Zaczęliśmy to robić wideo mając na uwadze jedno pytanie: „Co sprawia, iż naprawa iPhone’a jest tak trudna?” I od razu odpowiedź brzmiała: dużo.
Nigdy wcześniej nie naprawiałem telefonu, więc szczególnie denerwowałem się, iż pierwszym, który otwierałem, był iPhone’a. Nie działo się tak tylko dlatego, iż nie chciałem zniszczyć telefonu przez pomyłkę, ale także dlatego, iż w pewnym stopniu znałem reputację firmy Apple w zakresie możliwości naprawy. Chciałem jednak przetestować nową funkcję naprawy wprowadzoną przez firmę Apple niedawno w systemie iOS 18, zwaną „asystentem naprawy”, aby sprawdzić, czy rozwiązuje ona wieloletnią praktykę firmy Apple, która sprawia, iż naprawa iPhone’ów jest niezwykle trudna.
Przed iOS 18 wymiana podzespołów iPhone’a, takich jak wyświetlacz czy bateria, bez korzystania z kanałów naprawy Apple, ograniczała funkcjonalność urządzenia, ponieważ iPhone’y są zaprogramowane tak, aby rozpoznawały wymianę części. Dzieje się tak ze względu na wybór projektu zwany „parowaniem części”.
Apple korzysta z parowania części, aby przypisać numery seryjne do części wewnątrz urządzenia i powiązać te części z płytką logiczną. Oznacza to, iż nie można wymienić żadnej z tych części samodzielnie ani w warsztacie bez możliwości sparowania numeru seryjnego nowej części z urządzeniem. jeżeli część zostanie wymieniona, niektóre funkcje telefonu powiązane z tą częścią, takie jak True Tone, Face ID lub Stan baterii, zostaną wyłączone. Asystent naprawy to narzędzie programowe zainstalowane na urządzeniu, które umożliwia niezależnym warsztatom i użytkownikom majsterkowicza parowanie nowych części z telefonami bez konieczności przechodzenia przez procedury Apple. Oznacza to, iż będziesz mógł korzystać oryginalne używane części Apple do naprawa według doniesień iOS 18.1 ponownie rozszerzy funkcjonalność na urządzenia korzystające z wyświetlaczy i baterii innych firm, zgodnie z obietnicą zawartą w oficjalnym dokumencie Apple Długowieczność zgodnie z projektem.
Postanowiłem dowiedzieć się, czy asystent naprawy iOS 18 rozwiązuje ten poważny problem związany z naprawą iPhone’a, pytając Shahrama Mokhtarigłównego technika ds. demontażu w iFixit, na przyspieszony kurs dotyczący historii możliwości naprawy firmy Apple i wpływu łączenia części na tę sytuację. Skontaktowałem się także z prawnikiem zajmującym się naprawą oraz ekspertem w dziedzinie naprawy i mikrolutowania iPhone’a Jessa Jones z iPad Rehab aby przeprowadził mnie przez moją pierwszą próbę naprawy iPhone’a i przetestował na własnej skórze, jak działa asystent naprawy. Jessa pokazała mi także kilka dziwnych obejść i pułapek, które pojawiają się podczas niezależnej naprawy iPhone’a, gdy nie można pozyskać części od Apple.
Coś, co myślałem, iż jest skomplikowane, okazało się być rozwiązaniem, sposób stało się bardziej skomplikowane, gdy zagłębiliśmy się w szczegóły konkretnych frustracji, z jakimi borykają się niezależne warsztaty naprawy iPhone’ów. Obejrzyj cały odcinek na YouTube i wejdź do króliczej nory, w której znajdują się części, które łączą się ze mną. Daj nam również znać, jeżeli masz jakieś pytania techniczne, na które chcesz, abyśmy odpowiedzieli w następnej kolejności!