PayPal zwróci Polakom pieniądze z rekompensatą. Dostaniesz?

3 dni temu

PayPal to popularna platforma płatności online, umożliwiająca szybkie i bezpieczne przesyłanie pieniędzy oraz płatności za zakupy w Internecie. Działa jako pośrednik między kontem bankowym a odbiorcą, eliminując potrzebę podawania danych karty przy każdej transakcji. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) wydawał właśnie dwie decyzje zobowiązujące wobec PayPal. Zawkestionowano w nich praktyki mające krzywdzić konsumentów. PayPal zwróci Polakom pieniądze i wypłaci rekompensaty, gdy decyzje się uprawomocnią.

UOKiK punktuje PayPal

Kością niezgodny pomiędzy PayPal i konsumentami stała się wprowadzona w 2020 roku opłata za brak aktywności. Firma PayPal Europe wprowadziła klauzulę modyfikacyjną jednostronnie, nie informując o tym zdaniem UOKiK konsumentów w odpowiedni sposób. Decyzją UOKiK dwie klauzule uznano za abuzywne.

Prezes UOKiK wyjaśnia, iż sama możliwość pobrania dokumentu z aplikacji lub strony internetowej nie daje pewności, iż jest to identyczna wersja pliku, jak umieszczona w sieci. W czasie pomiędzy wysłaniem wiadomości i odczytaniem pliku, ten drugi da się zmodyfikować lub usunąć. Prawo wymaga zatem dostarczania konsumentom takich informacji na odpowiednio zabezpieczonym lub trwałym nośniku – papierze, karcie pamięci, a choćby wiadomość e-mail z plikiem PDF. Hiperłącze takim nośnikiem nie jest.

Podważono też wprowadzanie zmian w umowie na czas nieokreślony bez odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej.

Konsumenci nie powinni być zaskakiwani zmianami w umowach. Zwłaszcza kiedy te zmiany wiążą się z koniecznością poniesienia wyższych kosztów. W przypadku usług płatniczych ponoszone przez konsumentów opłaty są jednym z podstawowych czynników warunkujących realizację transakcji. Postanowienia pozwalające na zmianę parametrów umowy są dozwolone, ale powinny być precyzyjne. Powinny umożliwiać konsumentowi przewidzenie zmian kosztów czy zakresu usług już na etapie podpisywania kontraktu. Klauzula mówiąca o tym, iż spółka „…może od czasu do czasu wprowadzać zmiany w (…) umowie” dawała przedsiębiorcy pełną dowolność, a konsumentów narażała na przykre niespodzianki, w tym te natury finansowej

– skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

PayPal wypłaci Polakom rekompensaty i zwróci pieniądze

UOKiK uzgodnił z PayPal rekompensatę. Firma zwróci Polakom pieniądze w wysokości 150 procent opłat pobranych w czasie, gdy obowiązywały zakwestionowane postanowienia umowne. Na wypłatę zwrotów i rekompensat PayPal ma 10 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK. Pieniądze otrzymają także osoby nie mające już konta w systemie PayPal. Z nimi spółka ma obowiązek się skontaktować.

Konsumenci dodatkowo uzyskają okresową obniżkę kursu wymiany walut.

Decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Jedno kliknięcie i spam znika. Gmail wprowadza nową funkcję

Źródło: UOKiK

paypalpolskaprawouokik
Idź do oryginalnego materiału