Meble drukowane w 3D – piękno i forma

3 tygodni temu

Maszyna do rzeźbienia – tak artysta postrzega drukarkę 3D. Dla projektanta mebli, architekta i artysty Alejandro Estrady jego drukarka 3D jest narzędziem na równi z młotkiem i dłutem. Nie wybrał tej metody dlatego, iż była szybsza, tańsza czy łatwiejsza. Tworzy dzięki drukarki 3D, ponieważ poszerza ona możliwości projektowania i stanowi wyzwanie dla jego wyobraźni.

“Kiedy wiesz, jak narysować linię, jest zupełnie nieistotne, czy jest to patyk, ręka, ołówek czy komputer” – mówi. “A kiedy wiesz, jak narysować linię i znajdujesz o wiele dokładniejsze sposoby, aby to zrobić, wtedy bierzesz ten nowy sposób, aby stworzyć dzieło sztuki”.

Sztuka Estrady obejmuje współczesne projektowanie mebli poprzez produkcję addytywną, a konkretnie przy użyciu technologii włoskiego producenta drukarek WASP.

Sztuka spotyka się z technologią w wyjątkowy i piękny sposób

Drukowane w 3D meble Estrady to nie tylko wyraz sztuki, to wyraz samej technologii wytwarzania addytywnego, ponieważ produkuje on tylko takie elementy, których nie da się wykonać w inny sposób. “Jeśli wygląda na to, iż można to zrobić rękami lub można to zrobić dzięki innej maszyny, to myślę, iż drukowanie 3D nie ma sensu” – mówi.

Niektórzy projektanci mogą wyobrazić sobie krzesło, a następnie szukać unikalnego sposobu jego produkcji. Zamiast tego Estrada zaczyna od metody – drukarki 3D – a następnie, znając jej możliwości, wyobraża sobie, jakie krzesła mogłaby wyprodukować tylko ona.

W ten sposób narodziła się linia mebli zewnętrznych Truss. Sprzedawane w ekskluzywnych galeriach mebli designerskich w Nowym Jorku, Miami i Los Angeles, każdy mebel Estrady stworzony przez jego firmę, Piegatto, jest solidnym, misternym obiektem sztuki, który jest tak piękny, jak wygodny. Wydrukowane z biodegradowalnego i odpornego na warunki atmosferyczne PLA.

Niewiele drukarek 3D jest w stanie wyprodukować wydruki na tym poziomie złożoności i wielkości, a znalezienie odpowiedniej drukarki zajęło Estradzie sporo czasu i testów.

Wybór adekwatnej drukarki i materiału

Dziesiątki producentów drukarek co roku wystawiają swoje maszyny na targach IDTechEx w Kalifornii. Estrada rozmawiał z kilkoma i zawęził grono firm do jednej, która wydawała się mieć jakość i skalę, jakiej potrzebował do stworzenia unikalnych mebli na zewnątrz. Podróżował do Niemiec, przeprowadził testy druku i był bardzo bliski zakupu maszyny, mówi. “Ale dużym problemem było to, iż mogliśmy kupić materiał tylko za ich pośrednictwem, a za sam materiał jedno krzesło kosztowało około 700 dolarów..

Materiał musiał być mniej kosztowny. Szpule filamentu, których cena zaczyna się od 20 dolarów za kilogram, nie wchodziły w grę przy tworzeniu pełnowymiarowego krzesła. Zamiast tego Estrada przyjrzał się materiałom termoplastycznym w postaci granulek, których cena może wynosić choćby 2,50 USD za kilogram.

Granulat, częściej stosowany w formowaniu wtryskowym, jest nie tylko tańszy, ale też dostępny w szerszym zakresie materiałów niż filament. Dodatkowo, ponieważ duża ilość materiału w postaci pelletu jest podawana przez lej do ekstrudera, drukarki 3D oparte na pellecie mogą zwykle drukować duże obiekty szybciej niż drukarki oparte na filamencie.

Zrównoważony rozwój jest ważnym aspektem projektów Piegatto. Meble powinny być nie tylko wykonane z trwałych materiałów, ale również proces powinien tworzyć kilka odpadów, co jest cechą charakterystyczną produkcji addytywnej.

Dla Estrady, druk 3D jest sposobem na dodanie jeszcze więcej piękna do obiektu. “Zdaliśmy sobie sprawę, iż musimy robić mądre obiekty bez odpadów, ponieważ piękno obiektu nie tylko rezyduje w tym, co widzisz jako produkt końcowy, ale co … praktykujesz w osiąganiu tego piękna”.

Żródło: https://all3dp.com

Idź do oryginalnego materiału