Jak często trafiacie na markę, która nie istnieje w Google? A tak było w momencie, gdy próbowaliśmy czegokolwiek się o niej dowiedzieć przez nieoficjalną, toskańską premierą. Avona to nowa nazwa, nowe logo, nowa energia. Ale za marką Avona stoją ludzie, którzy przez lata budowali rowery i komponenty dla takich marek jak BMC, Santa Cruz czy DT Swiss, czyli Max Koch i Jonas Mueller. Teraz robią to po swojemu. I robią to dobrze. Składanie w Niemczech, zero kompromisów, nacisk na osiągi. Oficjalna premiera? 28 marca 2025.
Avona Callis – gravel bez ściemy
Gravel, który nie udaje, iż jest czymś innym
Na pierwszy rzut oka – kolejny karbonowy gravel. Ale wystarczy zajrzeć głębiej: Callis to gravel zaprojektowany od zera jako gravel. Nie szosa z większym prześwitem, nie MTB z barankiem. Tylko konkretny, aerodynamiczny rower, który naprawdę robi robotę.
Aerodynamika z głową
Callis oszczędza 44 W przy 35 km/h – jak podają ludzie, którzy za marką stoją. Nie dzięki cudom marketingu, tylko CFD, tunelowi aerodynamicznemu i bardzo konkretnym kształtom rur. Każdy profil dobrany z biblioteki Avony – pod kątem sztywności, masy i oporu powietrza.
Jak powstawała rama Callis – inżynieria, CFD i… obsesja
1. Od kształtu rur się zaczyna
Twórcy Avony nie poszli na łatwiznę. Na początku stworzyli bibliotekę profili rur – z dokładnymi danymi o:
- oporze powietrza (aerodynamika),
- sztywności (czyli jak rura się wygina),
- stosunku masy do przekroju.
Dzięki temu mogli precyzyjnie dobierać przekroje do funkcji: aero z przodu, sztywność w środku, komfort z tyłu.
2. CFD + tunel aerodynamiczny
Każdy element roweru przeszedł przez:
- symulacje CFD (obliczeniowa dynamika płynów),
- testy w tunelu aerodynamicznym,
- oraz testy w terenie.
Wnioski?
- Opływowa główka ramy z wydłużoną krawędzią natarcia – duży zysk aero
- Głębszy widelec – kompromis między sztywnością, wagą i aerodynamiką
- Pochylona górna rura (TT Sloping) – mniejszy opór
- Okrągła dolna rura – dla sztywności
- Minimalistyczny zintegrowany kokpit – mniejsze zamieszanie na wietrze
Sztywność, komfort, detale
- Rama: od 950 g
- Sztyca: Faserwerk Wuthocker Aero – własny produkt marki
- Kokpit: Luftschneider – podobnie
- Schowek w dolnej rurze
- Prześwit na opony do 50 mm
- FD? Pasuje. 1x? Też pasuje.
- Łańcuchy UFO od Ceramicspeed – już woskowane fabrycznie
Geometria z balansem
Agresywniejsza niż turystyczny gravel, ale spokojniejsza niż CX. Krótkie ogony, nisko osadzony suport i sztywny front robią swoje.
Wybrane wartości (rozmiar L):
- Reach: 388 mm
- Stack: 593 mm
- Kąt główki: 71°
- Chainstay: 420 mm
- Prześwit na opony: do 50 mm
- BB Drop: 75 mm
Cennik (kwiecień/czerwiec 2025)
- Frameset z kokpitem – 3499 €
- Rival + DT Swiss – 4599 €
- Force + GRC1400 – 6999 €
- Red + miernik mocy– 9999 €
- GRX Di2 + karbonowe koła – 5999 €
- Mullet 1x Sram? Bez dopłaty
Pierwsza jazda Avona Callis
Dwie sztuki roweru w rozmiarze S i M i zbyt mało czasu, żeby się nimi nacieszyć! Ale nie ma tego złego, bo już mamy zapowiedziane, iż Callisa dostaniemy do testu długodystansowego. A pierwsze wrażenie – co do tego byliśmy zgodni – było takie samo. Że… Callis mocno przypomina Checkmate Treka, co wypada uznać za duży komplement, bo ten rower lubimy!
Podoba mocno szosowa pozycja i rzeczywiście – tu tylko trzeba potwierdzić założenia, przekazane przez twórców – bardziej też sportowa niż wyłożona w stronę komfortu geometria. Bo… Checkmate też tak ma, to w końcu „napompowane” Domane, rower na klasyki. W przypadku Avony jednak od razu myślano o gravelowym zastosowaniu, więc i potężna ilość miejsca na opony, jak i jeszcze mocniejsze wyciągnięcie sztycy. Która miło tłumi drgania.
To zawsze daje efekty, kiedy ludzie projektują i dobierają wszystkie elementy układu!
To nie znaczy, iż rower jest idealny. Fantastycznie przyspiesza, zbierając się jak rakieta, ale ja, niżej podpisany, przy wzroście 169 cm, miałem wrażenie że… jestem lekko pomiędzy rozmiarami. S wydawało się lekko za małe, M za duże! Rada? Tu na szczęście można kombinować np. z wielkością kokpitu. Więc dalsze testy nastąpią!
Avona Silva – full XC, który zjeżdża lepiej niż niejedno enduro
Avona na poważnie weszła w temat XC. Ale nie zrobiła tego przez kopiowanie konkurencji. Silva wygląda jak sprzęt z Pucharu Świata, ale zjeżdża jak trailówka. Bo geometria to nie przypadek – główka 65° (!), reach jak w enduro, a do tego waga, która każe dwa razy sprawdzać wskaźnik.
Co tu się dzieje?
- Rama z damperem waży 1764 g
- Skok: 105–115 mm z tyłu, 120–130 mm z przodu
- Dolny suport, krótka rura podsiodłowa, długi reach
- Zintegrowany prowadnik łańcucha
- Karbon docięty do grama – każda warstwa kompozytu przemyślana
Drobiazgi, które składają się na całość
- Ślizg prowadzący tłumik waży tylko 73 g – CNC robi robotę
- Wydłużone tuleje, zoptymalizowane kinematyki
- Antysquat powyżej 100% w SAG – jest efektywnie
- BSA, więc bez dramatu w serwisie
Cennik (czerwiec 2025)
- Frameset z Fox Float SL Factory – 3499 €
- XT + Fox Performance – 5499 €
- GX T-Type + Fox Factory – 6999 €
- XX SL + Rock Shox Flight Attendant – 11 999 €
Silva to przykład, jak można pogodzić wagę XC z duszą zjazdową. I robi to tak dobrze, iż konkurencja pewnie już szykuje odpowiedzi.
Avona Velum – szosa, która dopiero się zbliża
Velum to jeszcze prototyp, ale wszystko wskazuje na to, iż Avona celuje w klasę lekkich, aero rowerów uniwersalnych – czyli tam, gdzie ścierają się tacy gracze jak Cervélo R5, Factor Ostro VAM czy Spec Tarmac SL8.
Co już wiadomo?
- Rama ~730 g (rozmiar 54, bez osprzętu)
- Prześwit na opony do 35 mm
- Sztyca Faserwerk Aero – wygodna i lekka
- Geometrycznie – nowocześnie, bez udziwnień
Na papierze? gwałtownie i lekko. Ale jak jeździ? Tego dowiemy się jesienią 2025. I oby zaskoczyło tak samo pozytywnie, jak Callis.
Podsumowanie
Avona może i jest nową marką, ale za sterami siedzą ludzie, którzy wiedzą, gdzie naprawdę uciekają waty. Bez kompromisów na oponach, z woskowanymi łańcuchami, geometrią z głową i podejściem „najpierw wydajność, potem reszta”.
Callis – to gravel, który jeździ jak aero szosa.
Silva – to XC, które zjeżdża jak mini-enduro.
Velum – na razie teaser, ale już wygląda obiecująco.
I to wszystko składane na zamówienie, z custom fitem i konfigiem, który ma sens. Avona? Tak, chcemy więcej.
Info: avona.cc