Gdy mówisz „Nikon” zwykle myślisz „aparaty”, „lustrzanki”, „bezlusterkowce”, „obiektywy”, „jakość zdjęć”. Okazuje się, iż Nikon ma interesujące plany wychodzące poza ten obszar.
Nikon zaskakuje innowacyjnym podejściem do optyki – tym razem nie w formie tradycyjnego obiektywu, ale zaawansowanego systemu, który znajdzie zastosowanie w pojazdach. Rozwiązanie to zadebiutuje podczas CES 2025 w Las Vegas, zamontowane w ciężarówce Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC). Nikon, we współpracy z MFTBC, stworzył system integrujący funkcje teleobiektywu i szerokokątnego obiektywu w jednej konstrukcji. Jest to odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoją współczesne systemy wspomagania kierowców (ADAS), które zwykle opierają się na wielu kamerach. Taka konfiguracja zwiększa koszty, wymaga skomplikowanej konserwacji i może generować błędy.
Nowy system Nikona jednocześnie rejestruje obrazy z dalekiego zasięgu i otoczenia bliskiego pojazdu, eliminując problem paralaksy. Dzięki temu obraz z daleka i z peryferyjnych obszarów pozostaje jednolity i precyzyjny. Technologia ta znacząco ogranicza ryzyko utraty śledzonego obiektu lub powstawania podwójnych obrazów, co jest najważniejsze w systemach bazujących na sztucznej inteligencji analizującej drogę. Dla kierowców oznacza to mniejszą liczbę martwych punktów, lepsze wykrywanie zagrożeń oraz wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze. System oferuje także możliwość pełnego, 360-stopniowego monitoringu, zastępując tradycyjne rozwiązania wielokamerowe jednym, efektywnym urządzeniem. Nowość zostanie zaprezentowana na targach CES 2025 w Las Vegas.