Miałeś problemy z OLX? Zaskoczyła Cię dodatkowa opłata za usługę serwisową albo wykluczenia w „Pakiecie ochronnym”? Nie Ciebie jedną/jednego. Według prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), grupa OLX na swoim portalu stosowała „black pattern” i celowo wprowadzała konsumentów w błąd. Właśnie zapadła decyzja o zmianach w stosowanych praktykach, które OLX musi wprowadzić.
Grupa OLX została zobowiązana przez prezesa UOKiK do zmian w serwisie i zwrotu pieniędzy oszukanym klientom. Firmie postawiono trzy zarzuty:
- wprowadzanie klientów w błąd w kwestii zakresu ochrony w ramach pakietu ochronnego;
- błędnej architektury portalu wymuszającej poniesienie opłaty za usługę serwisową;
- celowego zaprojektowania filtra sortowania po najniższej cenie tak, by wprowadzało konsumentów w błąd.
W wyniku tych działań, według UOKiK, konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe.
Co ta decyzja oznacza dla konsumentów?
Czy mogę odzyskać pieniądze za „Pakiet ochronny” OLX?
„Pakiet ochronny” OLX z założenia miał chronić klientów przed oszukującymi sprzedawcami. Ale cały proces zakupowy zaprojektowany był w sposób nieprzejrzysty. Klient czytał, iż jeżeli w ciągu 24 godzin po otrzymaniu przesyłki zgłosi jakiś problem, grupa OLX pomoże go rozwiązać.
Tymczasem okazało się, iż w regulaminie znajdowało się wiele wyłączeń i „Pakiet ochronny” dawał poczucie bezpieczeństwa, ale… złudne. Przykładowo, jedna z klientek cytowanych przez UOKiK, opowiedziała historię zakupu uszkodzonego telefonu, za który OLX nie chciał zwrócić pieniędzy.
Jeśli więc podobna sytuacja spotkała Ciebie, masz szansę teraz, według nowych zasad, odzyskać pieniądze. Musisz tylko spełnić warunki podane na stronie UOKiK. Jacy konsumenci spełniają warunki? Ci, którzy:
„skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r., do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji ws. nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali. Dotyczy to również osób, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach „Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz. Portal odda kwoty, które wydali na zakup produktu”.
Jak odzyskać pieniądze za Usługę serwisową OLX?
Kolejny zarzut w kierunku grupy OLX ze strony UOKiK dotyczył opłaty za usługę serwisową. Portal został zaprojektowany w sposób wprowadzający klientów w błąd. Do ostatniego etapu zakupu ukrywał bowiem kwotę usługi serwisowej. Jest to niezgodne z dyrektywą Omnibus, o czym pisaliśmy tu.
Klient musi od początku procesu zakupowego wiedzieć, ile dokładnie zapłaci. Ponadto, według regulaminu OLX, powinna istnieć możliwość zakupu w drodze indywidualnych ustaleń między kupującym a sprzedawcą. Tymczasem portal wymuszał zakup z opłaceniem usługi serwisowej.
Także w tej sprawie można odzyskać pieniądze, pod warunkiem, iż spełni się warunek:
„zwrot pieniędzy za „Usługę serwisową” otrzymają osoby, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od 1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji”.
Decyzja UOKiK w sprawie Grupy OLX
Grupa OLX musi teraz poprawić wszystkie błędy i oddać pieniądze konsumentom. Do jej obowiązków należy rozszerzenie „Pakietu ochronnego” tak, by nie zawierał mylących wyłączeń. OLX musi także naprawić system filtrowania i umożliwić zakup bez usługi serwisowej. Tymczasem, nim wszystkie zmiany zostaną wprowadzone w życie, konsumenci mają czas, by zgłosić swoje roszczenia.
– Konsument ma prawo oczekiwać, iż dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne. – podsumował Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.