NVIDIA GeForce RTX 5090 Zakreślony brakującymi ROP, potwierdzona utrata wydajności, wielu dostawców dotkniętych

cyberfeed.pl 16 godzin temu


TechPowerup odkrył, iż w krążeniu detalicznym znajdują się karty graficzne NVIDIA Geforce RTX 5090, które zawierają zbyt mało jednostek renderowych, co obniża wydajność. ZoTac GeForce RTX 5090 Solid jest wyposażony w mniej ROP niż powinien – 168 jest włączony, zamiast 176, które są częścią Specyfikacje RTX 5090. Ta utrata 8 ROP ma niewielki, ale zauważalny wpływ na wydajność. Podczas ostatnich testów zauważyliśmy naszą próbkę zoTAC RTX 5090 nieznacznie wyniszczona, pozostając w tyle, iż choćby karta Edycji Założycieli NVIDIA RTX 5090. W tym czasie nie zwróciliśmy uwagi na liczbę ROP, iż GPU-Z TechPowerup zgłaszał, a zamiast tego spędziliśmy czas na szukaniu innych powodów, takich jak zegar, moc, chłodzenie itp.

Dwa dni temu opublikował jeden z naszych czytelników, który przechodzi przez „Wuxi Gamer” ten wątek na forach TechPowerupzgłaszając, iż jego detaliczny zotac RTX 5090 Solid wykazywał mniej ROP w GPU-Z niż RTX 5090 powinien mieć. Użytkownik wypróbował wszystko, od ponownych instalacji sterownika po oprogramowanie, po przełączanie między dwoma biosami wideo, z którymi wiąże się karta, bezskutecznie. Cóż za zbieg okoliczności, iż mieliśmy już tę kartę w naszych laboratoriach, więc następnie wykopaliśmy naszą próbkę. LO i oto – naszą próbkę też brakuje ROP! GPU-Z jest w stanie odczytać i zgłaszać te jednostki, w tym przypadku za pośrednictwem interfejsu sterownika NVIDIA NVAPI. 8 brakujących ROP stanowi stratę 4,54% w funkcji sprzętu rastrowego GPU i aby zilustrować, co to oznacza dla wydajności, przeprowadziliśmy kilka testów.

W pierwszym teście „Elden Ring” w 4K UHD z maksymalnymi ustawieniami i rozdzielczością natywną (bez DLSS), możesz zobaczyć, w jaki sposób zoTAC RTX 5090 Solid pozostaje w tyle za każdym innym testowanym RTX 5090, w tym NVIDIA Founders Edition, A de De Edition, A de DE facto referencyjny projekt, który ustala linię bazową wydajności dla RTX 5090. Karta ZOTAC jest 5,6% wolniejsza niż FE, i 8,4% wolniej niż Asus Rog Astral RTX 5090 OC, najszybsza niestandardowa karta projektowa dla tego testu. Oficjalnie stałe jest taktowane przy częstotliwości wzmocnienia o wartości 2407 MHz, która pasuje do zegarów założycieli-nie powinno być znacznie wolniejsze w prawdziwym życiu. Interesujące jest to, iż utrata wydajności nie jest widoczna przy monitorowaniu częstotliwości zegara, ponieważ są one tak wysokie, jak się spodziewano – jest tylko mniej jednostek dostępnych do obciążenia pracą.

Jednostka ROP (Raster Operations Pipeline) w GPU przetwarza dane piksela, zadania obsługi takie jak mieszanie, antyalizowanie, render-to-tekstura i zapisanie ostatecznych wartości pikseli do bufora ramy. W przeciwieństwie do tego, odcienia, czyli „rdzeń GPU”, jest odpowiedzialny za obliczanie koloru, oświetlenia i adekwatności materiałów pikseli lub wierzchołków podczas procesu renderowania, bez bezpośredniego interakcji z buforem ramki, więc wydajność trafiła ośmiu brakujących ROPS Zależy od tego, jak grę jest intensywna.

Na przykład w Starfield utrata wydajności jest znacznie mniejsza, a w Doom Eternal w przypadku śledzenia promienia karta faktycznie kończy się blisko oczekiwanych poziomów wydajności.

Umieściliśmy również kartę w szybkim przebiegu grafiki Extreme Time SPY 3DMark Time Extreme.

  • NVIDIA Założyciele Edycja: 25439
  • Zotac Solid: 22621
  • Gigabyte Gaming OC: 26220

Powinien to być liczba, którą możesz łatwo przetestować, jeżeli jesteś jednym z szczęśliwych właścicieli RTX 5090. Najszybszym sposobem jest zdecydowanie wystrzelenie GPU-Z i spojrzenie na numer ROP, powinien to być „176”.

Do tej pory wiemy tylko o solidnych kartach ZOTAC 5090, które mają wpływ, żadna z naszych próbek przeglądu z Asus, Gigabyte, MSI, Palit i Nvidia nie wystawiła ten problem, wszyscy 5090 właścicieli zdecydowanie powinni sprawdzić swoje karty i zgłosić.

Jest to problem z zapewnieniem jakości zarówno w NVIDIA, jak i ZOTAC. NVIDIA Partnerzy kart dodatkowych (AICS) nie mają możliwości konfigurowania liczby ROP, fizycznie na krzemie, albo na bio wideo, a jednak GPU, jego bio wideo i produkt końcowy, wyczyścili testy QA w obu Nvidia i Zotac.

Współpracujemy z ZOTAC, aby zwrócić dotkniętą kartę, aby mogli ją przekazać do NVIDIA w celu dochodzenia. W tym czasie ZOTAC nie był w stanie przedstawić stwierdzenia, powołując się na płynność sytuacji. jeżeli chodzi o możliwe poprawki. Mamy nadzieję, iż problem jest zlokalizowany w błędach z sterownikiem lub bio wideo, więc Nvidia może wydać przyjazne dla użytkownika narzędzie aktualizacji BIOS, które może działać z systemu Windows i zaktualizować BIOS dotkniętych kart. jeżeli jednak ROP były wyłączone na poziomie sprzętu, wówczas kilka mogą zrobić użytkownicy końcowi, a choćby partnerzy AIC, z wyjątkiem inicjowania ograniczonego wycofania produktu do wymiany lub zwrotów. jeżeli ROP naprawdę są wyłączone dzięki bezpieczników, wydaje się mało prawdopodobne, aby NVIDIA ma sposób na ponowne włączenie tych jednostek w terenie, ponieważ potencjalnie dostarczyłoby szczegółowe informacje na temat tego, jak takie jednostki można reaktywować na innych kartach i SKU od firmy.

Aktualizacja 14:22 UTC:

Najwyraźniej problem nie jest specyficzny dla ZOTAC, HXL Opublikowany Zrzut ekranu MSI RTX 5090D, specyficzny dla Chiny wariant RTX 5090 z wyczynami obliczeniowymi, ale który ma mieć 176 ROP. Podobnie jak zoTAC RTX 5090 Solid, ma 8 braków ROP.

Aktualizacja 16:38 UTC:

Kolejna karta został znalezionytym razem z Manli.



Source link

Idź do oryginalnego materiału