do agresywnej jazdy. Tyle tylko, że… wolałbym tu wersję Core 2 ze względu na przełożenia, bo Sram XPLR oznacza tryb 10-44, a to choćby z zębatką 38 z przodu przez cały czas twardo (za twardo) pod górę. Tym samym według mnie lepiej sprawdziłoby się tu użycie napędu typu mullet, z przerzutką i trybem Eagle Srama z tyłu – jeżeli już zostajemy przy grupach bezprzewodowych AXS Amerykanów.
Amortyzator i szerokie opony poprawiają komfort – duży plus na kamienistych odcinkach. Tu nic dodać nic ująć. jeżeli już w terenie, po poproszę opony z bieżnikiem, który działa jak tu! Amortyzator to oczywista oczywistość jak mówią klasycy.
Krótki mostek i stabilna geometria pomagają na zjazdach – sprawia, iż łatwiej opanować rower w trudniejszych warunkach. Wysoka główka to także lepszy komfort, ale nie oszukujmy się, na prostej kierownicy zjeżdża się lepiej! Przesunięcie środka ciężkości ułatwia sztyca regulowana. I szczerze mówiąc to ona odgrywała nie mniejszą rolę niż sam amortyzator.
Wniosek? Jazda na Szepterze w terenie bardziej przypominała MTB z barankiem niż klasyczny gravel. To konstrukcja stworzona dla osób, które chcą eksplorować szutry i techniczne trasy, a nie ścigać się na gładkich drogach.
Podsumowanie – czy warto?
YT Szepter to rower dla specyficznego odbiorcy:
TAK, jeśli…
- Lubisz jazdę w terenie i szukasz komfortowego gravela inspirowanego MTB.
- Chcesz mieć amortyzację i regulowaną sztycę.
- Cenisz unikalny design i nietuzinkowe rozwiązania.
- Szukasz świetnej relacji ceny do specyfikacji.
NIE, jeśli…
- Oczekujesz gravela aerodynamicznego i szybkiego na szosie.
- Wolisz lekką i minimalistyczną konstrukcję.
- Nie zależy Ci na amortyzacji w gravelu.
YT Industries stworzyło rower na styku gravela i MTB – monstercrossa, który bardziej przypomina rower górski z barankiem niż klasycznego ścigacza na szutry. jeżeli szukasz sprzętu do trudniejszego terenu i nie boisz się nowoczesnych koncepcji, Szepter może być idealnym wyborem. A jeżeli chcesz po prostu szybki gravel do jazdy po asfaltowych drogach i lekkich szutrach – lepiej poszukać gdzie indziej.
Za to zupełnie nieoczekiwanie może sprawdzić się w bikepackingu, gdzie komforotowe rozwiązania tylko pomagają. Główny trójkąt zostawia dużo miejsca na torby, rower też ma sporo mocowań na „przydasie” w głównym trójkącie ramy. A co z tyłu? Np. Tailfin z bagażnikiem, albo tobołek na sztycę. Różne wypady w przeszłości, jakie mam za sobą, pokazują, iż amortyzacja z bagażem działa zwykle jeszcze lepiej!
Info: yt-industries.com/products/bikes/szepter
To także może cię zainteresować – więcej na temat testów w Massa Marittima!