Dominacja kart, wzrost BLIKA
Najczęściej wybieraną metodą płatności pozostaje fizyczna karta – korzysta z niej 71,5 proc. respondentów. Popularność tej formy rośnie zwłaszcza wśród seniorów (89,5 proc.) i mieszkańców wsi (76,4 proc.). Drugie miejsce zajmuje BLIK (14,8 proc.), który cieszy się niemal taką samą popularnością co karta w najmłodszej grupie wiekowej (18–29 lat). W tej grupie 38,6 proc. wybiera kartę, a 36,7 proc. BLIK.
Coraz chętniej korzystamy także z płatności mobilnych. Google Pay wskazało 6,3 proc. badanych, a Apple Pay – 5,5 proc. Cyfrowe nawyki zakupowe rozprzestrzeniają się również poza wielkie aglomeracje. Na wsi zawsze lub prawie zawsze płaci bezgotówkowo 36,4 proc. osób, a w miastach powyżej 250 tys. mieszkańców – 56,2 proc.
Terminal nie tylko do transakcji
Nowoczesne terminale płatnicze oferują już nie tylko autoryzację płatności. Jak pokazuje badanie, konsumenci coraz częściej korzystają z dodatkowych funkcji. 22,4 proc. użytkowników płaci kartami lojalnościowymi, 18,6 proc. korzysta z opcji zwrotu środków na kartę, a 14,8 proc. zostawia napiwek bezpośrednio w terminalu.
Terminale są też coraz częściej wykorzystywane do zakupu biletów komunikacji miejskiej (12,5 proc.), wypłaty gotówki przy kasie (10 proc.) czy przekazywania darowizn na cele charytatywne (8,2 proc.). Tego rodzaju rozwiązania wskazują na rosnące oczekiwania konsumentów wobec cyfrowych narzędzi płatniczych oraz chęć realizowania kilku potrzeb w jednym miejscu.
Starsi i młodsi coraz częściej bez gotówki
Regularne korzystanie z płatności cyfrowych deklaruje 83 proc. osób w wieku 18–29 lat. Co istotne, z cyfrowych rozwiązań coraz częściej korzystają również seniorzy. Już niemal 68 proc. respondentów w wieku 60+ wybiera transakcje bezgotówkowe. W porównaniu z poprzednią edycją badania to wzrost o ponad 6 punktów procentowych.
Co trzeci Polak deklaruje, iż zawsze lub prawie zawsze płaci bezgotówkowo, a kolejne 25 proc. robi to kilka razy w tygodniu. Jedynie 11,4 proc. badanych twierdzi, iż nigdy nie korzysta z takich metod.
Powszechna i bezpieczna cyfryzacja
Jak mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska, cyfryzacja płatności w Polsce staje się coraz bardziej inkluzywna. Nowoczesne formy płatności są dostępne dla mieszkańców różnych regionów i grup wiekowych. Wysoki poziom adopcji technologii dowodzi, iż elektroniczne formy rozliczeń stają się standardem.
Powszechne korzystanie z płatności cyfrowych to efekt konsekwentnego rozwoju infrastruktury, inwestycji w technologie oraz dążenia do podnoszenia komfortu konsumentów. Jak podkreślają autorzy badania, to już nie tylko trend, ale trwała zmiana nawyków zakupowych i społecznych.
Polecamy również:
- Zatory płatnicze duszą przetwórców tworzyw. Branża szuka sposobów na przetrwanie
- Work-life balance? Zetki: Tak, ale to dobra wypłata jest priorytetem
- Za niedługo porozmawiasz z kartą bankową. Visa i Mastercard chcą, żebyś robił zakupy przez sztuczną inteligencję
- Ekonomia może wykończyć Polakom zęby. Alarmujące dane o wzroście cen u stomatologów