Optoma – monitory interaktywne serii 5

1 miesiąc temu

Znacznie więcej niż tylko monitory dotykowe.

Całkiem niedawno miałem przyjemność osobistego przetestowania interaktywnego monitora serii 5 spod znaku Optoma. Urządzenie jest nie tylko wyświetlaczem z dodaną warstwą dotykową – to zaawansowany wyświetlacz do bardzo wszechstronnej, codziennej pracy.

Testowany monitor był jednym z trzech produktów składających się na serię 5. Są to 5653RK, 5753RK oraz 5863RK. W nazwie monitorów znajduje się sporo informacji, pierwsza cyfra to właśnie oznaczenie serii, kolejne dwie informują o przekątnej, a ostatnia cyfra wskazuje generację. Ta więc wszystkie wymienione urządzenia to wyświetlacze serii 5, o przekątnych 65, 75 oraz 86 cali, i trzeciej generacji. Naturalnie wszystkie trzy wyświetlają obraz w rozdzielczości 4K. Jednym z docelowych adresów dla monitorów serii 5 jest sala do pracy lokalnej i hybrydowej. W obudowie monitorów umieszczono osiem mikrofonów, których zasięg wynosi osiem metrów. Czułym mikrofonom towarzyszy wysokiej jakości nagłośnienie. Dźwięk odtwarzany jest przez dwa głośniki szerokopasmowe, każdy o mocy 18W oraz dwa subwoofery, tym razem o mocy 8W.

Monitory Optoma 5XX3RK należą do rodziny interaktywnych rozwiązań Optoma serii 5. Wyposażone są w matrycę 8 mikrofonów o zasięgu choćby 8 metrów oraz zestaw głośników. W rezultacie świetnie sprawdzi się jako narzędzie wideokonferencyjne dla każdej platformy UC.

Połączenie się przewodowe z monitorami możliwe jest zarówno za pośrednictwem czterech wejść HDMI, jak i złącza USB-C. Natomiast wyjściowy port HDMI pozwala na podłączenie do zewnętrznego wyświetlacza. np. projektora, i wyświetlanie treści z monitora interaktywnego na większym ekranie, np. w dużej sali wykładowej. Bezprzewodowe połączenie realizowane jest przez wbudowane Wi-Fi. Zdecydowanie najistotniejszą cechą jest jednak to, iż wszystkie monitory serii 5 pracują pod kontrolą systemu operacyjnego Android 13 oraz posiadanie przez nie certyfikatu EDLA. Zgodność monitorów z Enterprise Devices Licensing Agreement od Google daje dostęp do całego sklepu Google Play. A zatem możliwe jest zainstalowanie wszystkich dostępnych tam aplikacji, zarówno tych, z których korzysta się na telefonach czy tabletach jak i tych przeznaczonych do pracy czy nauki. Dostępna jest naturalnie aplikacja Teams, Zoom i usługi Google Workspace. Dzięki EDLA monitory Optoma serii 5 stają się elementem mojego ulubionego stylu pracy. Wystarczy bowiem, iż zaloguję się do swojego konta, by móc pracować na tych samych plikach, które chwilę wcześniej miałem otwarte w domu, na swoim służbowym komputerze. Monitory Optoma pozwalają na łatwe przeprowadzenie szkolenia czy prezentacji, choćby gdy nie mamy przy sobie służbowego laptopa.

Optoma wyposażyła monitory serii 5 w rozwiązanie pomagające na jednoczesną prace kilku osób na tej samej treści – również gdy współpracownicy nie znajdują się w tej samej lokalizacji.

Monitory 5653RK, 5753RK oraz 5863RK wyposażone są w dwa inteligentne pisaki. Podniesienie jednego z nich uruchamia możliwość zaznaczania treści czy nanoszenia adnotacji. Do dyspozycji użytkownika jest też pływający pasek z funkcjami. Pasek przywołać można w dowolne miejsce ekranu a następnie zmienić kolor czy rodzaj narzędzia interaktywnego. Samo pisanie – dowolnym kolorem – jest bardzo intuicyjne. Odległość pomiędzy szybą a matrycą we wszystkich modelach wynosi 0,6 mm. Jest na tyle mała, a rozpoznawanie dotyku tak precyzyjne, iż w czasie testu miałem wrażenie jakbym pisał po kartce papieru. Rozpoznawane jest zarówno dotyk piórem jak i ręką – na przykład po przyłożeniu całej dłoni do powierzchni monitora aktywuje się narzędzie wymazywania naniesionej wcześniej treści. Monitory Optoma pozwalają na nanoszenie adnotacji na dowolnej, wyświetlonej treści. Takie notatki można następnie z łatwością udostępnić wszystkim uczestnikom spotkania – wystarczy zeskanować wyświetlany przez monitor kod QR. Użytkownicy mają także do dyspozycji białą tablicę, tak zwany Whiteboard. Aplikacja uruchamia się w chwili podniesienia pisaka. Wykorzystanie funkcji Magic Draw pozwala na rozpoznawanie rysowanych kształtów, grubość linii reguluje się siłą nacisku pisaka, a rozpoznawanie pisma odręcznego doskonale upraszcza wpisywanie tekstu, także w języku polskim. Jest także Magic Pen – czyli narzędzie podpowiadające kształt najbliższy do tego, który aktualnie jest rysowany. To znacząco zwiększa czytelność rysowanych treści – jak choćby mapy myśli czy moodboardów.

Prezentowane rozwiązania mogą być także znakomitym narzędziem dla edukacji i to na różnych jej poziomach.

Posiadanie dwóch monitorów opisywanej serii powala także na jednoczesną, synchroniczną pracę nad tym samym dokumentem, nawet, gdy monitory nie są w tym samym budynku, ale na przykład w dwóch odległych oddziałach. Jest to funkcjonalność Optoma Creative Board która łączy urządzenia za pośrednictwem chmury. Możliwe jest tutaj też stworzenie prezentacji w jednym miejscu (na przykład w domu), a potem prezentację w biurze. A skoro bezpośrednio na monitorze można uruchomić praktycznie dowolną platformę UC, to wystarczy podłączyć kamerę internetową by stworzyć inkluzywne środowisko pracy hybrydowej. Na monitorach Optoma dostępne jest dodatkowo oprogramowanie Display Share – narzędzie do bezprzewodowego udostępniania treści z laptopa, tabletu czy telefonu. Wymagane jest podłączenie się do tej samej sieci Wi-Fi, w której znajduje się monitor, a następnie uruchomienie na urządzeniu końcowym aplikacji DisplayShare. Możliwości aplikacji są bardzo duże, pozwalają na zamianę telefonu w urządzenie sterujące monitorem, wskaźnik laserowy, bezprzewodową myszkę czy kamerę. Możliwe jest także połączenie się urządzenia przenośnego z monitorem bez wykorzystania aplikacji DisplayShare. Służą do tego celu natywne funkcje systemów iOS czy Windows.

Na obudowie monitora znajdują się cztery wejścia HDMI, 1 wyjście HDMI, gniazdo USB-C oraz LAN. Do urządzenia można podłączyć wiele źródeł, ale też akcesoriów rozszerzających funkcjonalność monitora.

Google Classroom, obsługujące SSO (single sign-on), pozwala na łatwą synchronizację wszystkich zasobów użytkownika. Stworzone przez nauczyciela materiały dydaktyczne są natychmiast dostępne w dowolnej klasie, o ile jest ona wyposażona w monitor Optoma serii 5.
Optoma przygotowała także coś dla działów IT choćby największych organizacji. dzięki Optoma Management Suite (OMS) możliwe jest zdalne zarządzanie monitorami. Oprócz funkcji zarządzania zasilaniem, wejściami i parametrami monitora, system ten pozwala także na wysyłanie treści (zdjęć, filmów czy tekstu) na dany monitor. Wszystkie te polecenie można ułożyć w harmonogramie, automatyzując obsługę urządzenia.

Monitory Optoma z serii 5 to znakomite rozwiązanie do sal konferencyjnych i przestrzeni do spotkań.

Monitor ma 8GB RAM, procesor o ośmiu rdzeniach jak i 64 GB dysk twardy. Te parametry zapewniają szybkie działanie monitora. Optoma posiada w ofercie także akcesoria – jak na przykład Sensor Box wyposażony w czujniki temperatury, jakości powierza, oraz czytnik NFC i czujnik PIR. Monitor może więc wyświetlać stan pomieszczenia (wolne/zajęte), poziom zanieczyszczeń pyłkami PM2,5, wilgotność powietrza czy poziom CO2, a także oszczędzać energię i chronić prywatność poprzez automatyczne wyłączanie monitora po odejściu użytkownika. Karta NFC z kolei pozwoli na szybkie odblokowanie monitora i przywołanie ustawień przypisanych do właściciela karty – m.in. wyglądu pulpitu, czy zalogowania na konta w wybranych aplikacjach – tylko gdy czytnik NFC potwierdzi obecność użytkownika z adekwatną kartą.
Wszystkie trzy modele Optoma serii 5 to bardzo interesująca propozycja nie tylko dla nauczycieli czy wykładowców, ale także do zastosowań typowo biurowych. Ogromne możliwości pracy na urządzeniu nad praktycznie dowolnym plikiem pozwala na wygodę i swobodę pracy. Przemyślany i łatwy w użytkowaniu interfejs daje komfort pracy choćby tym użytkownikom, którzy nie mieli wcześniej styczności z rozwiązaniami Optoma.

Monitory Optoma serii 5 dostępne są w trzech rozmiarach – 65, 75 i 86 cali.

TEKST: Andrzej Pawluś, „AVIntegracje”

Idź do oryginalnego materiału