Od dziś w Polsce działa platforma Second-hand IKEA, dzięki której klubowicze programu IKEA Family mogą sprzedawać używane meble, akcesoria i dekoracje marki IKEA. To część strategii firmy wspierającej zrównoważony rozwój i model gospodarki cyrkularnej, w którym produkty zyskują drugie życie – zamiast trafiać na śmietnik. IKEA zaznacza, iż Polska należy do pierwszych rynków, na których wprowadzono to rozwiązanie po wcześniejszych testach w Hiszpanii, Norwegii i Portugalii.
Jak działa nowa platforma?
Aby skorzystać z nowej platformy, wystarczy być członkiem programu IKEA Family i dodać ogłoszenie dotyczące używanego produktu IKEA. Proces został zaprojektowany tak, aby był prosty i intuicyjny. Wystarczy zamieścić zdjęcie i opis, a także oraz ustalić szczegóły odbioru towaru. Dzięki integracji z bazą danych IKEA część informacji o przedmiocie zostanie uzupełniona automatycznie.
Sprzedający mogą wybrać odpowiednią dla siebie formę otrzymania zapłaty – w postaci e-karty IKEA z rabatem 5% na kolejne zakupy lub tradycyjnego przelewu bankowego. IKEA podkreśla, iż cała transakcja odbywa się w bezpieczny sposób, a użytkownicy mogą mieć pewność, iż wystawiane produkty są oryginalne i pochodzą z oferty marki.

Celem jest zapewnienie produktom drugiego życia
Wprowadzenie platformy Second-hand IKEA ma zachęcać do nadawania produktom drugiego życia i ograniczania ilości odpadów. To jeden z elementów realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, której celem jest stworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym. Firma przypomina, iż od lat promuje ponowne wykorzystanie mebli poprzez popularną akcję „Oddaj i zyskaj” oraz sprzedaż produktów z ekspozycji („Okazje na okrągło”). Nowa platforma stanowi naturalne rozwinięcie tych działań, przenosząc ideę cyrkularności do przestrzeni online.
Polska jest jednym z pierwszych krajów, w których wprowadzono rozwiązanie Second-hand IKEA po pomyślnych testach w Hiszpanii, Norwegii i Portugalii. W pierwszej fazie projekt jest dostępny wyłącznie dla członków programu IKEA Family, którzy mogą już od dziś publikować swoje ogłoszenia na platformie. IKEA zapowiada jednak, iż będzie ją rozwijać w oparciu o opinie użytkowników, tak aby w przyszłości mogli z niej korzystać kolejni klienci.
Podejście IKEA do cyrkularności
Globalny rynek mebli z drugiej ręki rośnie dynamicznie i według danych firmy Mordor Intelligence do 2030 roku ma przekroczyć wartość 60 miliardów USD, przy średniorocznym tempie wzrostu przekraczającym 5%. W IKEA cyrkularność jest jednym z kluczowych filarów transformacji biznesowej. Firma dąży do tego, by do 2030 roku wszystkie jej produkty były projektowane w sposób umożliwiający ich ponowne użycie, naprawę, odsprzedaż lub recykling.
Małgorzata Bochenek, dyrektorka ds. Rozwoju Biznesu i Digital IKEA Retail w Polsce, podkreśliła, iż uruchomienie platformy Second-hand IKEA to kolejny krok w rozwoju cyfrowych usług i budowaniu spójnego doświadczenia zakupowego w różnych kanałach. To również odpowiedź na potrzeby klientów, którzy już dziś wymieniają się meblami IKEA w mediach społecznościowych. Nowa platforma ma umożliwić im robienie tego w sposób prostszy i bezpieczniejszy, z wykorzystaniem zaufanej infrastruktury marki.
Źródło: IKEA / Zdjęcie otwierające: IKEA