Nowe hamulce Sram 2025 – Motive, Maven, DB6 i DB4. Pierwsza jazda!

magazynbike.pl 4 dni temu

SRAM wprowadza na sezon 2025 pełną gamę nowych hamulców MTB, dopasowanych do każdego stylu jazdy — od wyścigów XC po ekstremalne zjazdy enduro. Nowe modele Motive, Maven, DB6 i DB4 łączą potężną siłę hamowania z niską wagą i estetyką nowoczesnych rowerów z napędem T-Type oraz bezprzewodowym AXS. Sprawdziliśmy topową wersje Motive Ultimate.

Motive – Lekkość i moc do XC i trailu

Motive to najlżejszy czterotłoczkowy hamulec SRAM, oferujący moc zbliżoną do kultowego Code. To idealne rozwiązanie dla kolarzy XC i trailowych, którzy cenią sobie precyzję, kontrolę i minimalistyczny kokpit. Model zastępuje dotychczasowego Guide, ale też stanowi mocniejszą alternatywę do Levela – także w wersji 4-tłoczkowej.

257 g przód
279 g tył
blok 7 g
203 g 200 mm
168 g 180 mm

Najważniejsze cechy:

  • Czterotłoczkowy zacisk (4x 18 mm)
  • Dźwignia DirectLink – liniowa modulacja siły
  • Kompatybilność z olejem Maxima Mineral Oil
  • Bleeding Edge – szybkie i czyste odpowietrzanie
  • Trzy wersje: Ultimate (karbon), Silver (alu), Bronze (alu ekonomiczna)

Wrażenia z jazdy Sram Motiv Ultimate

Hamulce Motive Ultimate zamontowaliśmy w tym samym rowerze, w którym testowaliśmy grupę napędową SRAM Transmission Eagle 90 – możecie zobaczyć go w akcji na filmie, a tutaj dzielę się wrażeniami w formie tekstowej. To kolejna odsłona odwiecznej rywalizacji między zwolennikami hamulców SRAM i Shimano – osobiście preferuję te pierwsze, pod warunkiem, iż są poprawnie zamontowane, bo to właśnie montaż w ogromnej mierze decyduje o jakości działania.

W przypadku przedniego hamulca konieczne było dwukrotne odpowietrzanie, zanim uzyskałem w pełni satysfakcjonujący efekt. Choć klamka przedniego hamulca przez cały czas wydaje się minimalnie bardziej miękka niż tylna, to w trakcie jazdy oba hamulce działają identycznie.

Najważniejszą cechą Motive Ultimate, podobnie jak testowanych wcześniej Mavenów, jest możliwość dostosowania charakterystyki pracy – zarówno przez dobór średnicy tarcz, jak i rodzaju okładzin. W moim przypadku zastosowałem tarczę 200 mm z przodu i 180 mm z tyłu, co okazało się idealnym zestawem pod moje potrzeby.

Hamulce oferują dużą moc, a przy tym są stabilniejsze temperaturowo niż modele Guide, a jednocześnie bardziej przewidywalne i mniej agresywne niż Maveny, których ostrość przy tarczach 180 mm Centerline była dla mnie zbyt duża. Po krótkim procesie docierania – jeden dłuższy zjazd – hamulce zaczęły pracować stabilnie i przewidywalnie. Warto zaznaczyć, iż model ten nie posiada regulacji punktu rozpoczęcia hamowania – zrezygnowano z niej na rzecz redukcji wagi – ale zachowano możliwość regulacji odległości dźwigni od kierownicy, co jest szczególnie ważne dla osób z mniejszymi dłońmi, takich jak ja.

Najtrudniejszy test przeprowadzony został tradycyjnie w Srebrnej Górze, gdzie większość hamulców poddawanych długim zjazdom doświadcza przegrzewania – w tym również moje dotychczas ulubione Guide G2 Ultimate, które miały problem z pływającą klamką z tyłu. W przypadku Motive Ultimate taki problem się nie pojawił.

Trudno jeszcze ocenić trwałość tego modelu, ponieważ czas testowania był zbyt krótki, ale należy pamiętać, iż hamulce te wykorzystują olej mineralny, co oznacza brak kompatybilności ze starszymi modelami SRAM i z klasycznymi zestawami do odpowietrzania – użycie niewłaściwego płynu (np. DOT) może nieodwracalnie uszkodzić system.

Pozostałe nowe modele w ofercie SRAMa – od dziś na oleju minaralnym!

Maven – ekstremalna moc na zjazdy i enduro

Maven to topowy model SRAM dla najbardziej wymagających riderów. Ogromne tłoczki, najlepsze zarządzanie temperaturą i ekstremalna siła hamowania czynią z niego idealne narzędzie do DH, bike parków i ciężkich rowerów enduro.

Najważniejsze cechy:

  • 4 tłoczki (18 mm i 19.5 mm w wersji Ultimate)
  • Aluminiowy zacisk z czterema śrubami – maksymalna sztywność
  • Organiczne klocki w standardzie, sintered opcjonalnie
  • Bleeding Edge
  • Olej mineralny Maxima

Dostępny jako:

  • Maven Base – wersja podstawowa do ciężkiej jazdy
  • Maven Ultimate Expert Kit – zestaw premium z rotorem 220 mm, 2x 200 mm, 1x 180 mm, klockami XL (organic + sintered), walizką i zestawem serwisowym

DB6 i DB4 – funkcjonalność i przystępna cena

SRAM DB6 i DB4 to hamulce stworzone z myślą o rowerzystach szukających dobrego stosunku jakości do ceny. Oparte na sprawdzonym zacisku DB8, zapewniają solidną moc i są kompatybilne z mechanicznym napędem Eagle Transmission.

Wspólne cechy:

  • Narzędziowa regulacja zasięgu
  • Stealth routing – czysty kokpit
  • 4 tłoczki z fenolowego tworzywa
  • Kompatybilność z MMX (manetki, sztyce regulowane)
  • Olej mineralny Maxima
  • Uwaga! DB6 nie posiada regulacji punktu styku, podobnie jak DB8 i DB4 .DB4 nie jest dostarczany z obejmą MMX — tylko DB6 jest kompatybilny z MMX. nTo jedyna różnica między DB6 a DB4.

Porównanie hamulców SRAM MOTIVE

  • Motive Ultimate – Karbonowa dźwignia, waga 264 g, beznarzędziowa regulacja, topowa jakość i wykończenie.
  • Motive Silver – Aluminiowa dźwignia na łożysku, waga 273 g, połyskliwy wygląd, bardzo dobra specyfikacja.
  • Motive Bronze – Aluminiowa dźwignia na tulejce, waga 279 g, opcja ekonomiczna, solidna i trwała.

Porównanie hamulców SRAM MAVEN

  • Maven Base – 4 tłoczki 18 mm, waga 380 g, ekstremalna siła hamowania, czarna matowa anoda.
  • Maven Ultimate Expert Kit – tłoczki 18 + 19.5 mm, waga 361 g, zestaw z tarczami (220/200/180 mm), limitowany wygląd, zestaw tuningowy.

DB6 vs DB4 – proste hamulce, solidna moc

  • DB6 – Aluminiowa dźwignia, regulacja zasięgu narzędziowa, waga 363 g, czysty kokpit (stealth), kompatybilność z MMX.
  • DB4 – Praktycznie identyczny jak DB6, waga 364 g, minimalnie uproszczone wykonanie – opcja budżetowa.
Test Sram Maven hamulce na które czekałeś

Który model wybrać?

  • Do XC i trailu: Motive Ultimate lub Silver – lekko i mocno
  • Do enduro i zjazdów: Maven Base lub Ultimate Kit – maksymalna kontrola i siła
  • Budżetowo i funkcjonalnie: DB6 lub DB4 – proste, ale skuteczne rozwiązanie

Dostępność: Marzec 2025. Wszystkie modele kompatybilne z olejem Maxima Mineral Oil oraz systemem Bleeding Edge.

Hamulce SRAM MAVEN i MOTIVE – kolekcja 2025

Grupa Typ Model Cena (PLN)
MAVEN Hamulce tarczowe 00.5018.237.003 – SRAM AM DB MVN ULT TEAL SPLATTER EXPERT KIT 2 799
MAVEN BASE Hamulce tarczowe 00.5018.241.000 – SRAM AM DB MVN BSE ORG DFBA DIR 950 849
MAVEN BASE Hamulce tarczowe 00.5018.241.001 – SRAM AM DB MVN BSE ORG DFBA DIR 2000 849
MOTIVE BRONZE Hamulce tarczowe 00.5018.244.000 – SRAM AM DB MOTV BRZ ORG DFBA DIR 950 799
MOTIVE BRONZE Hamulce tarczowe 00.5018.244.001 – SRAM AM DB MOTV BRZ ORG DFBA DIR 2000 799
MOTIVE SILVER Hamulce tarczowe 00.5018.245.000 – SRAM AM DB MOTV SLV ORG BKA DIR 950 1 049
MOTIVE SILVER Hamulce tarczowe 00.5018.245.001 – SRAM AM DB MOTV SLV ORG BKA DIR 2000 1 049
MOTIVE ULTIMATE Hamulce tarczowe 00.5018.246.000 – SRAM AM DB MOTV ULT CAR ORG CLRA DIR 950 1 299
MOTIVE ULTIMATE Hamulce tarczowe 00.5018.246.001 – SRAM AM DB MOTV ULT CAR ORG CLRA DIR 2000 1 299
MOTIVE ULTIMATE Hamulce tarczowe 00.5018.246.002 – SRAM AM DB MOTV ULT TEAL SPLATTER EXPERT KIT 2 799

Info: sram.com

Idź do oryginalnego materiału