
Polacy pokochali płatności telefonem. W całym kraju są miliony kart płatniczych podłączonych do cyfrowych portfeli typu Google Pay oraz Apple Pay, a liczba tylko rośnie.
Serwis Cashless podaje, iż pod koniec 1 kwartału 2025 r. w całej Polsce funkcjonowało niemal 12,9 mln kart płatniczych dodanych do cyfrowych portfeli. Lwią część wartości obejmują klienci jednego banku mocno stawiającego na cyfrowe usługi – mBanku. Jak to wygląda w innych popularnych bankach w Polsce?
Polacy rzucili się na karty płatnicze w telefonach. Mają ich miliony
Dane obejmują wszystkie dostępne portfele elektroniczne, a więc nie tylko najpopularniejsze Google Pay oraz Apple Pay, ale też m.in. Xiaomi Pay, Garmin Pay czy SwatchPay. jeżeli porównamy dane z poprzednimi kwartałami, możemy zauważyć wzrost użycia tego typu usług. W 4 kwartale 2024 r. zanotowano niemal 12,4 mln kart w portfelach mobilnych, a więc w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2025 r. przybyło ok. 480 tys. nowych kart (wzrost o 4 proc.).
Zdecydowanie największą liczbę kart do portfeli mobilnych ma mBank, który oferuje swoim klientom dostęp do płatności: Google Pay, Apple Pay, Xiaomi Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay oraz Swatch Pay. Klienci w tym banku mają 3,17 mln kart. Na drugim miejscu jest Santander oferujący dostęp do tych samych metod płatności z wynikiem 2,54 mln kart płatniczych. Podium natomiast zamyka ING Bank Śląski z liczbą 1,65 mln kart, który oferuje mniejszy wachlarz portfeli cyfrowych – Google Pay, Apple Pay i Garmin Pay.
Poza podium znajdziemy Pekao z wynikiem 1,27 mln kart oraz Millenium obsługujący 1,25 mln kart. Poniżej miliona mają: PKO BP – 824 tys., BNP Parbias – 630 tys., Credit Agricole – 549 tys. Alior Bank – 490 tys. Warto dodać, iż dane nie obejmują liczby kart przypisanych do portfeli cyfrowych kilku banków typu Velo Bank oraz w kilku przypadkach nie są aktualne.
Liczba nijak ma się do ogólnej liczby kart płatniczych w Polsce
W ubiegłym miesiącu Narodowy Bank Polski opublikował swoje dane, które sugerowały, iż w 2 połowie 2024 r. było 13,3 mln kart dodanych do portfeli cyfrowych typu Google Pay oraz Apple Pay. Raport nie daje złudzeń – Polacy kochają płatności telefonem lub zegarkiem. Tylko w ubiegłym roku wykonano 1,5 mld płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem elektronicznego portfela.
Mimo wszystko zwykłe, fizyczne karty (płatnicze i kredytowe) wciąż stanowią największą popularność. Pod koniec 2024 r. działało ponad 51 mln tego typu kart, co w porównaniu z liczbą kart wykorzystywanych do płatności mobilnych nie jest aż tak dużą wartością. Musimy jednak pamiętać, iż wciąż wiele osób preferuje klasyczną, dobrze znaną plastikową kartę, dowód osobisty i prawo jazdy niż ich cyfrowe odpowiedniki.
Płatności zbliżeniowe osiągają ogromne sumy – do końca drugiej połowy 2024 r. przekroczyły wartość 300 mld zł.
Więcej o płatnościach bezgotówkowych przeczytasz na Spider’s Web: