NVIDIA GeForce RTX 5090 Zakreślony brakującymi ROPS, NVIDIA potwierdza problem, wielu dotkniętych dostawców, RTX 5070 TI,

cyberfeed.pl 10 godzin temu


TechPowerup odkrył, iż w krążeniu detalicznym znajdują się karty graficzne NVIDIA Geforce RTX 5090, które zawierają zbyt mało jednostek renderowych, co obniża wydajność. ZoTac GeForce RTX 5090 Solid jest wyposażony w mniej ROP niż powinien – 168 jest włączony, zamiast 176, które są częścią Specyfikacje RTX 5090. Ta utrata 8 ROP ma niewielki, ale zauważalny wpływ na wydajność. Podczas ostatnich testów zauważyliśmy naszą próbkę zoTAC RTX 5090 nieznacznie wyniszczona, pozostając w tyle, iż choćby karta Edycji Założycieli NVIDIA RTX 5090. W tym czasie nie zwróciliśmy uwagi na liczbę ROP, iż GPU-Z TechPowerup zgłaszał, a zamiast tego spędziliśmy czas na szukaniu innych powodów, takich jak zegar, moc, chłodzenie itp.

Dwa dni temu opublikował jeden z naszych czytelników, który przechodzi przez „Wuxi Gamer” ten wątek na forach TechPowerupzgłaszając, iż jego detaliczny zotac RTX 5090 Solid wykazywał mniej ROP w GPU-Z niż RTX 5090 powinien mieć. Użytkownik wypróbował wszystko, od ponownych instalacji sterownika po oprogramowanie, po przełączanie między dwoma biosami wideo, z którymi wiąże się karta, bezskutecznie. Cóż za zbieg okoliczności, iż mieliśmy już tę kartę w naszych laboratoriach, więc następnie wykopaliśmy naszą próbkę. LO i oto – naszą próbkę też brakuje ROP! GPU-Z jest w stanie odczytać i zgłaszać te jednostki, w tym przypadku za pośrednictwem interfejsu sterownika NVIDIA NVAPI. 8 brakujących ROP stanowi stratę 4,54% w funkcji sprzętu rastrowego GPU i aby zilustrować, co to oznacza dla wydajności, przeprowadziliśmy kilka testów.

W pierwszym teście „Elden Ring” w 4K UHD z maksymalnymi ustawieniami i rozdzielczością natywną (bez DLSS), możesz zobaczyć, w jaki sposób zoTAC RTX 5090 Solid pozostaje w tyle za każdym innym testowanym RTX 5090, w tym NVIDIA Founders Edition, A de De Edition, A de DE facto referencyjny projekt, który ustala linię bazową wydajności dla RTX 5090. Karta ZOTAC jest 5,6% wolniejsza niż FE, i 8,4% wolniej niż Asus Rog Astral RTX 5090 OC, najszybsza niestandardowa karta projektowa dla tego testu. Oficjalnie stałe jest taktowane przy częstotliwości wzmocnienia o wartości 2407 MHz, która pasuje do zegarów założycieli-nie powinno być znacznie wolniejsze w prawdziwym życiu. Interesujące jest to, iż utrata wydajności nie jest widoczna przy monitorowaniu częstotliwości zegara, ponieważ są one tak wysokie, jak się spodziewano – jest tylko mniej jednostek dostępnych do obciążenia pracą.

Jednostka ROP (Raster Operations Pipeline) w GPU przetwarza dane piksela, zadania obsługi takie jak mieszanie, antyalizowanie, render-to-tekstura i zapisanie ostatecznych wartości pikseli do bufora ramy. W przeciwieństwie do tego, odcienia, czyli „rdzeń GPU”, jest odpowiedzialny za obliczanie koloru, oświetlenia i adekwatności materiałów pikseli lub wierzchołków podczas procesu renderowania, bez bezpośredniego interakcji z buforem ramki, więc wydajność trafiła ośmiu brakujących ROPS Zależy od tego, jak grę jest intensywna.

Na przykład w Starfield utrata wydajności jest znacznie mniejsza, a w Doom Eternal w przypadku śledzenia promienia karta faktycznie kończy się blisko oczekiwanych poziomów wydajności.

Umieściliśmy również kartę w szybkim przebiegu grafiki Extreme Time SPY 3DMark Time Extreme.

  • NVIDIA Założyciele Edycja: 25439
  • Zotac Solid: 22621
  • Gigabyte Gaming OC: 26220

Powinien to być liczba, którą możesz łatwo przetestować, jeżeli jesteś jednym z szczęśliwych właścicieli RTX 5090. Najszybszym sposobem jest zdecydowanie wystrzelenie GPU-Z i spojrzenie na numer ROP, powinien to być „176”.

Do tej pory wiemy tylko o solidnych kartach ZOTAC 5090, które mają wpływ, żadna z naszych próbek przeglądu z Asus, Gigabyte, MSI, Palit i Nvidia nie wystawiła ten problem, wszyscy 5090 właścicieli zdecydowanie powinni sprawdzić swoje karty i zgłosić.

Jest to problem z zapewnieniem jakości zarówno w NVIDIA, jak i ZOTAC. NVIDIA Partnerzy kart dodatkowych (AICS) nie mają możliwości konfigurowania liczby ROP, fizycznie na krzemie, albo na bio wideo, a jednak GPU, jego bio wideo i produkt końcowy, wyczyścili testy QA w obu Nvidia i Zotac.

Współpracujemy z ZOTAC, aby zwrócić dotkniętą kartę, aby mogli ją przekazać do NVIDIA w celu dochodzenia. W tym czasie ZOTAC nie był w stanie przedstawić stwierdzenia, powołując się na płynność sytuacji. jeżeli chodzi o możliwe poprawki. Mamy nadzieję, iż problem jest zlokalizowany w błędach z sterownikiem lub bio wideo, więc Nvidia może wydać przyjazne dla użytkownika narzędzie aktualizacji BIOS, które może działać z systemu Windows i zaktualizować BIOS dotkniętych kart. jeżeli jednak ROP były wyłączone na poziomie sprzętu, wówczas kilka mogą zrobić użytkownicy końcowi, a choćby partnerzy AIC, z wyjątkiem inicjowania ograniczonego wycofania produktu do wymiany lub zwrotów. jeżeli ROP naprawdę są wyłączone dzięki bezpieczników, wydaje się mało prawdopodobne, aby NVIDIA ma sposób na ponowne włączenie tych jednostek w terenie, ponieważ potencjalnie dostarczyłoby szczegółowe informacje na temat tego, jak takie jednostki można reaktywować na innych kartach i SKU od firmy.

Aktualizacja 14:22 UTC:

Najwyraźniej problem nie jest specyficzny dla ZOTAC, HXL Opublikowany Zrzut ekranu MSI RTX 5090D, specyficzny dla Chiny wariant RTX 5090 z wyczynami obliczeniowymi, ale który ma mieć 176 ROP. Podobnie jak zoTAC RTX 5090 Solid, ma 8 braków ROP.

Aktualizacja 16:38 UTC:

Kolejna karta został znalezionytym razem z Manli.

Aktualizacja 17:30 UTC:
ComputerBase donosi, iż nie ma to wpływu na ich próbkę stałą ZOTAC RTX 5090 i pokazuje prawidłową liczbę ROP wynoszącą 176. Potwierdza to, iż problem nie wpływa na wszystkie karty tego SKU i prawdopodobnie choćby nie wszystkie karty w przebiegu partii/produkcji.

Aktualizacja 17:36 UTC:
Aby wyjaśnić, ponieważ zostało o to zapytane kilka razy. Po zainstalowaniu żadnego sterownika GPU-Z użyje wewnętrznej bazy danych jako Fallback, aby pokazać hardkodowaną liczbę ROP wynoszącą 176, zamiast „nieznanego”. Jest to rozsądne przybliżenie, ponieważ wszystkie poprzednie karty miały stałą, niezmienną liczbę ROP. Gdy tylko sterownik zostanie zainstalowany, GPU-Z zgłosi liczbę „Live” ROP aktywnie na GPU-dane te są odczytywane za pośrednictwem sterowników NVIDIA.

Aktualizacja 19:18 UTC:

Dotyczy to również karty z Gigabyte.

Aktualizacja 22 lutego, 6:30 UTC:
Globalny dyrektor PR Nvidii, Ben Berraondo, potwierdził ten problem. Powiedział The Verge:

NvidiaZidentyfikowaliśmy rzadki problem dotykający mniej niż 0,5% (pół procent) GeForce RTX 5090 / 5090D i 5070 GPU, które mają jeden ROP mniej niż określono. Średni wpływ wydajności graficznej wynosi 4%, bez wpływu na obciążenia AI i obliczenia. Dotknięci konsumenci mogą skontaktować się z producentem zarządu w celu wymiany. Anomalia produkcyjna została poprawiona.

Bardzo interesująca – Nvidia potwierdza, iż ​​dotyczy to również RTX 5070 TI.



Source link

Idź do oryginalnego materiału