W 2024 r. podcasty staną się medium opartym przede wszystkim na wideo. Chociaż podcasty wideo są już dostępne stosunkowo długi czaspokazuje z New York TimesaNPR i wiele innych sieci podcastów, które od lat udostępniają wyłącznie dźwięk, niedawno zaczęły dodawać komponent wideo, aby zyskać nowych słuchaczy. W rzeczywistości Spotify, główny gracz na rynku podcastów, wkrótce zacznie płacić podcasterom aby umieszczać filmy na platformie.
Po latach wysiłków producentów próbujących popularyzować programy audio w mediach społecznościowych, podcasty dominują w tej chwili w TikToku, Instagram Reels i YouTube Shorts, gdy producenci wideo zdali sobie sprawę, iż mogą po prostu sfilmować rozmowę talentów. Tymczasem cotygodniowe podcasty chcą przyciągnąć młodszych odbiorców, którzy dorastali w YouTube. W rezultacie producenci wideo zastanawiają się, jak tworzyć podcasty, a producenci audio zastanawiają się, jak tworzyć filmy.
Zauważyłem kilka rozwijających się trendów w tym formacie podcastów wideo. Nie jest to zaskakujące; gdy jeden producent odkryje skuteczną formułę, inni ją wypróbują. Przyjrzyjmy się obecnym trendom w projektowaniu i technologii, a następnie opowiem o tym, co moim zdaniem może się zmienić w ciągu najbliższego roku.
Projekt domu
Wiele współczesnych studiów podcastów wygląda jak salony i piwnice. Ten nie jest nowym zjawiskiem z talk show, ale wiele podcastów zaczęło się w przestrzeni życiowej, a większe firmy medialne przyjęły tę estetykę. Oczy. Kominki. Fałszywe rośliny. Półki na książki. To środowisko zapewnia bardziej „wyluzowany” styl długich wywiadów, który jest typowym klimatem większości podcastów w stylu czatu.
1/5
Klimat piwnicy Billa Mahera.Zrzut ekranu: YouTube / Club Random
1/5
Klimat piwnicy Billa Mahera.Zrzut ekranu: YouTube / Club Random
W tych programach wideo często pojawiają się kanapy i wygodne krzesła. Okrągły stół został porzucony i najważniejsza jest rozrywka — środowisko, w którym można rozmawiać godzinami, jest o wiele wygodniejsze. Zarówno gospodarze, jak i goście często siedzą razem na kanapie lub siedzą osobno w wygodnych fotelach.
1/5
Po prostu odpoczywam na kanapie.Zrzut ekranu: YouTube / Mniej znane postacie
1/5
Po prostu odpoczywam na kanapie.Zrzut ekranu: YouTube / Mniej znane postacie
Kolejnym trendem, który zauważyłem, są drewniane listwy na ścianach w studiach podcastów — nasza własna przestrzeń Vox Media również poszła w tym kierunku. Działają lepiej w zakresie pochłaniania dźwięku, a jednocześnie wyglądają jak przestrzeń mieszkalna. To już wydaje się być wyznacznikiem podcastów wideo w połowie 2020 roku.
1/7
Ta konfiguracja obejmuje wiele tropów podcastów, ale wygląda bardzo wygodnie.Zrzut ekranu: YouTube / Dwa gorące ujęcia
1/7
Ta konfiguracja obejmuje wiele tropów podcastów, ale wygląda bardzo wygodnie.Zrzut ekranu: YouTube / Dwa gorące ujęcia
W przypadku szerokokątnych ujęć kamery ukazujących całe pomieszczenie, zwykle na środku ekranu znajduje się coś, na przykład telewizor lub gigantyczne logo programu, aby stworzyć symetryczny wygląd studia. Neony i kolorowe światła są teraz bardzo modne, ponieważ dodają kolorowego blasku bardziej wyciszonej przestrzeni studyjnej. Dużo kursywnych liter.
W przypadku filmów wideo priorytetem jest często promowanie marki i większość producentów uważa, iż oznacza to dosłownie patrzenie na logo przez dwie godziny. Jest to również łatwy sposób, aby osoba przewijająca TikTok wiedziała, jaki program ogląda (chociaż zwykle nie jest to dobrze przycinane w przypadku filmów w pionie).
1/8
Telewizor wygląda na trochę krzywy.Zrzut ekranu: YouTube / The Daily Beast
1/8
Telewizor wygląda na trochę krzywy.Zrzut ekranu: YouTube / The Daily Beast
Większa dbałość o technologię
Mikrofony są często umieszczane na stojakach podłogowych wystających ponad kanapy (te przegubowe stojaki na wysięgnikach są od dziesięcioleci podstawowymi elementami studiów nagraniowych). W efekcie standy często wyłaniają się z kadru i niezgrabnie wystają szeroko przed twarze gości. Rury wystające pod różnymi, niestosownymi kątami wyglądają jeszcze bardziej bałaganiarsko, gdy na oddzielnych krzesłach siedzi wielu gości.
1/6
Mnóstwo gości, każdy z własnym puchowym krzesłem i stojakiem na mikrofon.Zrzut ekranu: YouTube / sieć Joe Buddena
1/6
Mnóstwo gości, każdy z własnym puchowym krzesłem i stojakiem na mikrofon.Zrzut ekranu: YouTube / sieć Joe Buddena
Chociaż nowe rodzaje mikrofon oznacza podcasty zostały wprowadzone na rynek, w wielu programach rezygnuje się z długich i niewygodnych masztów na rzecz gospodarzy i gości trzymających mikrofony. Na ekranie wydaje się to bardziej autentyczne i intymne, a wielu komików stand-upowych preferuje tę metodę. Jednakże może to być nieco niezręczne w przypadku niedoświadczonych gości, którzy rozmawiają rękami lub nie wiedzą, jak trzymać mikrofon o wąskiej charakterystyce biegunowej.
1/6
Musisz trzymać ten mikrofon przez cały występ.Zrzut ekranu: YouTube / Łysy i piękny
1/6
Musisz trzymać ten mikrofon przez cały występ.Zrzut ekranu: YouTube / Łysy i piękny
Może być jeszcze gorzej. Kiedy podcasty składają się najpierw z dźwięku, ale zawierają komponent wideo, często można spotkać się z niezręcznymi praktykami uchwyconymi przez kamerę, jak ten przykład, w którym każdy gość przykłada telefon do twarzy, aby nagrać dźwięk, patrząc bezpośrednio na widza. Jest to powszechna praktyka w przypadku wywiadów radiowych, ale nie sprawdza się w przypadku wywiadów wideo.
W prawdziwym życiu nigdy nie widziałeś ludzi korzystających z telefonów w ten sposób podczas rozmów wideo.Zrzut ekranu: YouTube / Dziennik
The Mikrofony Shure SM7B są przez cały czas bardzo popularne w tym medium, jak również budżetowy model MV7. Często w celach brandingowych na spodzie mikrofonu przykleja się nieporadnie kostki z nazwą programu. Przypomina to flagi mikrofonów na mikrofonach ręcznych prezenterów, które są w tej chwili dopasowywane do tych klasycznych mikrofonów studyjnych. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, iż budowanie marki w przypadku filmów przyciętych pionowo jest skuteczniejsze niż duże logo na ścianie w studiu.
1/6
Wrzuć tam to logo!Zrzut ekranu: YouTube / Pod Save America
1/6
Wrzuć tam to logo!Zrzut ekranu: YouTube / Pod Save America
Duże słuchawki izolujące są powszechne w radiu i podcastach i przez cały czas są używane w wielu wersjach wideo. Kiedy jednak goście są odlegli i patrzą bezpośrednio na kamerę internetową, te duże nauszniki wystają bardzo niezgrabnie — bardziej niż wtedy, gdy patrzy się na czyjś profil.
1/5
Zdalny gość używa dowolnych posiadanych słuchawek.Zrzut ekranu: YouTube / The Weekly Show z Jonem Stewartem
1/5
Zdalny gość używa dowolnych posiadanych słuchawek.Zrzut ekranu: YouTube / The Weekly Show z Jonem Stewartem
A więc tak będzie wyglądać wiele podcastów wideo w 2024 roku. A co powiesz na przyszły rok?
Przyszłość wygląda bardziej profesjonalnie
Wierzę, iż w 2025 roku producenci podcastów w końcu przestaną podążać za tymi schematami i spróbują się wyróżnić. Niektórzy producenci zatrudnieni do pomocy w przejściu na technologię wideo zaczną kwestionować powód stosowania dużych słuchawek i grubych mikrofonów zakrywających twarze ludzi i zdecydują się na mniejsze mikrofony lavalier i monitory douszne.
Nowi widzowie mogą zacząć zapominać o słowie „podcast” i nazywać oglądane programy na czacie po prostu „programami”. Dyrektorzy mediów będą starali się zdecydować na dystrybucję programów na platformach liniowych, takich jak Roku, Pluto czy Tubi. Cienka granica między podcastami a programami telewizyjnymi będzie coraz cieńsza.
Na rynek pojawiło się więcej niedrogich narzędzi do produkcji, w zasadzie zmieniając proste ustawienie biurka i MacBooka w w pełni wyposażoną sterownię. Gospodarze już wyprowadzają się ze studia i wprowadzają sklepy fryzjerskie, korty tenisowei dalej chodniki. Narzędzia AI, takie jak Descript, Hush i Accentize, mogą przekształcić mniej niż optymalne nagrania mikrofonowe w pełniejsze i mocniejsze nagrania w stylu transmisji. Z tych narzędzi do postprodukcji szczególnie skorzystają podcastowcy, których sprzęt gorzej radzi sobie z niekontrolowanym środowiskiem nagrywania.
A kto wie? Być może wahadło ponownie się odwróci, gdy budżety na te programy staną się zbyt kosztowne, aby utrzymać program wideo kilka razy w tygodniu bez dużej liczby fanów. Być może choćby zmniejszą skalę do formatu zawierającego wyłącznie dźwięk. I być może właśnie tam wznowią nowy eksperyment w medium audio.