CNET nagłówek odnosi się do „rzadkiego spojrzenia na wnętrze Apple’a sekret iPhone’a 16 laboratoria fotograficzne” jest nieco przesadne, bo nie ma w nich nic tajnego: widzieliśmy jednego z nich parę razy wcześniej.
Niemniej jednak artykuł ten zapewnia interesujące spojrzenie na niektóre procesy testowe stosowane podczas opracowywania nowego iPhone’a…
Nasze pierwsze spojrzenie w komorze bezechowej Apple miało miejsce w 2018 roku, kiedy firma to pokazała Pętlapo którym następuje właśnie drugi kilka miesięcy temukiedy Apple udostępnił zdjęcia w notatce prasowej dotyczącej słuchawek AirPods.
CNET pokazano niektóre sposoby, w jakie Apple testuje mikrofony używane do nagrywania dźwięku w filmach z iPhone’a, zademonstrowane w przypadku iPhone’a 16.
Znajduje się tam szereg głośników (około dwa tuziny) zamontowanych na rurze w kształcie łuku, która przechodzi spod podłogi z siatki drucianej do sufitu komory. Głośniki emitują serię dźwięków, a inżynierowie mierzą to, co wychwytują mikrofony iPhone’a 16 Pro. Telefon, który jest zamontowany na stojaku na obrotowej podstawie, obraca się o kilka stopni w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i dzwonki odtwarzają się ponownie. Dzieje się tak, dopóki iPhone nie wykona pełnego obrotu.
Rezultatem jest sferyczny profil dźwięku dla wszystkich mikrofonu utworzony na podstawie danych zarejestrowanych w tej komorze bezechowej. Apple wykorzystuje te profile jako podstawę dla dźwięku przestrzennego i innego oprogramowania, które może redukować szum wiatru lub sprawiać, iż dźwięk nagrany iPhonem będzie działał i brzmiał jak różne rodzaje mikrofonów – pomyśl o mikrofonie lavalier lub mikrofonie studyjnym do lektora.
„Chcemy to umożliwić [Audio Mix] tak, jakbyś nagrywał go dzięki mikrofonu w klapie” – wyjaśnił Dave. „Korzystamy z algorytmów uczenia maszynowego oraz naszych łańcuchów strojenia, aby uzyskać charakterystyczny dźwięk, który można uzyskać choćby przy użyciu mikrofonów przypinanych do klapy”.
Co ciekawe, chociaż główną ocenę wyników dokonuje „złote ucho” lidera akustyki Apple Ruchira Dave’a, różne miksy testowane są także ze zwykłymi użytkownikami iPhone’a.
Zamiast zatrudniać jedną osobę z dobrym uchem dostrojenia dźwięku w iPhonie, Apple zatrudnia wielu testerów, którzy przeprowadzają test percepcji dźwięku, a następnie wykorzystują te wyniki do kalibracji tego, co słyszysz odtwarzanego na iPhonie. Byłem choćby jednym z tych testerów i uczestniczyłem w części tego doświadczenia […]
Apple wykorzystuje tego typu testy porównawcze w taki sam sposób, w jaki okulista może zlecić Ci wybór pomiędzy dwiema różnymi soczewkami podczas badania wzroku. Bez czegoś, z czym można porównać dźwięk, ocena nagrania jest większym wyzwaniem. Wyniki testów percepcyjnych pomagają wpłynąć na działanie różnych aspektów dźwięku iPhone’a 16 Pro, w tym miksu audio.
Do testowania wideo firma Apple udostępnia tak zwane laboratorium weryfikacji wideo — zasadniczo jest to sposób na zapewnienie, iż wynik końcowy będzie przez cały czas dobrze wyglądał, gdy będzie oglądany w wielu różnych warunkach rzeczywistych.
„Korzystamy z tego kina, aby dostroić jakość odtwarzania wideo, tak aby podczas odtwarzania tych filmów w ciemnym pokoju, w biurze lub choćby pod słońcem uzyskać takie same wrażenia percepcyjne, jak podczas oglądania wideo w kinie” – powiedział mi Sean Yang, dyrektor ds. inżynierii wideo w Apple.
Całość nie zdradza żadnych głębokich tajemnic, ale mimo to stanowi interesujące spojrzenie na to, jak bardzo Apple przykłada wagę do dbania o małe rzeczy.
Zdjęcie: Jabłko
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.