Technologia addytywna wkracza do sektora obronnego w ramach AUKUS
Najnowsza operacja w ramach trójstronnego partnerstwa AUKUS (Australia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone) dowiodła kluczowej roli technologii addytywnej w nowoczesnej logistyce i utrzymaniu floty morskiej. Na pokładzie aktywnie operującego okrętu-bazy okrętów podwodnych USS Frank Cable, marynarze wykonali metalowy wydruk 3D krytycznej części zamiennej, która została następnie z sukcesem zainstalowana na atomowym okręcie podwodnym USS Vermont typu Virginia. To wydarzenie jest kamieniem milowym w realizacji celów militarnych, koncentrujących się na wytwarzaniu rozproszonym i zwiększaniu gotowości bojowej na morzu.
Druk 3D na falach
Częścią, która została stworzona i zamontowana, było koło manualne ze stali nierdzewnej, przeznaczone do zaworu transferowego oleju napędowego. Proces jej produkcji na okręcie USS Frank Cable wykorzystał system hybrydowy, łączący druk 3D z tradycyjną obróbką mechaniczną. Wydrukowanie elementu zajęło niecałe pięć dni, a następnie w mniej niż dwa dni przeprowadzono precyzyjną obróbkę wykańczającą. Po jej zakończeniu, część została przetransportowana do bazy HMAS Stirling w Australii, skąd trafiła prosto na okręt podwodny. Zdolność do szybkiego drukowania precyzyjnego złożonych części, jak ten element ze stali nierdzewnej, znacząco skraca czas przestoju jednostek i zmniejsza zależność od naziemnych łańcuchów dostaw.
Kontradmirał Scott Pappano i gubernator Lourdes A. Leon Guerrero na początku 2024 roku. Źródło: ASTRO AmericaKształtowanie odpornego ekosystemu przemysłowego
Sukces tej operacji wykracza poza jednorazową naprawę. Dowodzi on, iż marynarze są zdolni do bezpiecznego przyjmowania danych technicznych, wytwarzania krytycznych komponentów na morzu i dostarczania ich na duże odległości w regionie Indo-Pacyfiku, wspierając w ten sposób realną konserwację okrętów podwodnych.
MRO w trybie ekspedycyjnym
Wykorzystanie technologii addytywnej do MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul) na morzu stanowi kwantowy skok dla logistyki morskiej. Admirałowie i przedstawiciele marynarek wojennych Australii i Wielkiej Brytanii wyrazili duże zainteresowanie rozszerzeniem własnych zdolności w tym zakresie, co potwierdza strategiczne znaczenie druku 3D w operacjach wojskowych. Wytwarzanie części, takich jak koła manualne czy inne elementy hydrauliki, bezpośrednio na okrętach-bazach zamienia je w „pływające fabryki”. Buduje to podwaliny pod odporny ekosystem przemysłowy AUKUS, który będzie wspierał okręty podwodne, niezależnie od ich miejsca operowania. Projekt ten jest wzorcowym studium przypadku dla technologii addytywnej – rozwiązuje wiele wyzwań operacyjnych dzięki jednego, zintegrowanego rozwiązania.


3 dni temu