Pierwsza jazda YT Szepter – gravel, który zmienia zasady gry?

magazynbike.pl 1 dzień temu

YT Industries to marka, która do tej pory kojarzona była głównie z rowerami górskimi, ale wkroczyła na rynek gravelowy z modelem Szepter. I jak można się było spodziewać – zrobiła to na własnych warunkach. To rower, który łączy cechy szosówek, MTB i graveli, tworząc maszynę nieoczywistą i skierowaną do specyficznej grupy użytkowników. Czy to przyszłość graveli, czy raczej niszowy eksperyment?

Design i nietypowe rozwiązania

YT Szepter to gravel od firmy, która nie produkuje graveli – i to czuć w każdym detalu. Rama wygląda jak szosówka aero, ale ma amortyzowany przód i regulowaną sztycę – zestaw bardziej pasujący do rowerów MTB. Zanim na rowerze jeździłem, miałem okazję porozmawiać z ludźmi z YT na temat całej koncepcji. Wiadomo – najpierw teoria, a potem praktyka! Zdjęcia z prezentacji w Massa Marittima widzicie obok. Jak to się przekłada na sam rower?

Błotniki – bardziej designerski dodatek niż funkcjonalna ochrona przed błotem. Nadają rowerowi unikalny wygląd, co dla wielu osób jeżdżących na gravelach ma znaczenie.

Geometria inspirowana MTB – wydłużona rama i krótki mostek to ukłon w stronę rowerów górskich, co poprawia stabilność na zjazdach.

Szersze niż standardowe opony (42 mm) – w modelu Core 4 są to WTB Resolute z agresywnym bieżnikiem.

Większa tarcza hamulcowa z przodu (180 mm) – co zapewnia lepszą kontrolę na zjazdach.

Cała koncepcja tego roweru wykracza poza standardowy gravel i tworzy coś na kształt monstercrossa – roweru MTB z barankiem.

Dla kogo jest YT Szepter?

Nie jest to rower dla wszystkich, czego sama firma nie ukrywa. YT Szepter to sprzęt dla osób, które:

  • Mają doświadczenie w MTB i chcą spróbować gravela, ale bez rezygnacji z terenowych adekwatności.
  • Cenią komfort – amortyzator i wysoka przednia część roweru sprawiają, iż siedzi się wygodniej niż na klasycznych gravelach.
  • Nie zależy im na aerodynamice i prędkości na asfalcie – kształt ramy jest wizualny, nie funkcjonalny pod względem aero.
  • Lubią eksplorację i dłuższe wyprawy w trudniejszym terenie.

Potwierdzam! To bardziej maszyna na szutry, leśne ścieżki i techniczne singletracki niż na szybkie przejazdy po utwardzonych drogach. jeżeli szukasz rasowego ścigacza, są lepsze opcje. Przetestowałem to jeżdżąc także po szosie – więc ty już nie musisz. Jednocześnie jeździłem na rowerze tylko jeden dzień, choć po bardzo różnych nawierzchniach, jak i w terenie, więc trudno traktować ten tekst jako pełnokrwisty test. Tym niemniej nakręcone kilometry pozwalają podzielić się pierwszymi wrażeniami.

Geometria – jak ma działać?

Inspiracja MTB w geometrii Szeptera jest wyraźna, ale czy sprawdza się w praktyce? Oto założenia:

  • Długi rozstaw kół (1076 mm dla rozmiaru M) – stabilność na zjazdach
  • Krótki mostek i wysoka główka ramy – daje komfortową pozycję i lepszą kontrolę w terenie
  • Kąt główki 70° – lekko wypłaszczony widelec poprawia stabilność, choć nie jest to ekstremalna wartość
  • Krótkie widełki tylne (425 mm) – co nadaje zwrotności

Ciekawostką jest również nietypowe dobranie rozmiarów. Według tabeli YT, przy moim wzroście 169 cm, pasował mi rozmiar M (dla 164–175 cm). Choć normalnie jeżdżę na gravelach w rozmiarze S, tutaj okazało się, iż faktycznie M była trafnym wyborem. To oznacza, iż YT dobrze przemyślało geometrię, a rozmiarówka działa zgodnie z założeniami.

Trzy wersje – którą wybrać?

YT Szepter jest dostępny w trzech wersjach:

Core 4 – topowa konfiguracja (3999 €) – to mój, testowany rower

  • Karbonowa rama
  • RockShox Rudy Ultimate XPLR (amortyzator)
  • SRAM Force XPLR (napęd 1×12, 38T z przodu, 10-44T z tyłu)
  • Regulowana sztyca RockShox Reverb
  • Koła WTB Proterra Lite i opony WTB Resolute
  • Waga: około 9,9 kg

Core 3 – wersja pośrednia (2949 €)

  • Karbonowa rama
  • RockShox Rudy XPLR
  • SRAM Rival XPLR (napęd)
  • Brak regulowanej sztycy

Core 2 – budżetowa opcja (1999 €)

  • Karbonowa rama
  • Suntour GVX32 (tańszy amortyzator)
  • Shimano GRX 1×12 (kaseta 10-51 z)
  • Brak regulowanej sztycy

Cena 1999 € za karbonową ramę, amortyzator i napęd GRX to prawdziwa okazja – trudno znaleźć taką specyfikację w tej kategorii cenowej.

YT Szepter w terenie – MTB z barankiem?

Testując YT Szepter w Massa Marittima (Toskania), odwiedziłem trasę The Canyon – techniczny szlak w wąwozie, na który normalnie zabiera się rowery MTB. Jak poradził sobie Szepter? Dodam, iż samą trasę wcześniej odwiedzałem kilkukrotnie na różnych rowerach – za pierwszym razem naszym przewodnikiem był sam Nino Schurter!

Rower świetnie radzi sobie w trudniejszym terenie, jeżeli będziemy mierzyć jego „wyboistość” w gravelowej skali – to rower stworzony do agresywnej jazdy. Tyle tylko, że… wolałbym tu wersję Core 2 ze względu na przełożenia, bo Sram XPLR oznacza tryb 10-44, a to choćby z zębatką 38 z przodu przez cały czas twardo (za twardo) pod górę. Tym samym według mnie lepiej sprawdziłoby się tu użycie napędu typu mullet, z przerzutką i trybem Eagle Srama z tyłu – jeżeli już zostajemy przy grupach bezprzewodowych AXS Amerykanów.

Amortyzator i szerokie opony poprawiają komfort – duży plus na kamienistych odcinkach. Tu nic dodać nic ująć. jeżeli już w terenie, po poproszę opony z bieżnikiem, który działa jak tu! Amortyzator to oczywista oczywistość jak mówią klasycy.

Cory Benson w akcji na Szpterze, to on jest także autorem zdjęć powyżej

Krótki mostek i stabilna geometria pomagają na zjazdach – sprawia, iż łatwiej opanować rower w trudniejszych warunkach. Wysoka główka to także lepszy komfort, ale nie oszukujmy się, na prostej kierownicy zjeżdża się lepiej! Przesunięcie środka ciężkości ułatwia sztyca regulowana. I szczerze mówiąc to ona odgrywała nie mniejszą rolę niż sam amortyzator.

Cory Benson (bikerumor.com) i ja, złapani w drodze do Kanionu

Wniosek? Jazda na Szepterze w terenie bardziej przypominała MTB z barankiem niż klasyczny gravel. To konstrukcja stworzona dla osób, które chcą eksplorować szutry i techniczne trasy, a nie ścigać się na gładkich drogach.

Podsumowanie – czy warto?

YT Szepter to rower dla specyficznego odbiorcy:

TAK, jeśli…

  • Lubisz jazdę w terenie i szukasz komfortowego gravela inspirowanego MTB.
  • Chcesz mieć amortyzację i regulowaną sztycę.
  • Cenisz unikalny design i nietuzinkowe rozwiązania.
  • Szukasz świetnej relacji ceny do specyfikacji.

NIE, jeśli…

  • Oczekujesz gravela aerodynamicznego i szybkiego na szosie.
  • Wolisz lekką i minimalistyczną konstrukcję.
  • Nie zależy Ci na amortyzacji w gravelu.

YT Industries stworzyło rower na styku gravela i MTB – monstercrossa, który bardziej przypomina rower górski z barankiem niż klasycznego ścigacza na szutry. jeżeli szukasz sprzętu do trudniejszego terenu i nie boisz się nowoczesnych koncepcji, Szepter może być idealnym wyborem. A jeżeli chcesz po prostu szybki gravel do jazdy po asfaltowych drogach i lekkich szutrach – lepiej poszukać gdzie indziej.

Za to zupełnie nieoczekiwanie może sprawdzić się w bikepackingu, gdzie komforotowe rozwiązania tylko pomagają. Główny trójkąt zostawia dużo miejsca na torby, rower też ma sporo mocowań na „przydasie” w głównym trójkącie ramy. A co z tyłu? Np. Tailfin z bagażnikiem, albo tobołek na sztycę. Różne wypady w przeszłości, jakie mam za sobą, pokazują, iż amortyzacja z bagażem działa zwykle jeszcze lepiej!

Info: yt-industries.com/products/bikes/szepter

To także może cię zainteresować – więcej na temat testów w Massa Marittima!

MTB Connection Winter 2022 albo praca w mediach od zaplecza
Idź do oryginalnego materiału