Final Cut Pro 11 – po 13 latach Apple otwiera nowy rozdział edycji wideo

1 dzień temu
Zdjęcie: Final Cut Pro 11 – po 13 latach Apple otwiera nowy rozdział edycji wideo


Po 13 latach od premiery FCPX Apple pokazało nową wersję, opatrzoną kolejnym numerem – Final Cut Pro 11.

Oczywiście aplikacja była ciągle rozwijana, ja wciąż na swoim laptopie mam wersję 10.8, jednak kolejna duża liczba powinna przynieść coś przełomowego i tak w istocie jest. W aplikacji Final Cut Pro na Macu, iPadzie i iPhonie pojawią się nowe inteligentne funkcje, narzędzia oszczędzające czas i nowe kreatywne rozwiązania, a także możliwość montażu wideo przestrzennego.

Final Cut Pro 11 na Maca oferuje nowe narzędzia takie jak Magnetic Mask i wyczekiwana funkcja Transcribe to Captions, a do tego obsługuje import, edycję wideo przestrzennego oraz jego przesyłanie bezpośrednio do Apple Vision Pro.

Final Cut Pro 11 – funkcje oparte o AI

Dzięki Magnetic Mask montażyści mogą sprawnie wyodrębniać z klipu wideo ludzi i obiekty bez korzystania z greenscreena lub bardziej czasochłonnej rotoskopii. To potężne i precyzyjne narzędzie wykorzystujące automatyczne analizy, które daje większą swobodę w dostosowywaniu tła i środowisk. Montażyści mogą również łączyć możliwości funkcji Magnetic Mask z korekcją kolorów i efektami wideo, co pozwala precyzyjnie zarządzać stylem i kształtem każdego projektu. Jako użytkownik Final Cuta muszę przyznać, iż na materiałach promocyjnych wygląda to imponująco. Funkcja Transcribe to Captions pozwala za to automatycznie generować napisy na osi czasu. Używa do tego wytrenowanego przez Apple modelu językowego, który analizuje wypowiedzi słyszalne na ścieżce dźwiękowej. To funkcja, którą bardzo chcę przetestować pod kątem naszych dailywebowych filmów, choć nie wiem jeszcze, jakie języki obsługuje narzędzie. o ile jest wśród nich polski, to dostaliśmy właśnie gamechangera. Funkcje Magnetic Mask i Transcribe to Captions to kolejne z opartych na AI rozwiązań, których działanie umożliwia opracowany przez Apple system Neural Engine. Dotąd wprowadzono między innymi następujące narzędzia:
  • Adaptacja inteligentna: umożliwia łatwe tworzenie filmów w formacie kwadratowym lub pionowym pod kątem mediów społecznościowych.
  • Enhance Light and Color : automatycznie poprawia kolorystykę, balans kolorów, kontrast i jasność wideo lub zdjęć.
  • Smooth Slo-Mo: generuje i łączy ze sobą klatki wideo – w tym nagrania w jakości 4K przy 120 kl./sek. zarejestrowane iPhonem 16 Pro – pozwalając na optymalne uchwycenie ruchu.
  • Izolacja głosu: wzmacnia wypowiedzi i optymalizuje poziomy dźwięku, jednocześnie redukując szumy tła w nagraniach audio rejestrowanych w plenerze.

Edycja wideo przestrzennego dla Apple Vision Pro

Dzięki wideo przestrzennemu użytkownicy mogą uchwycić cenne chwile swojego życia i przeżyć je ponownie na goglach Apple Vision Pro. Final Cut Pro 11 obsługuje teraz przestrzenną edycję wideo, dzięki czemu montażyści mogą importować materiały filmowe i dodawać efekty, wprowadzać korektę kolorów i wzbogacać projekty o tytuły. Głębokość tytułów i nagranego materiału można również dostosować podczas edycji. Przestrzenne klipy wideo można nagrywać bezpośrednio dzięki aplikacji Vision Pro lub na urządzeniach iPhone 15 Pro, iPhone 16, iPhone 16 Pro i nowym obiektywie Canon RF-S7.8mm F4 STM DUAL w połączeniu z aparatem Canon R7. Użytkownicy mogą zobaczyć na ekranie Maca podgląd obrazu widzianego lewym i prawym okiem i wyświetlać go w różnych trybach podglądu. Wyświetlacz wirtualny Maca pozwala z kolei przenieść edycję na Apple Vision Pro. W ten sposób użytkownik zyskuje ogromny, osobisty i przenośny wyświetlacz, który idealnie nadaje się do pracy nad złożonymi projektami. Jeszcze w tym roku nowy wyświetlacz wirtualny Maca będzie można rozszerzyć do nowego, panoramicznego rozmiaru. W ten sposób użytkownicy zyskają ogromny, ultraszeroki, zakrzywiony wyświetlacz o proporcjach 32:9, co odpowiada dwóm monitorom 5K ustawionym jeden obok drugiego. Filmy przestrzenne można eksportować bezpośrednio do biblioteki Zdjęć użytkownika i oglądać od razu na urządzeniu Vision Pro. Dostępna jest też aplikacja Vimeo natywna dla visionOS, w której można udostępniać innym te materiały. „Nasze aplikacje do pracy kreatywnej zapewniają artystom, producentom, reżyserom i montażystom na całym świecie narzędzia, których potrzebują, aby wyrażać siebie i realizować swoje twórcze wizje" – stwierdził Brent Chiu-Watson, starszy dyrektor Apple w pionie Worldwide Product Marketing for Apps.

Funkcje oszczędzające czas, zawrotna szybkość i profesjonalne narzędzia do pracy kreatywnej

Final Cut Pro oferuje zaawansowane narzędzia montażowe, które usprawniają pracę i oszczędzają czas.
  • Funkcja Magnetic Timeline pozwala na bezścieżkowy montaż materiału filmowego, w tym na płynne przycinanie i edytowanie filmów. Montażyści mogą swobodnie dodawać i zmieniać kolejność klipów, by wprowadzać poprawki przy jednoczesnym zachowaniu idealnej synchronizacji obrazu i dźwięku.
  • Dzięki edycji Multicam użytkownicy będą mogli błyskawicznie zsynchronizować wiele ujęć w ramach jednego projektu i przełączać je podczas odtwarzania. Nowe opcje skrótów klawiaturowych umożliwiają dostosowanie widoku osi czasu i zmianę rozmieszczenia klipów.
  • Optymalizacje pod kątem układu scalonego Apple sprawiają, iż montażyści mogą odtwarzać więcej strumieni wideo 4K i 8K w formacie ProRes i w pełnej jakości, dodawać efekty odtwarzania i błyskawicznie udostępniać swoją pracę innym.
  • Za pomocą ulepszonych narzędzi proxy użytkownicy mogą zmniejszać rozmiar plików, co przyspiesza transfer danych i pozwala utworzyć lekką kopię biblioteki.
  • Korzystając z narzędzia Compressor, można tworzyć niestandardowe ustawienia eksportu, aby realizować projekty w wielu różnych formatach plików i importować utworzone wcześniej materiały stereoskopowe w celu ponownego formatowania i łączenia ich z wideo przestrzennym.
  • Narzędzie Motion pozwala natomiast tworzyć wspaniałe napisy 2D i 3D, generatory i zaawansowane efekty wizualne, które są dostępne do użytku w Final Cut Pro.

Final Cut Pro 2.1 na iPada

Final Cut Pro 2.1 na iPada rozszerza pierwszą technologię dotykowej edycji wideo o uwielbiane przez użytkowników funkcje. Funkcja Enhance Light and Color wykorzystuje moc układu scalonego Apple i pozwala w jednym prostym kroku poprawić kolorystykę, balans kolorów, kontrast i jasność wideo lub zdjęć, a do tego jest zoptymalizowana pod kątem formatów SDR, HDR, RAW i Log. Oprócz tego Apple Pencil Pro i Magic Keyboard generują sygnały haptyczne w postaci subtelnych impulsów, gdy użytkownik przycina klipy, przenosi multimedia, porusza się po osi czasu lub zmienia rozmiar klipów przez przyciąganie do punktów w oknie wyświetlania. Inne znaczące ulepszenia obejmują m.in. nowy gest pionowego szczypnięcia, który pozwala zwiększyć lub zmniejszyć wysokość klipu na osi czasu; możliwość dynamicznego dostosowywania rozmiaru i położenia okna wyświetlania w trybie Obraz w obrazie, a także obsługę osi czasu dla nagrań zarejestrowanych iPhonem 16 Pro przy 90 kl./sek, 100 kl./sek i 120 kl./sek. Nowe tusze funkcji Rysowanie na żywo na iPadzie pozwalają na wzbogacanie filmów dodatkowymi animacjami z wykorzystaniem takich efektów jak nowa opcja ekspresyjnej akwareli, kredka, pióro wieczne czy cienkopis. Ponadto do biblioteki treści dodano nowe przejścia modułowe, gotowe ustawienia gradingu kolorów i dynamiczne ścieżki dźwiękowe. Co więcej, efekty wizualne można łatwo wyróżnić lub nałożyć na siebie w trybie Obraz w obrazie lub w dymku.

Final Cut Camera

Final Cut Camera 1.1 zapewnia narzędzia do profesjonalnej kontroli nad filmowaniem, które docenią zarówno początkujący, jak i zawodowi reżyserzy. Zaktualizowana wersja pozwala użytkownikom rejestrować wideo HEVC w formacie Log na jednym urządzeniu lub podczas sesji Live Multicam. W efekcie użytkownicy zyskują znakomity zakres dynamiczny formatu Log, zapisywane pliki są przy tym mniejsze, a zarejestrowany materiał — dłuższy. Oprócz tego Final Cut Camera pozwala użytkownikom na włączenie podglądu LUT podczas rejestrowania obrazu w formacie Log, a Apple Log LUT wizualizuję naturalność oryginalnej sceny w trybie SDR lub HDR. iPhonem 16 Pro można nagrać piękny i wyraźny materiał filmowy w rozdzielczości 4K przy 120 kl./sek, aby uzyskać jeszcze płynniejszy, kinowy efekt zwolnionego tempa. Potem wystarczy zaimportować materiał do Final Cut Pro na iPada i można zacząć montaż. Aplikacja Final Cut Camera zyskała bardziej zaawansowane narzędzia, w tym wskaźniki przechyłu i pochylenia, które ułatwiają precyzyjne skomponowanie ujęcia, a także siatkę celowniczą dostępną podczas rejestrowania obrazu z góry. https://dailyweb.pl/deweloperzy-moga-teraz-ubiegac-sie-u-apple-o-wyroznienie-w-app-store/ Jako poweruser Final Cuta Pro muszę przyznać, iż jestem bardzo ciekaw tych nowości. Pędzę testować Final Cuta już w wersji 11, zwłaszcza iż jestem w trakcie recenzowania Macbooka Pro z najnowszym procesorem M4.
Idź do oryginalnego materiału